sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:202

מזוגגים ששינו את מראה הבית ואת נוחות החיים בו : ייבוא רהיטים מערביים — כיסאות , שולחנות , מיטות , שידות ואף פסנתרים — השפיע על דפוסי השימוש בחדרים . הריהוט המערבי ביטא גם מידה גוברת של התמערבות של דייריהם . בית המגורים מן הטיפוס החדש היה למעמד הבורגני הערבי בארץ ישראל ( ובארצות הלבנט ) הכרזה של מודרניות וקדמה . הבית ניצל את החידושים הטכנולוגיים שהגיעו אז לפרובינציות העות'מאניות , ונועד לשרת אורח חיים 'מודרני' כפי שזה נתפס אז באזור . גם אם היה תוצאה של השפעה מערבית , הוא לא היה חיקוי מתוך התבטלות של דפוס מערבי . התכנית האופיינית בעלת החלל המרכזי עשויה להזכיר אמנם תכנית של וילה מערבית בהשראה של פלאדיו , אך היא מזכירה בו בזמן דפוס מן הארכיטקטורה המסורתית של ארצות הלבנט ( וארץ ישראל בכלל זה ) המבוסס על חלל פתוח ( ליוואן ) וחדר מכל צד שלו . המפגש עם הטכנולוגיה והתרבות של המערב , כפי שהוא מתבטא בתרבות המגורים המקומית במאה התשע עשרה , היה גירוי חיצוני שהוליד מסורת מקומית חדשה . המסורת החדשה , כדרכה של מסורת עממית , לא פסקה מלקלוט השפעות חדשות ; וכך הבהירות הישירה שאפיינה את הבתים בשנות השמונים והתשעים היטשטשה לקראת תחילת המאה העשרים . חדרי שירות ( בית שימוש , חדרי רחצה , מטבחים ) שולבו בתוך התכנית , תכנית החלל המרכזי יושמה עכשיו גם בדפוסי מגורים חדשים ( בתי דירות עם חדרי מדרגות משותפים , וילות עירוניות , ( ובשנות העשרים חדר השימוש בבטון מזוין . עיצוב הבית שאל עוד ועוד אלמנטים דקורטיביים ממבחר מקורות מערביים . את המזיגה התמימה והססגונית של מוטיבים מערביים שאפיינה את עיצוב הבתים המאוחרים אפשר לכנות 'היסטוריציזם , ' אך היסטוריציזם זה לא סימל פנייה אל העבר אלא שאיפה למודרניות . הציטוט של מוטיבים מזרחיים בבניינים אלה הוא הפרדוקסלי ביותר . מוטיבים אלה , למרות השראתם המזרחית , אין להם בדרך כלל דבר עם ההיסטוריה הארכיטקטונית של _ארץ ישראל . האוריינטליזם שאפשר למצאו לפעמים בבתי מגורים ערביים בירושלים הוא במידה רבה ביטוי של התמערבות ומודרניות . המוסדות האירופיים בירושלים במאה התשע עשרה : אימפריאליזם ארכיטקטוני כשנכנס הצבא הבריטי לירושלים ב 1917 כבר עמדו בירושלים כמה הצהרות ארכיטקטוניות בוטות למדי . למרות שהן שייכות לסוף תקופת השלטון העות'מאני , הן חיוניות לענייננו כרקע ובניגוד לארכיטקטורה של המנדט . הכוונה למפעלי הבנייה של המעצמות האירופיות בירושלים מאז אמצע המאה התשע עשרה " . בניינים אלה לא היו אלא תולדה של המרוץ האימפריאליסטי שהתנהל באותה תקופה בין מעצמות המערב לרכוש עמדות כוח ברחבי העולם , ובכלל זה באימפריה העות'מאנית השוקעת . ירושלים ( וארץ ישראל בכלל ) הייתה יעד מיוחד במינו בשל משמעותה ההיסטורית והדתית . כך ניסו המעצמות לקדם את השפעתן בה על ידי עידוד , תמיכה , מתן חסות או ייסוד של מפעלים פילנתרופיים 9 על הליוואן ועל מקורות בית החלל המרכזי ראו פוקס , 'הבית הערבי _pKn _w , _?^ כי , עמ' 10 . 63-56 תיעוד של בתים מתקופה זו ראו אצל קרויאנקר , הבנייה הערבית ; פוקס , 'בית המגורים הערבי בחיפה / 11 על הבנייה האירופית בירושלים במאה התשע עשרה ראו יהושע בן אריה , עיר בראי תקופה : ירושלים החדשה בראשיתה , ירושלים תשל"ט ; Architecture . London 1996 , pp . 198-226 Mark Crinson . Empire Building , Orientalism and Victorian

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help