sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:201

באבן עם קמרונות . התאים הקובייתיים עם הגבנון הכיפתי בראשם האופייניים לבנייה זו הם הרכיב השולט בנוף העיר העתיקה ירושלים . הקוביה המנופה , הצורה האופיינית של בתי העיר העתיקה הפכה בתקופת המנדט לסמל הסטראוטיפי של הנוף המסורתי של ירושלים ושל _ארץ ישראל כולה . בראשית המנדט כבר הייתה בנייה מסוג זה בבחינת מסורת גוועת , ומושל ירושלים רונאלד סטורס חוקק תקנות עירוניות כדי למנוע את טשטוש האופי ההיסטורי של העיר העתיקה _על ידי שיטות בנייה חדשות ( במיוחד כיסוי בפח גלי . ( זה טיבן של מסורות של בנייה ורנקולרית : הן מתאימות עצמן באופן טבעי , פרגמטי וספונטני לתנאים הסביבתיים והחברתיים . כאשר תנאים אלה משתנים , משתנה גם המסורת העממית באותה מידה של טבעיות . שינוי בנסיבות חל בארץ ישראל , כמו במחוזות עות'מאניים אחרים , סביב אמצע המאה התשע עשרה . חדירת השפעתה הכלכלית של המהפכה התעשייתית , פתיחתה של האימפריה העות'מאנית להתערבות פוליטית של מעצמות המערב ולהשפעתן התרבותית והרפורמות שהנהיגו השלטונות העות'מאניים ברחבי האימפריה ( הטנזימאת ) יצרו תנאים חדשים שהשפיעו בסופו של דבר הן על חיי היום יום והן על תרבות המגורים . וכך , במשך המחצית השנייה של המאה התשע עשרה הופיעו בארץ טיפוסים חדשים של בתי מגורים , שכמותם נראו גם בלבנון ובחוף הסורי . החשוב והנפוץ שבהם היה בית עשירים עירוני דמוי פלאצו , הכולל קומת שירות ועליה קומת מגורים . לקומת המגורים הייתה תכנית אופיינית : אולם מרכזי מוארך שחדרי מגורים מסודרים משני עבריו באורחן סימטרי . האולם המרכזי נפתח אל החוץ דרך פתח בן שלוש קשתות שהוביל בדרך כלל למרפסת קטנה . הגג היה לעתים קרובות גג רעפים . עד לסוף המאה הפכו בתים אלה עם שלישיית הקשתות במרכזם וגג הרעפים האופייני שלהם לרכיב בולט בנוף העירוני בארץ . גם בירושלים הופיעו בתים כאלה , אם כי במתכונת שונה מעט מזו שבערי החוף . הופעתו של טיפוס המגורים החדש , 'בית החלל המרכזי' כפי שראוי לכנותו , הייתה תולדה של ראשית תהליך מודרניזציה שחל בארץ במאה התשע עשרה . התמורות הכלכליות הביאו לעלייתו של מעמד בורגני , שבניו בנו את הבתים המרווחים והראוותניים הללו ; השיפור במצב הביטחון הפנימי הפך את הסידור המסוגר והמופנם של המקבצים העירוניים המסורתיים למיותר ; ייבוא מן המערב של חומרי בניין מיוצרים באופן תעשייתי ביטל את התלות בחומרים מקומיים . הבנאים עשו עתה שימוש בעץ מנוסר , ברעפים ובחלונות . Ronald _Storrs , Orientutitms . London 1942 . p . 310 7 בתרגום עברי : רונלד סטורס , זיכרונות , א—ג , תרגם י"א עבאדי , תל אביב _תרצ''ח , עמ' 497 ( להלן : סטורס , זכרונות . ( 8 לסקירה על תרבות המגורים הערבית בארץ ישראל במאה התשע עשרה ראו : רון פוקס , 'הבית הערבי הארץ ישראלי , עיון מחודש , חלק ב : התמורות בתרבות המגורים במאה התשע עשרה , ' קתדרה , 90 ( דצמבר , ( 1998 עמי , 86-53 והמקורות שם ( להלן : פוקס , 'הבית הערבי _psn nz ; _'' _Vx , ב ;( ' רון פוקס , ' בית המגורים הערבי בחיפה העות'מאנית : תיעוד ארכיטקטוני , ' י' בן ארצי ( עורך , ( חיפה : היסטוריה מקומית , חיפה , 1998 עמ' 104-63 ( להלן : פוקס , 'בית המגורים הערבי בחיפה . ( ' על תרבות המגורים הערבית בירושלים במאה התשע עשרה ראו : רות קרק וש' לנדמן , 'היציאה המוסלמית מחוץ לחומות ירושלים בשלהי התקופה העות'מאנית , ' א' שאלתיאל ואחרים ( עורכים , ( פרקים בתולדות ירושלים בזמן החדש , ירושלים תשמ"ה , עמי ; 211-174 דוד קרויאנקר , אדריכלות בירושלים : הבנייה הערבית מחוץ לחומות , ירושלים 1985 ( להלן : קרויאנקר , הבנייה הערבית . (

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help