sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:167

מרדכי בר און : סיכום הרשו לי להעיר לסיום כמה הערות נוספות לנושא הנדון . כאשר פרופ' יוסי כץ דיבר על יחסה המתנכר של התנועה הציונית לאזרחי ירושלים הוותיקים אנשי היישוב הישן , החרדים למיניהם , נזכרתי בדברים שרשם דוד בן גוריון כאשר חזר לירושלים לאחר גלותו בניו יורק בעת מלחמת העולם הראשונה . הדברים נכתבו למיטב זיכרוני במכתב ששלח באותם ימים לפולה , רעייתו 1 בירושלים יש חמישה טיפוסי בני אדם ג ערבים , חרדים , ספרדים , פקידים ו'משונים . ' צריך להניח שה'משונים' היו דווקא מעט הציונים שפגש אז בעיר ... ובאשר לדיון עצמו , אתייחס בקצרה לגורמים שונים שפעלו . בדיוני הכנס עלתה שאלה בדבר יחסם של הבריטים לצדדים הנאבקים על השלטון בעיר הזאת . חברים ודאי זוכרים את הדברים הקשים שהטיח נגדם אתמול מר נאשאשיבי בדיונים על הערבים וירושלים בתקופת המנדט ; אבל גם דוברים יהודים תלו בהם הרבה ציניות , מעשי ערמה ותככים . חלק מכל זה בוודאי נכון , אולם ברצוני להגיב כאן בקשר ליחס הכולל , העקרוני . אין לי ספק שבתוך לבם רצו הבריטים שהעיר תחולק בפועל בין עבדאללה לבין היהודים . עם זאת , מן הדין לזכור שבמשך שנים אחדות לאחר שחלוקה זו נקבעה כעובדה המשיכו הבריטים להיות קרועים בין נאמנותם לאו"ם ולהחלטותיו , שהיו חשובים להם במישור העקרוני והגלובלי , לבין העובדה שהחלוקה שהתקיימה בפועל כתוצאה ממחדלי האו"ם ומן הלחימה שאי אפשר היה למנוע אותה , לא ציערה אותם כלל ועיקר . ברב שיח שהתקיים בכנס זה חזר יצחק בן אהרון על הגרסה שהייתה מקובלת על רוב הציבור היהודי בארץ וכמובן גם על דוד _בן גוריון , לפיה זממו הבריטים למנוע בכל מחיר את הקמת המדינה היהודית בארץ ישראל . כל ההיסטוריונים העוסקים בנושא יודעים היום היטב שהבריטים לא זממו ולא ניסו לנהל תככים כאלה . הם אמנם רצו להשאיר את דרום הארץ , את הנגב , בידי הערבים כדי שתהיה גם להם גישה אסטרטגית לשטח הזה וכדי להבטיח מעבר חופשי לגיסותיהם מבסיסיהם בתעלת סואץ לעבר קווי הגנה מצפון לארץ , אך הם קיבלו את הקמתה ואת קיומה של מדינת ישראל כעובדה קיימת ובלתי הפיכה . ועוד הערה אחת . כל התכניות עליהן שמענו כאן היום — של האנגלים , של האו"ם ולא כל שכן הוויתורים שההנהלה הציונית הייתה מוכנה לוותר בירושלים — היו מבוססות על ההנחה שהעיר תישאר עיר של שלום , כלומר עיר פתוחה שתהיה בה גישה חופשית לכולם אל כל המקומות הקדושים . מה שקרה כאן ב 19 השנים בין , 1967-1948 כלומר גבולותיה של העיר החצויה , הרי שלא לזה פיללנו ולא לכך התכוונה המנהיגות הציונית כאשר הביעה הסכמתה לחלוקת העיר לפני המלחמה . המצב החדש שנוצר בדיעבד , שקבע לא רק את חלוקת העיר אלא גם את חצייתה המוחלטת ללא גישה מצד אל צד , עוררה רבים לזעוק מרה ולבקש את שינוי המצב . זכורים שירי הזעם והמחאה של אורי צבי גרינברג משנות החמישים ושיריו של יצחק שלו ואחרים , שכמו רבים מקרבנו לא יכלו לחיות עם החומות , גדרות התיל ושדות המוקשים שחצו את העיר במרכזה . מי שזוכר את רגעי ההתפעמות וההתעלות האדירים ששטפו אותנו למראה הבולדוזרים שבאו להרוס את קירות הבטון שהפרידו בינינו לבין העיר העתיקה בממילא וליד בנק בךקליס ובית החולים הצרפתי , ודאי זוכר גם את כאב החלוקה שהפכה להיות חצייה וחסימה ומניעת גישה ליהודים לקודשיהם .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help