sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:215

קדמונים רוחשים באין רואים בכל מקום אשר תעלה כיום המיית חיים .... כאילו הוד העבר , אשר תראה אותו מדי תעותך בירושלים ואשר יעלה בכל זאת מבלי ראות כמסווה על עיניך . הוא המשווה על הכל , גם על הנולד מחדש , כעין דמדומים של גמר חליפות , כעין פגם של קיום . יחד עם זאת , היו כמה וכמה ארכיטקטים מודרניסטים יהודים שביקשו להגיב ביצירתם לנוף ולעבר . _ארץ ישראל הייתה ככלות הכול ארץ חדשה ישנה , והעבר היה הלגיטימציה העיקרית להתיישבות היהודית החדשה בארץ . כדי להתערות בארץ היה צורך לקיים הרמוניה עם הסביבה והנוף . רמזים רגיונליסטיים מצויים בבניין המוסדות הלאומיים של רטנר למרות התנגדותו המוצהרת לעיסוק בסמלים . רגישות לנוף הארץ אפשר למצוא גם אצל ליאופולד קרקואר , היינץ ראו ואחרים , אולם הרגיונליסט האמתי מבין הארכיטקטים של היישוב היה אריך מנדלסון . רמז לקוביה המכופה הסטראוטיפית מופיע באכסדרת הכניסה של בית החולים הדסה על הר הצופים , המרפסת המעוגלת , אותו מנייריזם מודרניסטי נפוץ , הפך בספריית שוקן למעין מושרביה . הרגישות של מנדלסון לנוף המקומי הלכה יד ביד עם פתיחות _לארץ ישראל הערבית שלא רבים חלקו אתו . הוא ביטא את דעותיו בגילוי לב בחוברת שהפיץ ב : 1940 תחילת המאה העשרים ... מציגה ליהודים 'בית לאומי _בארץ ישראל , ' מתנה שרק היום אפשר לראותה כחרב פיפיות . חרב פיפיות מכיוון שהיא גרמה לעם היהודי לחשוב על מדינה משלו ... והסיטה אותו מן המטרה העיקרית , להיות חבר שווה בחבר העמים השמיים ... אפשר לבנות את _ארץ ישראל רק בשיתוף פעולה הדוק עם הערבים , וכך תוכל להיות למקום שטוב לחיות בו רק כאשר שני העמים יגיעו להסכמה . בעבר הדימוי היה של אמנות פרובינציאלית לא יצירתית , אך _ארץ ישראל של היום מסמלת איחוד בין תרבות מתקדמת ביותר לבין תרבות עתיקה ביותר .... בהסדר המתחייב מאיחוד זה הערבים והיהודים כאחד , שני החברים במשפחה השמית , חייבים להיות מעוניינים בו במידה שווה . הרגיונליזם של מנדלסון מבוסס על אמצעים מודרניסטיים בלבד . הקוביות המכופות בבית החולים על הר הצופים מופשטות באופן שאפשר לתפסן כצורות גאומטריות סתמיות . עיקר ההתייחסות של מנדלסון לנוף אינה נשענת על רמיזות צורניות כלל . הוא מגיב לאור החזק של הארץ בהקטנה והצללה של הפתחים . פסי החלונות הנמשכים לאורך החזיתות של בתי הכל בו שתכנן בברלין מתכווצים בבנייניו הארץ ישראליים ( בנק _אנגלו פלשתינה רחוב יפו , בית החולים הממשלתי בחיפה ) לרצפים של חלונות קטנים , וגגוני ההצללה הנמשכים מחליפים את ההדגשות האופקיות האופייניות לסגנונו . צירופי הנפחים הפשוטים בבנייניו 38 מצוטט אצל אי השמשוני , תכנית אב ירושלים , 1968 ב , ירושלים תשל"ד , 1974 עמ' . 19 ; Mendelsohn : radon uml _Projekte in _Palimina 1931-1941 . Miinchen 1986 . pp . 379-38 1 E . Mendelsohn . Palestine ami the Worldof Tomorrow . 1940 , reproduced in I . Heinze-Muhleib , Erich 39 עוד על דעותיו של מנדלסון ראו : Mendelsohn and Tel-Aviv Chug in Mandate _Pauline . Architectural History , 39 ( 1996 ) . pp . 147-180 A . Nitzan-Schiftan , 'Contested Zionism : Alternative Modernism : Erich

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help