sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:260

ראוי לציין כי ייבוא המשפט האנגלי למושבות לא נעשה תמיד בכוונה תחילה . כאשר התעוררו שאלות משפטיות חדשות בשיטת המשפט של מושבה מסוימת , פנו עורכי הדין והשופטים האנגלים במושבה באופן טבעי למשפט האנגלי כדי לפתור את הבעיה ; כך ייבאו את המשפט האנגלי למושבה באופן לא מתוכנן . ייבוא המשפט האנגלי היה אם כן גם תוצאה של חוסר התמצאות במשפט המקומי . כך למשל משפטן בריטי בשם אנטון ברטרם שהיה היועץ המשפטי של איי הבהמה , שופט בקפריסין ונשיא בית המשפט העליון של ציילון , קבע ב 1930 תוך שהוא מסתמך בוודאי על ניסיונו האישי , כי ' המאפיין המפליא ביותר של שיטת המשפט שלנו היא המגוון של כללי המשפט שבתי המשפט מיישמים . השופטים בבתי המשפט העליונים השונים [ במושבות ] עוברים תהליך קידום משיטת משפט אחת לשנייה , ומיד בהגיעם למושבה חדשה הם נדרשים להפעיל שיטת משפט ... שהיא זרה להם לחלוטין . ' ההבחנות בין פרוצדורה לבין מהות ובין הספרה הפרטית לבין הספרה הציבורית השפיעו גם על תהליך האנגליפיקציה של המשפט בארץ ישראל המנדטורית . ארץ ישראל נכבשה על ידי הבריטים בשנים . 1918-1917 לפי כללי המשפט הבין לאומי , הכובש מחויב לשמור על הסטטוס קוו המשפטי בטריטוריה הכבושה ; ואכן בשנים הראשונות לשלטון הבריטי בארץ מיעטו הבריטים בחקיקה חדשה . אולם ב 1922 העניק חבר הלאומים לבריטניה מנדט על ארץ ישראל . לפי תנאי המנדט , היה על הבריטים לדאוג ליצירת 'תנאים פוליטיים , מנהליים וכלכליים כאלה אשר יבטיחו את דבר הקמתו של הבית הלאומי היהודי [ בארץ ישראל . ' [ הוראה זו אפשרה לבריטים לבצע שינויים משפטים מרחיקי לכת במשפט הארץ ישראלי . השינויים במעמד הבין לאומי של _אדי / _ יישראל הביאו את הבריטים לבצע ארגון מחדש של מערכת המשפט , שבא לידי ביטוי ב'דבר המלך במועצתו , ' 1922 — מסמך חוקתי שהגדיר את מבנה הרשויות השונות של הממשל המנדטורי . דבר המלך צפה הקמת מועצה מחוקקת שהייתה אמורה לייצג ( לפחות באופן חלקי ) את האוכלוסייה המקומית , ערבית ויהודית . אולם בשל חילוקי דעות בין הערבים לבין היהודים סביב הרכב המועצה , היא לא הוקמה בסופו של דבר , וסמכויות החקיקה והביצוע גם יחד נמסרו לידי הנציב העליון הבריטי . נטו לראות את דיני המשפחה כתחום 'דתיי ואת דיני חוזים כתחום 'חילוני' אבל חלוקה כזו לא הייתה מתקבלת בוודאי כפשוטה על ידי משפטן יהודי או מוסלמי . כך למשל איסור על ריבית הוא דוגמה לנורמה שלה משמעות 'דתית' בשיטות משפט מסוימות אך היא נחשבת כ'חילונית' בשיטות אחרות . לדיון בנושא זה ( בהקשר ההודי ) ראו , Justices and Panditas : Some Ironies in 17 Contemporary Readings of the Hindu Legal Past ' . Journalof _Asian Suitlies . 48 ( 1989 ) . pp . 757 . 758 Richar W . Lariviere . ראו the Function of European and וזי ) Non-European Law in the Process of European Expansion ' . W . J . Mommsen and J . A . de Moor ( eds . ) . Jorg Fisch . 'Law as a Means and as an End : Some Remarks 18 Ceniitn Afi it a andAsia , Oxford 1992 . p . 1 European Expansion 1111 ( 1 _Ixiw : The l . mounlerof European and _Indigenous Law in 19111 ami 20111 ראו 152 . ק 19 Anton Bertram . The Colonial Serriee . Cambridge 193 ( 1 . סעיף 2 לכתב המנדט . לנוסח עברי של כתב המנדט ראו מלחי , תולדות המשפט ( לעיל , הערה , 18 _עמ' . 202

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help