sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:265

— מוסד שמקורו בתקופת המנדט . הנורמות שיצר בג"צ מאז הקמת המדינה הן בחל קן יצירה ישראלית מקורית , אך בחלקן נשאבו מן המשפט המנהלי והחוקתי שנוצר בארץ עוד בתקופת המנדט . גם לתופעות כמו ביקורת שיפוטית על חקיקה ראשית שנהוג לתאר אותן כיצירה ישראלית מקורית או כתוצאה של השפעת המשפט האמריקני על המשפט הישראלי , יש תקדימים מנדטוריים . אפשר לומר דברים דומים על חקיקת העבודה הישראלית . בדרך כלל מייחסים את חקיקת העבודה ליזמתם של האבות המייסדים הסוציאליסטים של מדינת ישראל . אולם חקיקת העבודה במשפט הישראלי לא נולדה בשנות החמישים אלא שלושה עשורים קודם לכן , בשנות העשרים , ובעיקרה היא אינה תוצר של אידאולוגיה סוציאליסטית אלא של מערכת מורכבת של אינטרסים פנימיים ובין לאומיים שהביאו את הבריטים לחוקק במושבותיהם חקיקת מגן בתחום דיני העבודה עוד בראשית שנות העשרים . יש גם תחומים שבהם המורשת המנדטורית סמויה יותר , אך עדיין קיימת . כאמור , מרבית האלמנטים שקלטו הבריטים ב 1917 מהמשפט העות'מאני הוחלפו מאז הקמת המדינה ( כך למשל ביטל המחוקק הישראלי בשנות השמונים את תוקפה של המגילה ;( אולם חלקים מסוימים של המורשת העות'מאנית שירשנו מהמנדט טרם בוטלו . הדבר נכון בייחוד בתחום דיני המשפחה . לפני הכיבוש הבריטי נהנו העדות הדתיות השונות באימפריה העות'מאנית מאוטונומיה רחבה , ובתי דין דתיים ( בתי הדין השרעים , הרבנים והכנסייתיים ) הוסמכו לדון בתחומים רבים הנוגעים בדיני משפחה כמו נישואין , גירושין וירושה . הבריטים שימרו _בארץ ישראל את האוטונומיה של הדין הדתי , ותופעה זו נמשכת , כידוע , עד היום י שהרי מאז הכרזת העצמאות ב 1948 הלכו ממשלות ישראל ובתי המשפט הישראלים בעקבות הבריטים והמשיכו לכבד את האוטונומיה של הדין הדתי . נכון אמנם שאוטונומיה זאת הצטמקה והלכה עם הזמן , בייחוד כתוצאה ממאבקי הכוח בין הממסד הרבני לבין בית המשפט העליון ; אך היא לא נעלמה כליל , כפי שאפשר היה אולי לצפות לאחר הקמת המדינה . מצאנו אם כן כי בתחום דיני המשפחה המורשת המנדטורית קיימת לא בנורמות עצמן אלא בעובדה כי המחוקק ובתי המשפט הישראלים , כמו קודמיהם המנדטוריים , בחרו להגביל את התערבותם בתחום . לסיכום , אין ספק שהמחוקק ובתי המשפט הישראליים החליפו מאז הקמת המדינה , ובייחוד מאז שנות השישים , חלק ניכר של המשפט המנדטורי שהיה נוהג בארץ ב ; 1948 אך אין גם ספק שהמשפט הישראלי של שנת 2003 שומר עדיין על חלק מן המורשת שקיבל מהמדינה המנדטורית ב . 1948 קביעה זאת הייתה בוודאי נכונה למשפט הישראלי של שנות החמישים וראשית שנות השישים , בטרם החליפה החקיקה האזרחית החדשה את 32 ראו כללית לחובסקי , יבין מנדט למדינה' ( לעיל , הערה , ( 8 וראו גם 33 Dartmouth 20 ( 12 . p . l ) 5 P Lahav , and A . Likhovski ( eds . l . The History of _Utw in a Miilriciiltunil Society : Israel 1917-1967 . of Zionism and Democracy in the Law of Mandatory Palestine' , Ron Harris . Alexandre Keclar . Yoram _Shachar . The Dialectics ראו לחובסקי , 'בין מנדט למדינה' ( לעיל , הערה , ( 8 לדיון במשפט העבודה _הלא מדינתי שנוצר בארץ ישראל המנדטורית . 34 חוק לביטול המגילה , תשמ"ד , 1984- ס"ח . 156 חוק זה בא בעקבות שני עשורים של חקיקה אינטנסיבית שהצרה באופן הדרגתי את תחולת המגילה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help