sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

והמלאכות' שהוא שימש אחד ממאורותיה הקדישה את עצמה להחייאתן . אשבי היה יהודי למחצה והחל את דרכו תוך אהדה לציונות ; אך הוא נחל אכזבה בביקוריו בבית הספר ' בצלאל . ' הוא הסתכסך במהרה עם הרשויות האזרחיות , שלא רצו — או אולי לא יכלו — לאשר את תכניות הבנייה והפיתוח שלו . אשבי לא בנה הרבה בבריטניה , אך הייתה לו 'גילדה' לעיצוב ולאומנות ; הוא כתב הרבה , ועיצב כלי כסף וריהוט . למרות שהמוניטין שלו באירופה הועב על ידי מקינטוש , הוא היה מוכר כתאורטיקן וכסנגור העיקרי של קבוצת 'האומנויות ומלאכות . ' קבוצת הבניינים החשובה ביותר שלו , ברחוב צ'יין ( Cheyne Row ) בצ'לסי _, על גדת הנהר , הייתה למעין מרכז אמנותי . המיזם של מקינטוש ( משנת ( 1916 סמוך לשם עדיין לא החל להיבנות , אך מפעל אחר זכה להצלחה רבה : אולם קרוסבי — ( Crosby Hall ) אולם מאמצע המאה החמש עשרה בעל גג עץ יפהפה , שהיה שייך פעם לסיר תומס מור , אך שימש בסוף המאה התשע עשרה כמסעדה זולה . הבניין פורק ב _, 1908 ושרידיו נשמרו במחסן . כתוצאה ממאמצי שכנוע של הביולוג והמתכנן פטרי ק גדס , השרידים הובאו לאוניברסיטת לונדון והאולם נבנה מחדש ברחוב צ'יין , לא רחוק מבנייניו של אשבי , בתקווה שהאתר שבו נהגתה 'אוטופיה' של תומס מור יהפוך לחלק מן העיירה של אוניברסיטת לונדון ( האוניברסיטה עדיין לא עברה אז לבלומסברי . ( מאוחר יותר העבירה האוניברסיטה את האתר על בנייניו ל'פדרציה של נשים אוניברסיטאיות , ' שמכרה אותו לפני שנים אחדות לבעל הון — והאולם הוא עתה חלק מן המבנה המחריד הנאו אליזבטני . זה היה אחד המפעלים המוצלחים ביותר של גדס . סטורס מזכיר דרך אגב את בואו של גדס לירושלים ב , 1918 כאילו התבקש על ידי הממשל הבריטי לשפר את התכנית העירונית מ . 1918 תכנית זאת הותוותה על ידי מהנדס העיר ויליאם מקלץ , ( Maclean ) כאשר אשבי סיפק תכנית משלימה לפיתוח הגנים ולשחזור החומות . כל המתכננים הסכימו שהפיתוח ייעשה בכיוונים דרום ומערב לעיר העתיקה , ואני מעריך שאשכי היה מעורב בתיקונים של גדס שנה לאחר מכן . לאמתו של דבר , גדס הגיע על פי הזמנתו של הקונגרס הציוני כדי לייעץ בדבר תכנון האוניברסיטה העברית . חיים וייצמן פגש אותו באמצעות ד"מ אדר , ( Eder ) פסיכולוג ועמית שלו במנצ'סטר . בקיץ של 1919 הסכים גדס לשמש כמתכנן של האוניברסיטה החדשה על הר הצופים שוייצמן העריך אותה כאבן הפינה של הבית הלאומי החדש . למרות שגדס לא היה ארכיטקט , חתנו דאז פרנק מירס ( Mears ) שימש לו כמעצב , וביניהם הפיקו תכנית של קמפוס שבמרכזו אולם בעל כיפה המוקף בשורת עמודים כפולה . דבר זה קסם לוייצמן . הספרייה היא למעשה רק חלק מן התכנית שנבנתה על ידי מירס בשיתוף עם ארכיטקט ירושלמי , חייקין . עם זאת , כאשר אריך מנדלסון הגיע וקיבל אחריות לתכנונו את הר הצופים ב , 1934 הוא קבל מרה שאינו רואה את ביצועה של תכנית כלשהי . סטורס הבין במהרה שיתקבל כס ף מועט בלבד , אם בכלל , ממקורות רשמיים לכל התכניות השאפתניות שהיו בעבודה . בעזרתו של אשבי הקים את 'החברה למען ירושלים , ' ו'הפך עצמו לשנורר , ' כלשונו , כדי להשיג כספים . החברה קיבלה על עצמה תפקידים שונים : להחיות את הקרמיקה הארמנית , לייבא מנפחי זכוכית מחברון , ולפתוח בתי מלאכה להחייאת אומנות האריגה המקומית . כל אלה היו למעשה מיזמים שוברי לב : אשבי קיווה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help