sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

שיוכל לארגן את האומנים המקומיים למין גילדה או איגוד כפי שעשה באנגליה . דבר זה לא צלח שם , ולא היה לו עתיד מזהיר גם בירושלים . לאוניברסיטה היו חיים אחרים ועצמאיים . סטורס מזכיר שהיה נוכח בהנחת אבן הפינה _ב . 1918 וייצמן הוקסם מתכנונו של גדס _, ודיבר על תקוותו לזכות ולראות את הכיפה הגדולה . כאשר גדס דיבר על התכנית עצמה , הוא ראה אותה כקבוצה של פקולטות ואולמות מגורים המשולבים זה בזה ומזכירים 'במובנים מסוימים את אוקספורד ובמובנים אחרים את אדינבורו , אך כמובן בסגנון ירושלמי . .. הסגנון ה'יהודי' היה אמור לדעתו להתפתח ממקורות ערביים ומוסלמיים ; וברגע מסוים הוא אפילו החמיא לעצמו שהוא ופרנק מירס יצליחו ליצור סגנון זה . בינתיים , עוד לפני שממשל המנדט עמד על תלו , קבע סטורס תקנה חשובה והיא שחומרים מסוימים לא יופיעו על פני בניינים בעיר : בטון , פלדה , אסבסט וכדומה . אבן גיר בלבד הייתה חייבת להיות בחזית של כל הבניינים בירושלים — וכך נותר הדבר עד היום . כמובן שהאחידות של חומרי החזית אינה מכתיבה סגנון ואינה מבטיחה רמה גבוהה של עיצוב ; אך היא מונעת את התרחשותו של הרע ביותר . הדבר העניק לירושלים מעין עקיבות חזותית שלא הייתה מושגת בדרך אחרת . עם זאת , התפתחויות חשובות אחרות גם הן הושקו בשנות העשרים — שרשויות המנדט לא היו מודעים להן , אם להאמין לדברי סטורס . קאופמן הניח את המתווה של הפרוורים החיצוניים — בית הכרם , תלפיות , רחביה ואחרים — וכמה ארכיטקטים שלמדו באירופה החלו לעבוד בעיר , מחוץ למסגרת של הממשל המנדטורי . אשבי לא בנה דבר ממשי מעולם . הוא עיצב את הפנים של בית הממשל למען הרברט םמואל כאשר זה מונה לנציב העליון . מכיוון שהסתמך בעיקר על אומנות מקומית , לא הייתה לו בחירה רבה באשר לסגנון . הארכיטקטים שהשלטונות תמכו בהם לאחר שאשבי חזר לאנגליה היו : בתחילה אוסטן הריסון , שפיתח את הסגנון הנראה במוזאון רוקפלר ובבית הממשל , כמו גם בבניינים רשמיים אחרים , ומאוחר יותר קליפורד הוליד , " שעיצב את הכנסייה הסקוטית . ראוי להשוות את גישתו של הריסון לזאת של לצ'נס המצליח יותר , שפיתח גרסה 'קלאסית' משלו של ארכיטקטורה הודית למען ניו דלהי . הסגנון ההודי שלו היה מוזר ומנופח בו זמנית — הוא נראה לי קצת לעגני . הוא לא אהב את הארכיטקטורה ההודית , ואולי אף תיעב אותה , וכן את ההודים עצמם . הריסון אהב את הארכיטקטורה הירושלמית ; הוא אהב את הארכיטקטורה של הלבנט והכיר אותה היטב . סוג הכלאיים שאימץ לצ'נס בחוסר חן היה למציאות שהארכיטקטים של תקופת המנדט היו חייבים לחיות אתה — אולי מפני שלא הייתה בירושלים כל ארכיטקטורה חשובה , ערבית או תורכית , מאז שסוליימן הגדול חידש את החומות של סלאח א דין מסביב לעיר העתיקה 400 שנה מוקדם יותר . הבניינים הבולטים בעיר היו מתחילת האלף : המסגדים בהר הבית , ובניינים ללא חזית חיצונית מרשימה כגון כנסיית הקבר . במחצית המאה התשע עשרה התורכים כמעט ויתרו כליל על הארכיטקטורה שלהם לטובת השפעות זרות . הארכיטקטים הראשיים של הסולטנים האחרונים היו ארמנים שהוכשרו בפריז בבית הספר הגבוה לאמנויות , לעתים קרובות במימון הממשלה התורכית . הם חזרו כשראשיהם מלאים בתוקף האוניברסלי של תכנון צירי , ועם החלופיות השגרתית של כל הקישוטים מכל מקור שהוא . כפי שהצרפתים כפו את הקודקס הנפולאוני על כל מחוקקי העולם , כך הם הצליחו

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help