sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

מושפעים מפרנ ק לויד רייט , ובארגון המסות ניכרת גם השפעה הולנדית . הצייר אדריכל לאופולד קרקואר שעלה לארץ מווינה ב 1924 החל לבנות בסגנון הבין לאומי ר ק , _fian אולי מתוך תחושה שזוהי ארץ חדשה והסגנון המתאים לה הוא הסגנון המודרני . בכל בנייניו אפשר להבחין בהתחשבות באור , בחומרים , בפרופורציות ובנתונים מקומיים אחרים . הבית שתכנן קרקואר בעבור ד"ר בונם ( 1935 ) ברחוב רמב"ן 21 ( כיום בנק לאומי לישראל ) הוא אחד הבניינים החשובים ביותר שנבנו בסגנון הבין לאומי . ברישומי החזיתות ניכרים פשטות וניקיון קו המבוססים על מערכת פרופורציות מאוזנת בצורה מבריקה . כיום נפגם הבניין , נסגרו חלונות , הוסרה הגדר , נחשפו פתחים והפרופורציות עוותו ושונו במידה רבה . סתימת החלון שנפתח לחצר קטנטנה , מעין פטיו שדרכו נשקפו חלונות הבית , פוגמת במיוחד . במרפסות המוגנות על ידי גגון בטון אפשר להבחין עד היום בפרט המעיד על השפעת המזרח : מעקה בנוי ותריס עץ הדומה לסבכות העץ בעיר העתיקה . התריס מאפשר זרימת אוויר ואור אך מסתיר את היושבים במרפסת מעיני עוברים ושבים . בבית זוננברג בכרמל הצרפתי , ( 1938-1937 ) המזכיר במידת מה את בית בונם ברחוב רמב"ן בירושלים , נוסף חלון הקשת הגדול של מרפסת חדר האורחים שדרכו אפשר לראות את הנוף המרהיב של הר הכרמל והים התיכון . הקשת היא האלמנט הבולט ביותר בחזית המערבית . גם הבית שבנה היינץ ראו ברחוב בנימין מטודלה ( 1939-1938 ) 29 לא כוסה באבן , וקירות הטיח המסוידים מלבינים למרחוק . הבניין משתלב בנוף במדרון התלול באמצעות הבנייה המדורגת . הבניין נבנה בשלושה מפלסים המודגשים על ידי הגגונים האופקיים הבולטים . היה זה הבניין הראשון בירושלים שנבנה במפלסים , כדי שלא יבלוט בצורה שרירותית מן המדרון התלול . בצילום שצילם אלפרד ברנהיים סמוך להקמת הבניין הוא נראה על רקע סביבתו השוממת , ורק הסלעים ועצי הזית מעידים על ממד העומק של האתר . בבית דירות אחר שבנה ראו ברחוב בן מימון ( 1938 ) 33 יש חלונות מעטים בלבד . גם אלה שנבנו תוכננו בממדים קטנים מן הנהוג , כדי למנוע חדירת אור רב מדי . הסורגים , שער הכניסה ומעקה המדרגות נעשו מברזלים עגולים משולבים זה בזה , ללא הלחמות , בטכניקה דומה לסורגים בכמה בתים ישנים בעיר העתיקה . בנייניו של _מנדלסון בירושלים מעידים על איפוק והימנעות מאפקטים דרמטיים שאפיינו את הבניינים שתכנן באירופה . העקומה בבית אגיון שתכנן קאופמן , המחברת בי ן שני אגפי הבניין , עוצבה בצורה מנדלסונית יותר מאשר בית שוקן הסמוך לו , שתוכנן על ידי מנדלסון . גם מנדלסון ניסה להתאים את עצמו למזרח ולסגנון הבנייה הנהוג בירושלים . גושי בניי ן בנק לאומי שתכנן השתלבו בגובה ובמסה של שאר המבנים ברחוב יפו , ואילו האגף האחורי הפונה לרחוב כורש מותאם לגובה הבתים הנמוכים יותר מאשר ברחוב המקביל ומשתלב היטב בבניינים הסמוכים . גולת הכותרת של הבניין הייתה אולם הבנקאות , שאור בכמות מבוקרת חודר אליו מן הגג ותאורת חדר כללית מתוספת מן החלונות . התרנים בחזית הבניין נראים כמיניאטוריזציה של גרם המדרגות השקוף בחנויות הכל בו שתכנן בגרמניה . שערי הברונזה עוטרו על ידי המעצב האנגלי אריק גיל בשני אריות . לפידי מתכת 13 ראו המאמרים ? מאירה _פרי להמן ומיכאל לוין , 'קרקואר _כארץ ישראל , ' מיכאל לוין , 'קרקואר האדריכל , ' מאירה _פרי להמן ומיכאל לוין ( עורכים , ( לאופולד קרקואר צייר ואדריכל , ירושלים , 1966 עמ' , 52-51 . 231-222 , 194-175

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help