sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:216

משמשים הד לצורות הקובייתיות של הכפר הערבי מבלי לצטטן באופן כלשהו . אפשר לטעון שגישתו הייתה נעלה על זו של הריסון , מכיוון שהשיג מקומיות באופן מודרני מבלי להזדקק לציטוטים מפורשים , או מה שרטנר כינה ( לעיל ) 'תחום עקר של חיקוי . ' הריסון היה ודאי עונה על כך שמנדלסון הוא השטחי מבין השניים , כי תפיסתו את המקומי היא ציורית בלבד , ללא התייחסות או הבנה של התכנים שבצורות ושל התרבות שהן מייצגות . הרגיונליזם של מנדלסון דיבר ככלות הכול רק על הרמוניה ושכנות טובה ; זה של הריסון התמודד עם העבר ועם רוח המקום , אך בו בזמן היה בו משום מניפולציה תרבותית . סיכום ' היסטוריציזם' ו'מודרניזם' הם כאמור גישות בעיצוב ארכיטקטוני שהתיאור של הארכיטקטורה של תקופת המנדט בירושלים ( ובארץ ישראל בכלל ) נזקק להם . היסטוריה ומודרניות הם הנושאים האמתיים המסתתרים מאחורי הדיון בארכיטקטורה . עוד מושגים ארכיטקטוניים נמצאו חיוניים לדיון הזה : רגיונליזם , טרדיציונליזם , אוריינטליזם , ועוד סוגיה מקבילה השתלשלה ממנו : כוחה של רוח המקום מול הבין לאומי והגלובלי . עניינה של ההתלבטות האסתטית בארכיטקטורה היה התמודדות עם היסטוריה ומודרניות , עם המקומי ועם הגלובלי ; והעמדה שנקטו יוזמי הבנייה והמתכננים הייתה במודע או שלא במודע להצהרה על מקומם של המתחים הללו בתפיסת עולמם . מאמר זה ניסה , במסגרת המגבלות של חיבור תגובה , 'לקרוא' כמה מן ההצהרות הארכיטקטוניות של הגורמים העיקריים שעיצבו את נופה של ירושלים המנדטורית — הבנייה הערבית , המוסדות האירופיים , ממשלת המנדט הבריטי , היישוב היהודי — ולהתחקות על העמדות המשתמעות מן הצורות הארכיטקטוניות ביחס לרוח הזמן ורוח המקום _px _3 w _ _J ? _x חמישים שנה אחרי סיום התקופה נוצר הריחוק ההיסטורי הדרוש להסתכלות מעין זו . הכלים הביקורתיים החיוניים לדיון ביחס בין ארכיטקטורה לבין מושגים כמו כוח פוליטי , עיצוב הזיכרון ההיסטורי , זהות לאומית , קולוניאליזם , התפתחו והסתעפו בעשור האחרון בצורה מרשימה . הבנה טובה יותר של התכנים בארכיטקטורה של תקופת המנדט תועיל לחדד את הדיון הציבורי בארכיטקטורה של הזמן הזה ; שכן המתח בין היסטוריה לבין מודרניות , בין רוח המקום לבין הגלובלי , בין מזרח לבין המערב מוסיפים להעסיק את החברה הישראלית גם היום . את נוכחותו של מתח זה אפשר לזהות היום בארכיטקטורה ' גבוהה' כגון בבית המשפט העליון וברמיזות ההיסטוריות הרבות שבו , או באותנטיות העממית , אותה תופעה ישראלית מקומית של האתרים הקדושים החדשים ישנים שצמחו בגליל ובמקומות אחרים בארץ . 40 נסתפק רק בשתי הפניות בסיסיות 1983 ; B . Anderson , / ' Communities . London 1983 E . Hobsbawm and T . Ranger , The Inventionof Tradition . Cambridge 1

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help