sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:275

אולם גם הסבר המבוסס על האינטרסים המקצועיים של ציבור עורכי הדין אינו יכול להיות ממצה , משום שאי אפשר לתאר את מקצוע עריכת הדין בארץ ישראל בתקופת המנדט וכן בעשור הראשון לקיום המדינה כמקצוע מונוליתי . ההיסטוריה של מקצוע עריכת הדין _pnn עדיין לא נחקרה , ואין עדיין נתונים לגבי הרקע החברתי והתרבותי של ציבור עורכי הדין היהודים בשנותיה הראשונות של המדינה . אין ספק שכמה מהם הכירו את המשפט המנדטורי טוב יותר מאשר את המשפט העברי או הקונטיננטלי ; אולם אין גם ספק שחלק מעורכי הדין היהודים בארץ ישראל הכירו טוב יותר את המשפט הקונטיננטלי . מרבית עורכי הדין שפעלו בארץ בעשור הראשון למדינה היגרו לארץ ממרכז אירופה וממזרחה . מרבית אנשי המפתח בצמרת מערכת המשפט הישראלית בעשור הראשון למדינה היו ממוצא גרמני , והכירו את המשפט הגרמני טוב יותר מאשר את המשפט האנגלי . אשר למשפט העברי , הוא היה נגיש פחות לעורכי הדין היהודים מאשר המשפט הקונטיננטלי ; אולם בדור הראשון למדינה היו עדיין עורכי דין רבים שרכשו את השכלתם הראשונית בעולם הישיבות המזרח אירופי . בנוסף , אין ספק שאילו היו עורכי הדין מעוניינים ליצור גוף של נורמות משפטיות שאינן נגישות למתדיין ההדיוט , הרי המשפט העברי היה יכול לשרת מטרה זו בצורה טובה יותר מאשר המשפט המנדטורי . זאת ועוד , עורכי הדין לא היו השחקנים היחידים בזירה . מעניין לציין בהקשר זה את ההבדל בין ישראל שלאחר העצמאות לבין הודו שלאחר העצמאות . אחת הסיבות לכישלון הניסיון להחיות את העבר המשפטי ההינדי בהודו שלאחר העצמאות הייתה העובדה שמול גילדת עורכי הדין החזקה ובעלת העניין במשפט _האנגלו הודי לא עמד שום יריב רציני — לא הייתה קבוצה מאורגנת שהייתה עשויה להרוויח מהחייאה העבר המשפטי , ולא היה כל מוסד חינוכי שיכול היה לייצר משפטנים שיחיו את המסורת . לא כך היה המצב בארץ . מעבר לעובדה כי הן הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים והן בית הספר הגבוה למשפט וכלכלה היו מחויבים להוראת המשפט העברי ולחקירתו , היו גם מפלגות שהביעו עניין ( לפחות הצהרתי ) בהחייאת המשפט העברי . אפשר ללמוד על עניין זה למשל מדברי חבר הכנסת דוד צבי פנקס מהמפד"ל במסגרת הדיונים על ניסוח החוקה במאי , 1950 שם קבע כי 'אנו חסרים את המשפט העברי . אנחנו חיים — במובן המשפטי המטריאלי והפרוצדוראלי — לפי קונגלומרט של חוקים שדבר אחד שווה בכולם : שאין הם עבריים , שהם לא צמחו מנשמת העם הזה .... אנו שיש לנו נחלת אבות של מושגי המשפט והצדק הנעלים ביותר , אל לנו לשתות ממעיינות זרים , מבורות נשברים ... ולא יובן איך נתחיל אנחנו במדינתנו לחקות עמים אחרים וחוקיהם . ' לפיכך גם ההסבר המתמקד באינטרסים של עורכי הדין אינו מספק מענה מלא לשאלה מדוע לא אירעה מהפכה משפטית לאחר קום המדינה . 79 לטענה דומה ( אך לא זהה ) ראו פ' _דיקשטיין , 'עצמאות משפטית , ' הפרקליט , ה , ( 1948 ) עמי 107 ( המשפט האנגלי התקבל 'באהבה' רק על ידי 'שכבה דקה ביישוב ... כמעט כל חלקי _קיבק הגלויות המצוי כעת _בא _^ _ ישראל נתחנכו על שיטות משפטיות אחרות ... יהודים מארצות מזרח ומרכז אירופה ומארצות אסיה כולם מרגישים באותו משפט אנגלי קווים תמוהים ולא רגילים שאינם מקובלים עליהם 80 . ( ' ראו גלטנר , משפט וחברה בהודו המודרנית ( לעיל , הערה , ( 8 עמי 81 . 46 ראו _לחובסקי , 'החינוך המשפטי' ( לעיל , הערה 82 . ( 41 דברי הכנסת , 5 עמ ' 2 , 1262 במאי . 1950

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help