sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:205

הבריטי בארץ . הוא שהה בארץ בשנים 1922-1918 ושימש יועץ עירוני למושל ירושלים רונלד סטורס , וראש הגוף הוולונטרי 'האגודה למען ירושלים' שהקים סטורס . מלבד תכנית העיר ירושלים שהכין בעבור סטורס , עבד אשבי על כמה פרויקטים ארכיטקטוניים שלא נבנו מעולם , אך חלקם התפרסם בשני אלבומים שהפיקה 'האגודה למען ירושלים . ' אפשר לראות באלה ביטויים ראשוניים של הגישה הבריטית לעיצוב ארכיטקטוני בארץ ישראל . אחת ההצעות הצנועות אך המאלפות של אשבי הייתה הסדרת הבינוי סביב שערי העיר העתיקה , שער יפו ושער שכם . מחוץ לשערים הללו התנהל מסחר בתוך גיבוב של מבנים מאולתרים וצריפי פח גלי , ואשבי ביקש להחליפם בחנויות ובבניינים מתוכננים כהלכה . קצפו של אשבי יצא על הצריפים הללו לא רק מסיבות תברואיות ואסתטיות , אלא גם מפני שראה בהם ביטוי להשפעה המשחיתה של המודרניזציה על החברה המסורתית המקומית הערבית . בהסדרת הבינוי סביב לשערים ביקש לפיכך גם לשקם את האותנטיות של החיים המסורתיים . כך כלל אשבי בבינוי המוצע ח'אנים במתכונת מזרחית , שבהם יוכלו פלאחים המגיעים לעיר כדי למכור את מרכולתם ללון ולהלין את גמליהם . העיצוב הארכיטקטוני היה אמור להחליף את המסחריות הזולה והלא אותנטית של הצריפים הקיימים , במבנים ברוח מקומית המתיישבים עם האפקט הציורי של העיר העתיקה שבתוך החומות . רכיב בולט בעיצוב כפי שהוא מתואר ברישום שהכין אשבי לבינוי החדש מול שער יפו הוא יחידות קובייתיות עם כיפות , אותו מוטיב אופייני של הנוף המסורתי של ירושלים . את גישתו של אשבי בפרויקט הח'אנים אפשר לכנות 'רגיונליזם . ' הוא מבקש לפעול בעיר מתוך הרמוניה עם רוח המקום . הרגיונליזם שלו חורג מן המובן האסתטי . הוא אינו מעוניין בצורות ארכיטקטוניות בלבד אלא מבקש לשמר ולקיים הלכה למעשה את מנהגי החיים המקומיים של חברה מזרחית הזקוקה , להבנתו , לח'אנים . מכאן משתמעת עמדה באשר לתפקיד ההתערבות הבריטית בארץ ישראל בכלל : עליה לטפח את ערכיה של התרבות המקומית האותנטית ולא לקדם תרבות של כוח זר . דאגה פטרנליסטית זאת לתרבות המקומית מוליכה לגישה אנטי מודרנית ואולי אף ראקציונית . הח'אנים שהציע אשבי הם בבחינת ניסיו ן לכפות על המקומיים את מסורתם שלהם , מסורת שהם עצמם כבר נטשו . על פי אותו היגיון התנגד אשבי גם להכנסת השימוש בחשמל לארץ , בטענה שהדבר יערער את אופיה המסורתי . לבסוף , עמידתו ה'רגיונליסטית' לצד המקומי והישן מיתרגמת לעמדה פוליטית באשר למחויבות הכפולה של השלטון הבריטי כלפי תושביה הערבים וכלפי הבית הלאומי היהודי . המודרניות של ההתיישבות היהודית החדשה נגדה להבנתו את אופייה של הארץ . ובניסוחו של אשבי עצמו : 16 על אשבי ועל עבודתו בירושלים ראו : Ph . D . Dissertation . London School of Economics and Alan Crawford . C . R . : _rrnr C New Haven 1985 : B . Hyman . . British Planners in Palestine 1918-1936 : \ bnb ) Political Science . 1 994 _היימן , 'מתכננים בריטיים . ( ' the Periodof the British Military ? Administration . London 1 92 1 C . R . Ashbee ( ed . ) . Jerusalem 1918-1920 : Being the Records of the Pro Jerusalem Council _during 17 ( להלן : אשבי , ירושלים idem . Jerusalem 1920-1922 : _Being the Recordsof the Pro- Jerusalem Council _during the First Two ;( 1920- 1918 18 Yearsof tlte Civil _Ailministralion . London 1924 אשבי , ירושלים , 1920-1918 עמי 24-23 ואיורים .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help