sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:199

צורות מן העבר הארכיטקטוני של ארצות המזרח . מה פירושו של אוריינטליזם באוריינט ומה פירושו במערב ? אילו צורות אוריינטליות ראוי לצטט בארץ ישראל ? כך מתבקש להקשות לגבי גישות אסתטיות אחרות : איזה מקום תועיד ארכיטקטורה _טרדיציונליסטית למודרניות בארץ ישראל ? אם במודרניזם גלומה הסתייגות מן העבר , כנגד איזה עבר מתריס המודרניזם בארץ ישראל ? אי אפשר לדון בהיסטוריציזם , במודרניזם ובשאר רעיונות ארכיטקטוניים מבלי לדון גם בשאלות של היסטוריה ומודרניות _בארץ ישראל . שאלות כאלה _בארץ ישראל _, ובמיוחד בירושלים , היו טעונות מאז ותמיד מתח פוליטי , תרבותי ודתי . _ארץ-ישדאל היא עמוסת היסטוריה . כארץ הקודש , ארץ שהתרחשו בה מאורעות גורליים בתולדותיהן של שלוש דתות עולמיות , עברה היה טעון משמעות לא רק לגבי תושביה אלא גם לגבי מיליונים ברחבי העולם . צלם של מאורעות רחוקים רובץ כביכול על נוף הארץ . בראשית המנדט הורגש צל העבר ביתר שאת בשל מיעוטו של החדש , שכן עד סוף המאה התשע עשרה נחשפה הארץ אך מעט לתהליכים של שינוי . על רקע עצמת זיכרון העבר , ובתוך נוף ימי ביניימי או תנ"כי כביכול , החדש נראה קיצוני יותר , פרובוקטיבי יותר . יתר על כן , קדושתה של _psn על אתריה השונים הפכה כל שינוי למקור אפשרי למחלוקות עזות . באופן פרדוקסלי במקצת , החדש _בארץ ישראל חייב את קיומו לישן , ואילו מידה של בין לאומיות היא חלק מרוח המקום . עברה של ארץ ישראל היה כוח פעיל בעיצוב גורלה המודרני : תחייתה המודרנית של הארץ הונעה _על ידי הזיכרון ההיסטורי . זכר התנ"ך , הברית החדשה ומסעות הצלב מילא תפקיד בתודעתם של הבריטים ושל מעצמות המערב כשהחיו את ארץ ישראל כישות מדינית נפרדת , מעמד שלא היה לה מזה מאות שנים . העבר היהודי של ארץ ישראל הניע את התנועה הציונית ואת ההתיישבות היהודית המודרנית . אפשר לטעון שמפגש תרבויות הוא חלק מתכונת המקום . גורלה של הארץ הושפע לאורך כל תולדותיה ממשחק כוחות בין מעצמות בין לאומיות . אפשר שהדבר נובע ממצבה הגאופוליטי של הארץ כפיסת ארץ צרה ודלה , המשמשת בו בזמן צומת בין שלש יבשות . כך או כך , בזכות עברה וקדושתה הפכו אתריה ונופיה של _pxn לאיקונים טעוני משמעות ברחבי העולם . ירושלים הייתה עיר פרובינציאלית בשולי המדבר , _ובו בזמן טבור העולם . מקור מוחשי יותר למתחים של מודרניות היה טמון בהקבלה בין ה'ישן' לבין ה'מקומי' ובין ה'חדש' לבין ה'בא מרחוק , ' כפי שהתממשו בהקשר _הארץ ישראלי . כבר במאה התשע עשרה , תחת השלטון העות'מאני , מודרניזציה הייתה שקולה במידה רבה להתמערבות . לאחר מלחמת העולם הראשונה נקלעה ארץ ישראל , שהייתה מזה מאות שנים ( מאז המאה השביעית , להוציא אתנחתא צלבנית ) חלק מאימפריות מוסלמיות , לשלטונה הישיר של מעצמה מערבית , שהייתה גם מולדת המהפכה התעשייתית . המפגש בין חדש לישן נכרך במפגש תרבותי בין מערב למזרח . יתר על כן , כתב המנדט העניק מעמד מיוחד להתיישבות היהודית , בעשותו את הארץ 'בית לאומי' לעם היהודי . המודרניות של היישוב היהודי אני משתמש כאן במונח אוריינטליזם במובנו הארכיטקטוני , ולא כרמז לספרו המפורסם של אדואדד סעיד , אוריינטליזם . על המתח סביב המקומות הקדושים בתקופת המנדט ראו לאחרונה : The Immediacyof Architecture ami the Palestine Conflict . Durham . NC 2002 D . Wink , Aesthetic Occupation :

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help