sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:209

ממד זה של הרגיונליזם הבריטי בארץ באופן מובהק . הקוביות עם הכיפות ששתל הריסון בעיצוב ארמון הנציב — ציטוט ישיר של הרכיב הסטראוטיפי של נוף ירושלים העתיקה — הן מחווה רגיונליסטית השקולה בתוכנה למובאות ההודיות בעיצוב ארמון המושל הבריטי בניו דלהי . אוסטן הריסון : טרדיציונליזם המסגרת הפטרנליסטית של המנדט הוליכה אפוא לעיסוק הבריטי ברוח המקום _בארץ ישראל . המאפיינים של רוח המקום לא היו דבר מובן ומוסכם על הכול עם כינון המנדט , זאת מן הסיבה הפשוטה שארץ ישראל כישות מדינית נפרדת שבירתה ירושלים הייתה יצירה חדשה . זהותה התרבותית לא הייתה מוגדרת בבירור כשהותוו גבולותיה על ידי המעצמות . עיצוב דמותה של ארץ ישראל המנדטורית היה מסור בידי האפוטרופוסים של הארץ , כלומר בידי האדמיניסטרציה הבריטית . משנולדה המדינה המנדטורית , הפכו גם פעולות אדמיניסטרטיביות רגילות של ממשל כגון הטבעת מטבעות והדפסת בולים לכלי ולמסגרת לייצור סמלים 'לאומיים' של הישות החדשה . עיצובם של בניינים למוסדות ממלכתיים היה גם הוא כלי לעיצוב סמלים כאלה . הנוסחה הסגנונית שנבחרה להם — הרמיזות ההיסטוריות , מידת המודרניות — היו ביטוי למושג הבריטי על דמותה הראויה של ארץ ישראל . התקנתה של נוסחה זו דרשה לא רק מתן ביטוי ליחס בין היסטוריה לבין המודרניות , אלא גם 'עריכה' של ההיסטוריה הרב גונית של הארץ על פי התפיסה הבריטית . להטעמתם או הצנעתם של פרקים שונים בעברה של _pKn הייתה רגישות פוליטית חריפה בשל מה שהשתמע מכך באשר ללגיטימיות של כל הגורמים שתבעו חל ק בעיצובה של ארץ ישראל המנדטורית — תושביה הפלסטינים , היישוב היהודי , הרשויות הבריטיות , ואף חבר הלאומים ואומות העולם בכלל . עיצוב הדימוי הארכיטקטוני הרשמי של המדינה המנדטורית היה כמעט כולו מלאכתו של אדם אחד , אוסטן הריסון , שבתור הארכיטקט של מחלקת עבודות ציבוריות בשנים 1937-1922 תכנן כמעט את כל הבניינים שהקימה ממשלת המנדט . מתוך בניינים אלה , המוזאון לעתיקות ארץ ישראל , ( Palestine Archaeological Museum ) הוא מוזאון רוקפלר , היה אולי הבניין שעורר את שאלת ייצוגה הארכיטקטוני של ארץ ישראל באופן המובהק ביותר . בהיותו מוזאון ממלכתי האוצר בתוכו שרידים מעברה של הארץ , הבניין הזמין התייחסות ארכיטקטונית אל העבר הזה וגם אל הרלוונטיות המודרנית שלו . גם האתר שנבחר לבניין , גבעה החולשת על העיר העתיקה ליד החומה הצפונית , עורר את שאלת ההתייחסות העיצובית לנופה של ירושלים , נוף שנתפס אז בתמציתה של מורשת העבר של בעיצובו של הבניין פיתח המתכנן , אוסטן הריסון , נוסחה סגנונית המגשרת בין היש ן לחדש , בין המקומי לאוניברסלי , בין בנייה חדשה לנופה של העיר ההיסטורית . במשתמע , הוא מהווה גם תגובה לקונפליקט הפוליטי סביב שאלת זהותה של הארץ . את סגנונו של הריסון בבניין זה אפשר להגדיר כ'רגיונליזם , ' שכן הוא משתמש ביסודות השאולים מהבנייה העממית בירושלים , ובראשם הקוביה המכופה . את קמרונות האבן בבניין בנה 25 על הריסון ועבודתו ראו בהרחבה בפרסומים של רון פוקס . ( R . Fuchs )

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help