sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:174

העשרים בעיר העתיקה בירושלים , בצפת וביפו דומה לבנייה בכפרים הערביים כמו ליפתא ומלחה בפאתי ירושלים ( כיום בתוך הגבולות המוניציפליים של העיר , ( או בכפרים הערביים בגליל . המזרח כחלק מהאקלקטיציזם המאה התשע עשרה לא פיתחה גישה או סגנון מקורי משלה , אלא התאפיינה באקלקטיציזם . האדריכלים במאה הקודמת ליקטו צורות מסגנונות העבר והחיו את הסגנון הגותי , את הסגנון הרומנסקי , את סגנון הרנסנס ואת הסגנון הקלסי . רבים אף לא היססו לבנות בניין אחד בסגנון גותי ומשנהו בסגנון קלסי , לפי אופי הבניין או לפי דרישות המזמין . אחרים לא נמנעו מלגבב בבניין אחד פרטים הלקוחים מיותר ממילון צורני אחד . מגמות אלה נראו גם בארץ בעשורים הראשונים של המאה העשרים . עם התגברות המודעות האדריכלית אפשר להבחין אצל האדריכלים הערבים בלקט של סגנונות אירופיים ומזרחיים שונים . ההשפעות מן האדריכלות האירופית החל מהרנסנס ואילך הופיעו בעקבות נסיעות של אדריכלים ערבים שלמדו באירופה או ביקרו בה . בבנייה הערבית בתקופה זו נמשך תכנון הדירה המקובל : חדר מרכזי גדול — הליוואן _, המשמש גם כדיוואן , חדר קבלת אורחים — ומשני צדדיו חדרי מגורים . אין בתכנית זו מסדרונות , והכניסה לחדרים היא דרך החדר המרכזי . בבתים מפוארים יותר חדרי השינה ממוקמים בקומה השנייה . בעידן המדגיש חדשנות ומקוריות קשה להעריך שמרנות , אך במקרים רבים הצליחו האדריכלים הערבים לבנות בתים נוחים ביותר , בשכללם רק במעט את התכנית המסורתית מבלי שהרגישו צורך לחדש בכל מחיר . בצד צורות השאובות ממילון צורות קלסי , רנסנסי , גותי , רומנסקי ומזרחי ניכר גם שימוש בצורות מודרניות . במיוחד חביב היה השימוש בעקומה ובמרפסת מעוגלת נוסח מנדלסון . מקורות נוספים להכרת האדריכלות המערבית היו המבנים שנבנו על ידי אירופים , / r _rxy במיוחד בירושלים ו כנסיות ומבנים לעולי רגל וכן הבנייה היהודית , למשל בשכונת הבוכרים , שכמה מבנייניה המפוארים נבנו בהשראת הרנסנס והברוק האיטלקי . האדריכל התורכי נחאס ביי בנה את מלון פאלאס ברחוב אגרון בירושלים ( 1929-1927 ) כבית מלון מפואר ( המשמש כיום את משרד המסחר והתעשייה ומיועד בעתיד הקרוב להפוך שוב למלון . ( בין המקורות הסגנוניים של הבניין הייתה האדריכלות המאורית , אשר שימשה מקור לקשתות בצורת פרסה בקומה העליונה וכן למשקופי האבן בגוני לבן ואדום שהיו נפוצים באדריכלות זו . מוטיב בולט נוסף בחזית הבניין הוא מוטיב הנטיפים ( סטלקטיטים , ( הנפוץ באדריכלות הממלוכית וגם בזו המאורית . לעומת פרטים העולמית . ' כשהוא מאפיין את הבנייה האקלקטית _pkd הוא כותב : 'הדוגמאות האדריכליות המנוונות , מרשימות ככל שתהיינה , כשהן מצטרפות לידע מקומי , לתנאים אקולוגיים ולתנאי חיים שונים בתכלית , מולידות מיני שעטנז ומלאכת כלאיים ( כך לפחות הם נראים בעיני בני התקופה הבקיאים באמנות הבנייה . ( בתערובת זו אין מקצועיות אדריכלית , אך יש בה אותו חן הנלווה להשתחררות ממוסכמות ומדוגמות , ובזה אולי אחד הסממנים המלבבים והרעננים של התקופה . ' דוד קאסוטו , 'הבנייה בארץ ישראל מהקמת "משכנות שאננים" ועד לייסוד תל אביבי , יונה פישר ( עורך , ( אמנות ואומנות כארץ ישראל במאה הי"ט , ירושלים , 1979 עמי , 217 ראו גם עמי . 259-217

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help