sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

פנימית . בניינים אלה צופו באבן והקרבה לסגנון הבי ך _לאומי מודגשת באמצעות חלונות עגולים , המזכירים חלונות של אנייה . שני בתי דירות שבנו אלכסנדר פרידמן ומאיר רובין בשנות השלושים ברחוב המעלות וברחוב שמואל הנביא מעידים על הרמה הגבוהה של עיצוב בתי הדירות המשותפים בהשראת הסגנון הבין לאומי . 'בית המעלות' ( 1935 ) נקרא על שם רחוב המעלות . השיפוע מתבטא במקצב הקוביות המלבניות שיוצרות המרפסות אשר תוכננו כך שאף אחת מהן לא תחפוף את השנייה ובכך תובטח פיסת שמים לכל מרפסת , דבר שיאפשר לדיירים דתיים ומסורתיים לקיים את מצוות בניית הסוכה בדירתם . האלמנט הבולט ביותר בבניין הוא הפינה המתעגלת שבה המרפסות יוצרות קווים זרימים . ככל שהמדפסת מתקרבת לחזית של רחוב קינג ג'ורג' היא הופכת צרה יותר , עד שהיא מתמזגת בקיר . אלמנטים עגולים בגג מזכירים במידת מה ארובות של אנייה . בבית מקובר , בית דירות קטן יותר ברחוב שמואל הנגיד 8 פינת רחוב שץ , ( 1939-1938 ) אסתטיקת המכונה באה לידי ביטוי בקיר המסך המשמש מקור אור לחדר המדרגות . מסך הזכוכית בולט במקצת מן הקיר ומאפשר פתיחת חלונות צדדיים לצורכי אוורור , בעיקר בקיץ . הפינה מעוצבת כגליל קמור , כאשר המרפסות מעוצבות בצורה קעורה . בגג מעל נקודת המפגש של הצורות הקעורות והקמורות ניצב גליל קטן . חדר המדרגות יוצר צירופים קומפוזיציוניים מיוחדים במינם . המבט מראשית גרם המדרגות כלפי מעלה אינו דומה למבט מקצה גרם המדרגות כלפי מטה . עיצוב חדר המדרגות מעיד על כך שגם במסגרת הסגנון הבין לאומי עם מילון הצורות המגובש שלו אפשר ליצור צורות מקוריות ומעניינות . חדר מדרגות זה היה נושא לסדרת צילומי אדריכלות הסגנון הבין לאומי בישראל של הצלמת האמריקנית יהודית טרנר . סיכום מבין שני הזרמים העיקריים שאפיינו את הבנייה בירושלים בתקופת המנדט היה המודרניזם קרוב יותר לבנייה ברוח התנועה המודרנית בתל אביב , בחיפה , במושבים ובקיבוצים . לבנייה המודרנית בירושלים יש אופי שונה מאשר בשאר חלקי הארץ , הנובע מן הרקע ההיסטורי השונה . אדריכלי ירושלים לא יכלו להתעלם מן הגרעין ההיסטורי של העיר . למן ראשית היציאה מן החומות נבנתה העיר שכונות שכונות . בשל בעיות של זמינות קרקע לא היה רצף עירוני בין השכונות , ולעתים הפריד ביניהן גם חיץ תרבותי ודתי . הריכוז הגדול ביותר של אדריכלות הסגנון הבין לאומי היה כאמור ברחביה ; אבל נבנו בניינים מודרניים גם בשכונות נוספות , וכן בניינים מודרניים בודדים בהקשר היסטורי , אקלקטי . השוני נובע גם מנתונים טופוגרפיים , מהנחיות תכניות האב , מהתקנה המחייבת בנייה באבן , מאופי בניית השכונות , מסוגים שונים של לקוחות ומהתגבשות קבוצה אינדיבידואליסטית של אדריכלים שכל אחד מהם מצא פתרונות אישיים לבעיות התפקודיות והעיצוביות שנתקל בהן . כתוצאה מכך , אופי אינדיבידואלי יותר של מודרניזם מציין את הבנייה של אדריכלי ירושלים השונה מן הסינתזה של האדריכלות המודרנית שנוצרה בתל אביב . 15 ראו תצלומיה : מיכאל לוין ( אוצר ועורך , ( עיר לבנה : אדריכלות הסגנון הבינלאומי בישראל , בכריכה ובעמי . 69-64

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help