sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:173

מ 400 שנות שלטון עות'מאני _pK _3 w _^ _x לא היה שימוש בסגנון המזרחי מתוך בחירה , או מתוך מודעות שזהו הסגנון הנכון לבנייה . _pKn מיעוט הקשרים עם ארצות אחרות גרם לכך ששיטות הבנייה לא השתנו במשך הדורות . כפי שניסו להקיש מן המבטא הערבי על המבטא האותנטי של העברית , כך היו חוקרים שניסו ללמוד מן הבנייה הכפרית הערבית על צורת הבנייה והמגורים של אבותינו לפני יותר מאלפיים שנה . יזהר הירשפלד , שחקר את הנושא במחצית השנייה של המאה העשרים , הגיע למסקנה שיש דמיון בפרטי הבנייה , בחומרי הבנייה , בשיטות ובתהליכי הבנייה , בצורת הפתחים וכדומה , אך לא בתכנית . בית הפלאח מתאפיין כבית עם חלל אחד המשמש לכל התפקידים , ואילו הבית הישראלי בתקופת המשנה והתלמוד מחולק לכמה חדרים . פרופ' מיכאל אבי יונה , בהנחייתו את בוני דגם ירושלים בימי הבית השני _שעל יד מלון הולילנד , הניח שבתי המגורים הרגילים בימי הבית השני בירושלים דמו בצורתם ובהצבתם בנו ף לבתי המגורים הכפריים שהיו מצויים בכפר הערבי עד המאה העשרים . האדריכלות העירונית במאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים מתאפיינת כהמשך מסורת הבנייה הכפרית : בתי קוביות פשוטים הבנויים לפי התכנית המסורתית של חדר מגורים ; הקירות העבים בנויים באבן וממולאים בשכבות מילוי , 'דבש ; ' התקרה נתמכת בקמרונות צולבים י הגג בנוי במקרים רבים בצורת כיפת אבן , ובדרך כלל מוצאים חלונות זוגיים עם קשת ולעתים גם חור לאוורור ביניהם . אנו מוצאים בבניית השכונות היהודיות שנבנו עם היציאה מחומות העיר העתיקה , משנות השישים של המאה התשע עשרה ועד מלחמת העולם הראשונה — כגון מאה שערים , בתי אונגרין , שערי חסד , אוהל משה , מזכרת משה ושכונות אחרות — המשך למסורת הבנייה הכפרית הערבית , וקבלה של המסורת המזרחית כמובן מאליו ; אך ליסודות מזרחיים אלה נוסף תכנון ערים שבא לידי ביטוי בטורי הבתים הארוכים ובחצרות המרכזיות . דוגמה לבית הממשיך את מסורת הבנייה בתאריך מאוחר יחסית , בשנות העשרים והשלושים , הוא הבית ברחוב הרכבת 53 בשכונת בקעה בירושלים . בית זה מעיד על כך שמסורת זו נמשכה גם בבנייה עירונית בעשורים הראשונים של המאה העשרים . בתקופת המנדט הבריטי , _5 # _-7 z" - / _n _# j הבנייה העירונית בכללה וגם הבנייה המוסלמית הקרובה ביותר לבנייה הכפרית המסורתית כבר אינה אותנטית לגמרי , ואפשר להבחי ן בה מגמות שונות של אקלקטיציזם של סגנונות מזרחיים ומערביים שונים . לדוד קרויאנקר נראה שהתערובת יצרה סגנון בעל זהות אדריכלית משלו . דוד קאסוטו , בסקרו את האדריכלות במחצית השנייה של המאה התשע עשרה עד העשור הראשון של המאה העשרים , מוצא חן רב ורעננות בצירוף החופשי של סגנונות אדריכליים ממקורות שונים כמעט ללא ידע והבנה של יסודות הסגנונות האדריכליים שמהם נשאבו , יחד עם התנאים המקומיים , הידע המקומי ותנאי חיים שונים . הבנייה העירונית הערבית והבנייה העירונית היהודית במאה 2 יזהר הירשפלד , 'בית המגורים הכפרי בהר חברון ומסורת הבנייה _pKn _w 24 , _n-nnp , _'rv'VK ( יולי , ( 1982 עמ' . 1 14-79 3 דוד קרויאנקר , אדריכלות בירושלים : הבנייה הערבית מחוץ לחומות , ירושלים , 1985 עמ' , 423 . 440-424 4 דוד קאסוטו כותב בפתח מאמרו על הבנייה _בא _^ _ ישראל במאה התשע עשרה מן היציאה מחומות העיר העתיקה ועד ייסוד תל אביב : ... ' התקופה שבה אנו דנים היא תקופת ניוון ושקיעה באדריכלות

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help