sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:212

של כוונות טובות כלפי תושבי הארץ הערבים . ניסיון מטולה נשאר אפיזודה מבודדת . חמשת הבתים שנבנו בקמרונות במתכונת הערבית היו לא רק יקרים אלא גם חדירים למים , והמתיישבים נאלצו לכסות את הגגות בחידוש מודרני מיובא : רעפי מרסיי . מאז פרשה זו נראה שהיישוב היהודי עלה על הדרך אל המודרניות . אין לומר בכך שלא היו ניסיונות יהודיים , בייחוד עד סוף שנות העשרים , להתייחס בארכיטקטורה לרוח המקום או להשתמש במוטיבים מזרחיים י ; אולם המשמעות של מחוות אלה בארכיטקטורה של היישוב הייתה שונה לחלוטין מאלה של הרגיונליזם הפטרנליסטי של המתכננים הבריטים . אלכסנדר ברוואלד , ( 1930-1877 ) המוכשר מבין האוריינטליסטים היהודים של שנות העשרים , כתב בזכותה של גישה רגיונליסטית המבוססת על הבנייה המקומית ( הערבית . ( כמה שונה האופן שבו הצדיק גישה זו מטיעוניו של אשבי הבריטי : ההופעה הזאת [ כלומר , הרגיונליזם ... [ נובעת מן ההשגה , כי הארכיטקטורה הארצית [ המקומית , [ היא שהתפתחה מתוך תנאי האקלים , תנאי החיים , וחומרי הבניין המצויים — מתוך ניסיון שנצבר במשך דורות .... המטרה העיקרית היא לבנות חדרים קרירים , מלאי אויר צח ומתחלף . האדריכל הערבי בונה חדרים גבוהים , קירות עבים ומסדר פתחים קטנים מיוחדים , אשר דרכם _פח ץ הרוח מעל לחלונות והדלתות . זהו טיעון טכני ביסודו : הבנייה המקומית מציעה פתרונות שימושיים . אין כאן התייחסות למשמעות התרבותית של הצורות המקומיות , גם לא התעמקות בתכנים של התרבות המקומית . אין בכך פלא : 'קהל היעד' של הארכיטקטורה היהודית היה בראש ובראשונה היישוב היהודי עצמו , והסגנון הארכיטקטוני נועד לשקף את שאיפותיו של היישוב . בעוד שהארכיטקטורה הרשמית של שלטונות המנדט הייתה ניסיון פטרנליסטי לעצב סמלים בעבור המדינה המנדטורית והתייחסה בעיקר לרוב הערבי של האוכלוסייה , האוריינטליזם אצל רבים מן הארכיטקטים היהודים בשנות העשרים נועד ליצור סגנון לאומי ליישוב בארץ ישראל . כך מסביר יוסף מינור , הארכיטקט של בית ביאליק בתל אביב , את העיסוק במוטיבים מזרחיים או מקומיים בארכיטקטורה של היישוב : ... אין ספק שכדאי גם לחקור בדרכי הבניין הפשוטים ותמימים של הערבים ולהסתגל לתכונות טבע . _pnn אולם ... נזכור שתעודתנו _, תעודת האדריכל האמן , המשתמש בכל החומר הרב הזה — להכשיר את התנאים ליצירה חדשה — הסגנון הלאומי האמנותי אשר שרשים לו בהווייתו של העם ואשר ישתקפו בו גם תכונות ארץ המולדת וגם רוח התרבות העברית המתחדשת . האוריינטליזם בארכיטקטורה של היישוב היה קשור אפוא בפיתוח סמלים של זהות יהודית . אפשר להשוותו במידה רבה לשימוש במוטיבים מזרחיים שהיה נפוץ למדי בבתי 30 א' ברוואלד , 'אמנות המולדת , ' מסחר ותעשיה , , 3 גיליון ג-ד 15 ) פברואר , ( 1925 עמ' 31 . 96-95 י' מינור , 'הסגנון _הארץ ישראלי באדריכלות , ' שם , עמ' 32 . 98-97 על התכנים השונים של אוריינטליזם באמנות ביישוב ואחר כך במדינת ישראל ראו אי הירשפלד , ? קדימה , על תפיסת המזרח בתרבות הישראלית , ' י' צלמונה ואחרים ( אוצרים , ( קדימה : המזרח באמנות ישראל : קטלוג תערוכה במוזאון ישראל , ירושלים תשנ"ח , עמי , 32-11 ( להלן : הירשפלד , 'קדימה , ( ' וכן מאמרים אחרים באותו כרך .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help