sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

הוצבו בין החלונות בחזית הפונה לרחוב יפו . בחזית הצדדית הפונה לרחוב שושן שולבו חלונות עגולים הלקוחים ממילון הצורות של אניות . צילום של אלפרד ברנהיים מתמקד בחדר המדרגות , שמשולבים בו עיגולי ברונזה בין מעקות המדרגות היוצרים במבט מלמטה למעלה קומפוזיציה אבסטרקטית מיוחדת במינה . השימוש באבן הוא מסורתי , בהתאם למקובל בבנייה בירושלים . בתכנון בית החולים הדסה בהר הצופים ( 1939-1936 ) הוסיף אריך מנדלסון בשלב האחרון אלמנט מזרחי אחר , הכיפה . להדגשת הכניסה הוא עיצב שלוש קשתות ישובות על משטח בטון הנשען על עמודים דקים . גם שבירת המסה של המלבן הארוך למלבנים מדורגים מעידה על רצון להשתלב בנוף ההררי של ירושלים . הכיפות מתייחסות לכפר הערבי הסמוך מצד אחד , ולכיפות במבני האוניברסיטה העברית ( בניין הספרייה בתכנונם של גדס , מירס וחייקץ ובניין המכון לכימיה בתכנונו של פריץ קורנברג ) מצד שני . הצורה העגולה של הכיפות מתקשרת גם לשימוש הרב של מנדלסון בעיגול ובחצי עיגול , אשר הופך להיות סימן היכר שלו ומופיע בחלונות האנייה הקטנים , בחלונות גדולים , בשקעים עגולים בתקרה , בשעונים , בברכה בפטיו , במרפסות החצי עגולות של בית הספר לאחיות ובקצה המעוגל של הבניי ן הפונה לנוף . בבניין בית החולים האוניברסיטאי הדסה בהר הצופים השימוש באבן הוא מעין קריאת תיגר על השימוש המסורתי , הנראה למנדלסון חמור מדי . כדי להדגיש שהאבן היא רק ציפוי השתמש האדריכל באבן מנוסרת עם סיתות מינימלי ולא שגרתי . האבן מוצבת בצורה אנכית ולא אופקית כמקובל . גם כאן משולבים בבניין חלונות עגולים , והשימוש בצורות עגולות וחצי עגולות הוא מעין חתימה של מנדלסון . העיגול מופיע בצורת המנורות , בפתחי תאורה בתקרות , בצורת הכיפות , בברכת ההשתקפות . חצאי עיגול מופיעים במרפסות בית הספר לאחיות , בקצה אגף בית החולים הפונה למדבר יהודה , ועוד . הד להתמודדות בין מזרח לבין מערב מצוי גם אצל דב כרמי . בצד מבנים המעידים על הבנה עמוקה של הסגנון הכין לאומי אנו מוצאים גם את בית הספר הארמני ביפו , שאותו עיצב באבן עם קשתות . האלמנט הבולט ביותר בחזית הוא הקשת בדלת הכניסה , הנראית כהפך הגמור של דלת הזכוכית המוצלת על ידי תקרת הקומה הראשונה בבית דירות ברחוב גורדון 9 בתל אביב . ( 1936-1935 ) בשנות השלושים היה פעיל בירושלים , ותכנן בשיתוף המהנדסים אליהו פייטלסון ומורנו מיוחס . בנייניו בירושלים נבנו ברוח התנועה המודרנית , אך אינם זהים לבניינים שבנה בתל אביב , שהיו מן הדוגמאות הבולטות ביותר למבנים מודרניים . ההתאמה להקשר הירושלמי באה קודם כול לידי ביטוי בשימוש באבן כפי שחייבה התקנה שהנהיגו הבריטים , אך גם בחומרה , באיפוק ובהתחשבות במסורת . הם בנו בתי מגורים ברחביה ובסביבתה וכן בניינים מסחריים במרכז העיר ביזמת הפטריארכיה הארמנית , ששולבו בהם דירות מגורים עם חללים ששימשו לצורכי מסחר , חנויות ומשרדים , ברחובות שלומציון המלכה , כורש וסביבתם המידית . הבניינים ברחוב כורש פינת רחוב _שלומציון המלכה 9-3 ובשלומציון המלכה 16-12 הם בניינים פינתיים המתעגלים בקווים המזכירים את הקווים האווירודינמיים שמופיעים בבית המעלות , בית הדירות הגדול ביותר שנבנה בירושלים במרכז העיר על ידי אלכסנדר פרידמן ומאיר רובין . בתקופה של למעלה מ 20 שנה ממלחמת העולם השנייה ועד למלחמת ששת הימים , העניין במזרח נחלש מאוד . בעבודתו של האדריכל הירושלמי דוד אנטול ברוצקוס אפשר

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help