sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:242

הבריטים שידורי תעמולה בערבית לכל המזרח התיכון , ושידורים בשפות שונות לשטחים הכבושים על יד הגרמנים באמצעות מהגרים מאירופה . השידורים המחתרתיים בעברית הוקמו כחלק מהמאבק לשחרור לאומי . כך , למשל , מטרתו של האצ"ל הייתה להתריע נגד הטרור הערבי ומדיניות ההבלגה . האינטרס הביטחוני הוא גם שהביא את הבריטים להקמתו של רדיו עברי , ואינטרס זה נותר מרכזי גם כשהרדיו הפך להיות ישראלי . 'קול ישראל' כולל גם את גלי צה"ל , תחנת שידור צבאית שעודנה מהפופולריות שבתחנות שלנו . תפקיד הפרשן הצבאי ( משהו בין תועמלן ממשלתי לבין פרשן עצמאי ) בתקופת מלחמה , נותר מוסד מרכזי במלחמות ישראל מאז השידור העברי ברדיו המנדטורי במלחמת העולם השנייה בשיחת הפרשנות הצבאית השבועית של משה מדזיני . התוכנית , ששודרה במוצאי שבת , כוונה לעדכן את המאזינים לגבי מהלכי המלחמה , אך יחד עם זאת גם לשמור על המוראל הלאומי . היא זכתה לרייטינג גבוה במיוחד בקרב היישוב . במלחמת ששת הימים קנה חיים הרצוג את עולמו בשיחת הפרשנות היומית ב'קול ישראל' וכמוהו ישעיהו גביש , המסביר הלאומי במלחמת יום הכיפורים . מלחמת ששת הימים הביאה להרחבת זמן השידור ללילות , להוספת 'חדשות חצי' ולהקמת הטלוויזיה , כאשר המצעד הצבאי ( הלפני האחרון ) היה המיזם המרכזי ש'הרימה' בשנותיה הראשונות . גם לאחר שהטלוויזיה שללה מהרדיו את רוב תפקידיו הטקסיים והמלכדים , נגישותו של הרדיו — המידיות של הדיווח ממקום הפעולה , יחד עם היכולת להישמע בכל מקום , וחופש הניידות שאפשר הטרנזיסטור — הבטיחו את מקומו המרכזי בעתות משבר . במלחמה התאחדו ערוצי הרדיו לערוץ אחד , הן מסיבות סמליות והן כדי למצות את הפוטנציאל המקצועי . גם באינתיפדה השנייה הכתבים ממשיכים עדיין להיקרע בין זהותם כאזרחים לבין תפקודם המקצועי ; אבל הדיווח הוכיח את עצמו בדרך כלל כאמין . ייזכרו אף שידורי הייעוץ , ושידורי הדומיה בתקופת מלחמת המפרץ שנועדו לאפשר לשמוע שידור של אזעקה בזמן מתקפת טילים . במלחמה הרדיו היה המדיום הסמכותי ביותר , מה שבתקופת שלום היינו מכנים 'הגמוני . ' ( ד ) באיזה מובן אפשר לטעון ש'קול ישראל' המשיך את המסורת ההגמוניה של השידור המנדטורי ? הרדיו העברי המנדטורי , שנוסד לדברי איתן אלמוג לשרת אינטרסים פוליטיים מובהקים של ממשלת המנדט , הפך עם הקמת המדינה ל'קול ישראל , ' גם הוא מכשיר של תרבות פוליטית מגייסת , וכזה נשאר לעוד דור . זוהי כיום העמדה המקובלת , שלפיה הניסיון ליצור באמצעות הרדיו 'לכידות לאומית' נתפס כהגמוני , כלומר כנועד לשרת את האליטה הפוליטית והתרבותית השולטת ותו לא . הוא נכשל בתפקידו לשמש כמרחב ציבורי שיאפשר 'השתתפות דמוקרטית , ' של קולות שונים , במיוחד של אלה שאינם שייכים לאליטות . אני מציעה שיש משום פשטנות מסוימת בתפיסה זו . קודם כול כדאי להזכיר שבמשך 20 השנים הראשונות ( 1968-1948 ) הרדיו אמנם שיקף את האמונה הפטרנליסטית , המובנת מאליה , שאפשר ליצור אינטגרציה מידית של המוני העולים לתוך 'התרבות הישראלית' — תרבות חילונית , מערבית , שמיד לאחר העצמאות הפכה ( מספרית ) לתרבות של מיעוט . הרדיו היה אחראי להנחלת העברית לקבוצות העולים השונות , למתן צורה ותוכן לחגים ולטקסים כמו גם לחיי היום יום , ולקביעת סדר יום משותף לחברה . הוא סיפק לציבור מידע

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help