sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:200

של החדש הצטיירה כניגוד למסורתיות _א _- _^ _ישראל ה'ישנה , ' הערבית . הקונפליקט בין ישן לחדש התממש בארץ גם בקונפליקט פוליטי בין היישוב היהודי לבין _ארץ ישראל הערבית . כל הגורמים שעיצבו את תולדותיה של ארץ ישראל בתקופת המנדט , ואף לפניה ואחריה , התלבטו בסוגיות ובמתחים של מודרניות ומקומיות . לכל אחד מהם הייתה פרשנות משלהם על משמעות עברה של הארץ , ועל הגדרת טיבה של רוח המקום . תושביה הערבים , הפלסטינים , של ארץ ישראל ; רשויות השלטון העות'מאני ; המוסדות האירופיים שפעלו בארץ בסוף המאה התשע עשרה ; המתיישבים הטמפלרים הגרמנים ; בני המושבות היהודיות ובוני השכונות היהודיות בירושלים ; ממשלת המנדט ; היישוב היהודי העירוני והכפרי בתקופת המנדט , ולבסוף מדינת ישראל — כולם נאלצו לנקוט עמדה בסוגיות כאלה , וכולם הגיבו עליהן על פי מטרותיהם ושאיפותיהם . האופן שבו התייחסו מתכננים מתוך כל אחת מן הקבוצות הללו לרוח הזמן ולרוח המקום במישור האסתטי של העיצוב הארכיטקטוני מגלם בתוכו הצהרות על יחסם להיסטוריה ולמודרניות . כדי להבין לאשורה את הארכיטקטורה של תקופת המנדט ראוי לפיכך לחדור אל מעבר לחוויות הסגנוניות , ולהתחקות אחר העמדות המשתמעות מן ההעדפות האסתטיות של יוצריה . היריעה שהוקצתה לנו כאן קצרה מכדי לפרש באופן זה את כל ההיסטוריה הארכיטקטונית של תקופת המנדט . פרשנות מסוג זה מצריכה דיון היסטורי מקיף המבוסס על מחקר מפורט , שהוא מעבר לאפשרי במסגרת מאמר זה . נסתפק על כן בדיון קצר בכמה פרקים חיוניים מתוכה . תרבות המגורים הערבית בארץ ישראל במאה התשע עשרה " מודרניות עות'מאנית ראוי להקדים לדיון בארכיטקטורה המנדטורית התייחסות לבנייה במאה התשע עשרה , שכן ניסיונות ראשונים לבטא מודרניות ( אף כי לא 'מודרניזם ( ' בארכיטקטורה נעשו כבר באותה תקופה . התמורות בתרבות המגורים המקומית הערבית משמשות דוגמה חשובה . טיפוסי הבתים שנהגו בארץ בראשית המאה התשע עשרה תאמו באופן כללי את הנוהגים בתרבות המגורים המוסלמית כפי שהשתרשו במזרח הים התיכון בראשית ימי הביניים . יחידת המגורים הבסיסית ביותר הייתה חלל רב תכליתי שבו התקיימו כל פעילויות המגורים . חלל זה נעדר רהיטים ניידים , ולעתים כלל אבחנה בין אזור כניסה לבין משטח מוגבה למגורים . הבית הכפרי הפשוט היה מבוסס על חלל יחיד כזה . מערכים מורכבים יותר — המקבץ החמולתי הכפרי , ארמונות שייח'ים ( כגון בכפרים המכונים כפרי ' כורסי , ( ' הבית העירוני המסורתי ( בערים העתיקות כגון ירושלים , חברון , שכם ) וארמונות של משפחות עירוניות דומיננטיות ( כגון אלה שבשכם ) — היו בעיקרם מקבצים של חללים כאלה הערוכים לרוב סביב חצר פנימית . שיטת הבנייה , ואתה האפקט הארכיטקטוני , השתנתה לפי חומרי הבנייה הזמינים באותו חלק של הארץ . בשל המחסור בעץ והשפע באב ן השתרשה בהרי יהודה , ובכלל זה בירושלים , אולי בתקופה הממלוכית , בנייה מסיבית 6 לסקירה על תרבות המגורים הערבית _כאתךישראל ערב המאה התשע עשרה ראו : רון פוקס , 'הבית הערבי _הארץ ישראלי , עיון מחודש , חלק א : הבנייה הקדם תעשייתית , ' קתדרה 89 ( אוקטובר , ( 1998 עמ' 126-83 והמקורות שם ; ראו גם התייחסויות שונות אצל Jerusalem : The Living City 1517-1917 , London 2000 s . Auid & R . Hillenbrand _< eds . ) . Ottoman

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help