sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:214

הבניין הייצוגי הראשון של היישוב בתקופת המנדט , בית המוסדות הלאומיים בירושלים , תוכנן אף הוא בסגנון מודרני פרוגרסיבי כבר ב 1927 _על ידי יוחנן רטנר . סביבה רצופה של בנייה מודרניסטית ( מבוססת בעיקר על סגנונו של מנדלסון משנות העשרים ) כפי שאפיינה את היישוב העירוני היהודי בשנות השלושים בתל אביב , בחיפה ( הדר הכרמל ) ובירושלים ( למשל , שכונת מרחביה ) הייתה כמעט ללא אח ורע בעולם כולו בתקופה שבין המלחמות . המודרניזם הפך בשכונות העירוניות היהודיות לניב עממי שאפשר לכנותו ' ורנקולר מודרניסטי ' . ( Modernist Vernacular ) מדוע אימץ היישוב את המודרניזם ? מטרת ההתיישבות הציונית הייתה פיתוח מהיר ומקיף שיאפשר את קליטתם של עולים רבים ואת הפיכתה של _ארץ-ישראל למולדת החדשה ישנה של העם היהודי . האידאליזציה של הקדמה והטכנולוגיה שבארכיטקטורה המודרניסטית ביטאה היטב את להט הפיתוח של היישוב , והמהפכנות של הפרויקט הציוני התיישבה עם המהפכנות של התנועה המודרנית . בו בזמן , ההתנזרות מן העיסוק הסגנוני בעבר , שהטיפה לה התנועה המודרנית , הייתה מושכת מכמה סיבות . לא נמצאה מסורת ארכיטקטונית מן העבר כדי לבסס עליה באופן משכנע היסטוריציזם יהודי . הזיקה שהסתמנה באירופה בין היסטוריציזם לפשיזם , בין רגיונליזם ללאומנות , יצרה הסתייגות מדרך זו , במיוחד אצל העלייה שהייתה אחראית בעיקר לבנייה בשכונות העירוניות היהודיות בשנות השלושים . ההתיישבות הציונית הונעה על ידי רצון להשתחרר ממוסדות העבר , שכללו בראש ובראשונה את הקיום היהודי בגולה ( וכן את היישוב הישן בארץ ישראל . ( מוסרות העבר כללו גם את הפרשנות הקולוניאלית הבריטית של ארץ ישראל _כא _^ היסטורית מסורתית , פרשנות שהצדיקה פיתוח מוגבל . דימוי מודרניסטי נטול רמיזות היסטוריות , סמליות ולאומיות אפשר להציג את החיכוך עם ארץ ישראל הערבית כמחלוקת בין מודרניות למסורת , בין חדש לישן , ולא כסכסוך לאומי . כרזות אופייניות של היישוב מאותה תקופה שהעלו על נס את הישגי היישוב הציבו לעתים קרובות זה מול זה את ה'ישך , שיוצג על ידי קוביה מכופה של בית ערבי , כנגד ה'חדש' שהופיע בדמות בניין מודרניסטי בוהק בלובנו ומן הסתם יהודי . נקודת המבט של היישוב אפשרה לעתים התבוננות ביקורתית ומפוקחת בקסמו של של הנוף אר - _^ _ישדאל המסורתית . הסופר יעקב שטיינברג מתאר במובאה שלהלן את המשא המעיק של העבר המשתקף בנופה של ירושלים במילים בוטות ביותר ל כזאת היא _תכונת המקום של ירושלים : הכול , הישן והחדש כאחד , מקבלים בעיר החונטת הזאת כעין דוק של משמרת . בניני העבר הנעלמים ובתי השכונות הקיימים צפופים בד בבד בתוך אויר יגע ושבע נדודים אשר אינו בן חלוף ; קילוחי דורות 37 a Contradiction in Terms ? ' _Archilectura . 25 ( 199 S I . pp . 224-228 G . Herbert . Bauhaus in the Land of Israel : Is the Concept ofModern . Architect-Designed Vernacular 36 Frg . Catalogue , Tel-Aviv Museum of Art . ' Oshldern-Ruil 2002 Modern Architecture 1930-1939 . Berlin 1994 ; Bauhaus Tel Aviv : Jerusalem , Photographs . Giinlher למשל הירשפלד , 'קדימה , ' איורים בעמי . 56 , 20 מעניין להשוות עם התכנים הסמליים של אימוץ הסגנון המודרניסטי במקומות אחרים , למשל תורכיה . ראו : s . Bozdogan . Modernism and NatUm Building : Turkish Architectural Culture in the Early Republic . Seattle and London 2001

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help