sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:245

שטחים גאוגרפיים גדולים יותר התפתח הרדיו בצורה אחרת ? כלומר , עד כמה האופקים הסוציולוגיים השפיעו על האופן שבו הרדיו נקלט לתוך החברה היישובית הקטנה והאינטימית ? לכן , נקודת המפנה היא אכן העליות הרביעית והחמישית . בתקופות אלה , כאשר היישוב גדל פיזית ואורחות החיים השתנו באורח דרמטי — והדבר צוין גם בדבריו של איתן אלמוג שהתייחס להשפעה של קצב האירועים — לא רק קצב ההתפתחות הטכנולוגית ומספר המקלטים השתנה אלא גם קצב האירועים . ברור שהלחץ גבר במיוחד החל מעליית היטלר לשלטון , כאשר הקטסטרופה הזאת נגעה לבני משפחתם של המהגרים , העולים החדשים של העלייה הרביעית והחמישית . משום כך אני חושב , בניגוד אולי לנימה שנשמעה בדברים של תמר ליבס , שהגיבורים האמתיים של המכשיר היו הבי בי סי או תחנות הרדיו האחרות , האירופיות . אתמול עברתי על הספרייה שלי כדי לראות מתי מנהיגים ציוניים משיחים על הרדיו לפי תומם . גיליתי שהחדירה של הרדיו כמכשיר שאתה פותח אותו בערב ובודק מה קרה באירופה , כמכשיר שמטלטל את גורלנו , מתגלה רק לקראת סוף שנות השלושים . דבר זה בולט במיוחד בחוויה המעצבת של דור ילידי הארץ במלחמת העולם השנייה , במעקב אחר התקדמות הצבא האדום , נפילת פריז ועוד . מצאתי אזכורים של חוויות כמו זו שבה המוני פועלים ממתינים _ב 1934 ליד בניין 'דבר' ( כאן זה אמנם הטלגרף לדעתי ) כדי לשמוע האם וינה האדומה נפלה . צוין שהסימביוזה הזאת בין הרדיו לבין מערכות העיתונים משמשת כמכשיר שמצמצם את הטווחים . זה מוליך אותי לשאלה מדוע אין לנו בתקופת היישוב כל תמונה קולקטיבית ליד רדיו . כאשר תמר ליבס רצתה לציץ מתי הרדיו הפך לחוויה קולקטיבית המלווה אותנו , היא נזקקה לתקופה שלאחר קום המדינה . אם אתם חושבים על האנגלים למשל , יש להם הנאומים של צ'רצ'יל ; לאמריקנים יש נאומי רוזוולט ; בגרמניה הנאצית בוודאי שהרדיו מילא תפקיד מרכזי . ואילו אצלנו , אני חושב שהתמונה הקולקטיבית הראשונה ליד הרדיו נוצרה בכ"ט בנובמבר . 1947 כשאתה בוחן מתי הרדיו מצולם ביומני קולנוע כשאנשים מאזינים לו , אתה מגיע בהכרח לתמונה של נובמבר . 1947 ה'יקים' היו מתקנים אותי בוודאי , כי שודר פה הקונצרט של טוסקניני כאחד השידורים הראשונים של הרדיו המנדטורי . אני רוצה להטיל ספק בכך . לדעתי אנחנו זוכרים את ההופעה הזאת ויזואלית בגלל יומני הקולנוע והעיתונות , אנחנו יודעים ששידרו את זה ברדיו , ואנחנו זוכרים את זה מיומני העיתונות ולאו דווקא מהשידור ברדיו ; פשוט , מספר המכשירים באותה עת לא מסביר את החוויה החזקה כל כך שהייתה ביישוב . לגבי ההתנהלות של _בן גוריון , צריך לומר שזה אופייני ביותר . בן גוריון ראה הזדמנות , הוא ניסה — אם כי בתקופה לא מתאימה עדיין , בטרם העלייה הרביעית — להתקדם , וכשזה לא עבד הוא משך את ידיו מכך . אני חושב שברגע שהגדירו את הרדיו במונחים מצומצמים של הקלה על המרצים של תנועת העבודה שלא יצטרכו לצאת לקיבוצים , הוא זנח את הרעיון של רדיו . מנגד , איך אנו יודעים שבן גוריון תפס את הרדיו כדבר מרכזי במיוחד ? סוג הדברים האלה ביישוב היו בתחום של ועדת תרבות , במחלקה של ברל כצנלסון . הוא היה זה שטיפל ב'דבר , ' מאוחר יותר ב'עם עובד , ' ב'ירח העיון' בסמינרים , באוניברסיטה העברית . אילולי בן גוריון תפס את הרדיו כמכשיר חשוב של תשתית , מכשיר פוליטי מרכזי , הוא היה משאיר אותו כחלק מתחום האחריות של ברל . אגב , ברל הופיע ברדיו בפעם הראשונה במרס , 1940 השידור הראשון של 'קול ישראל , ' במחאה על הספר

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help