sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:211

בירושלים העתיקה ובקיאות מרשימה בארכיטקטורה של ארצות מזרח הים התיכון ; אך השפעתן מורגשת רק באופן כללי ועמום . הריסון פישט מן המקורות הללו מספר מצומצם של תבניות גאומטריות העומדות בזכות עצמן . מאלה בנה שפה צורנית עקיבה ושיטתית שאינה תלויה בתקדימים ההיסטוריים ומתיישבת עם האידאלים הקלאסיים של תכנון רציונלי וצורות גאומטריות טהורות . כך , בעיצוב המוזאון למשל שילב הריסון סדרה מרתקת של 'וריאציות' הנגזרות מן המוטיב הבסיסי של הנוף הירושלמי : הקוביה המכופה . הפשטות הגאומטרית מודגשת _על ידי שימוש באבן גיר מקומית הבוהקת באור העז של ירושלים . ' מודרניות מזרח תיכונית _, ' כך כינה אחד המבקרים את סגנונו של הריסון ; ובכך ייחס לו פשרה מוצלחת בין רוח הזמן לבין רוח המקום . מבחינת השפה הארכיטקטונית הריסון אכן היה מודרני , שכן הלך בדרך דומה לזו של ארכיטקטים בריטים פרוגרסיבים של שנות העשרים , ובמיוחד של לצ'נס ושל הולדן . מודרניות זו הייתה מנוגדת למודרניות המודרניסטית בכך שלא היה בה ניסיון להתמודד עם בעיות השעה ; היא עקפה את רוח הזמן על ידי בריחה אל הנצחי והנשגב . כוחה של המודרניות הטרדיציונליסטית היה אפוא גם חולשתה . כסמל של ארץ ישראל _, המוזאון הארכאולוגי מתאר את הארץ כארץ מזרחית מסורתית , וחוזה לה מודרניות המתאימה לאופקיה המזרח תיכוניים . אוריינטליזם זה אינו כולל התייחסות למעמדה של ארץ ישראל כבית לאומי לעם היהודי אלא אולי דרך המחווה העמומה שלו למודרניות . מצד שני , הבניין גם אינו מבקש לקדם לאומיות פלסטינית . הרגיונליזם המופשט של הריסון תופס את רוח המקום כישות טרנסצנדנטלית נצחית הנמצאת מעל ההיסטוריה , וחשוב מכך , אינה תלויה בתושביה של הארץ . המשמעות הפוליטית המרומזת בכך היא שהכול צריכים להתאחד במסירותם ל'טובת הארץ , ' ארץ שהיא פיקדון מקודש שהניחה ההיסטוריה בידיהם של תושביה ואדוניה הנוכחיים . הקונפליקטים הקטנוניים של הזמן הזה צריכים להתבטל מול האידאלים הנשגבים והנצחיים שהם מורשתה של ארץ הקודש . היה בגישה זו אולי קורטוב של פטרוניות קולוניאלית ; אך בירושלים , עיר הקדושה ללבם של מיליונים סביב העולם והמייצגת אידאלים נשגבים , היה לה תוקף לא מבוטל . אוריינטליזם יהודי כאשר הגיעה השעה לבנות בתי קבע במושבה החדשה מטולה ( אחרי , ( 1896 חשבו פקידי יק"א כי נכון יהיה לבנות לפי המתכונת המקומית , כלומר הערבית . הטעם לכך היה 'כי האחוזה הזאת יושבת בין שכנים רעים , על כן צריך כי המראה החיצון של המושבה יהיה כמראה כפר ערבי לכל משפטיו , לבל ימשוך אליו את עיני העוברים . ' בטיעון זה יש יותר משמץ מן ההיגיון הרגיונליסטי הקולוניאלי . סגנון הבנייה המקומי נתפס כאן כהכרזה 28 ו 0 _^ 8 ( א Country Life , 70 . no . 1815 ( October 1931 ) , pp . 4 . A Crusader Castle ofToday 29 C . Hussey , כל הפרשה מתוארת בפירוט אצל " בךארצי , המושבה העברית בנוף _א _- _^ _ישראל , 1914-1882 ירושלים , 1988 עמ' . 120-117 המובאה מדברי פקידי יק"א מצוטטת שם מתוך א"ש _הירשברג , בארץ המזרח , וילנה תר '' ע , עמי . 64

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help