sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:165

היהודית ; על כן , בגישה המעשית של אותם ימים , החליטה להסתפק במה שנראה לה אפשרי , ולא לדרוש דבר שנראה כחסר כל סיכוי . זאת ועוד , הצעתה הייתה שהחלק שלא יסופח למדינה היהודית יישאר בחזקת מנדט בריטי מיוחד , דבר שיאפשר אולי בעתיד לצרף למדינה היהודית לפחות חלק מן השטח , אם לא את כולו . הדברים מתועדים בעדויות ובמסמכים בני אותו זמן . ועדת פיל לא קיבלה את ההצעה היהודית , שכן לא ראתה כל אפשרות למסור חל ק מהעיר לצד היהודי מבלי למסור את חלקה השני לצד הערבי ; וחלוקת העיר בין שני הצדדים היריבים והלוחמים זה בזה נראתה לה כדבר _לא הולם ורווי סכנות . היא גם ייחדה משקל רב לקדושתה המיוחדת של העיר , לאתרים ההיסטוריים דתיים של בני שלוש הדתות המצויים בה , ולמעמד האוניברסלי המיוחד של העיר ירושלים כעיר היחידה בעולם הקדושה לשלושת הדתות המונותיאיסטיות העולמיות . בנוסף , אין ספק כי מאחורי הצעתה עמדו גם אינטרסים בריטיים . גודלו של השטח בירושלים שהוצע על ידה להשאירו במנדט בריטי , והכללת שדה התעופה לוד , עיר הנמל יפו ועוד , הם הוכחות חותכות לכך . גם בתכנית האו"ם לחלוקת ארץ ישראל למדינה יהודית ולמדינה ערבית הוצע כי ירושלים כולה תהווה 'קורפוס ספרטום' גדול יחסית , שיקבל מעמד ביךלאומי מיוחד תחת שלטון האו"ם . בהופעותיה לפני ועדת האו"ם טענה שוב ההנהגה הציונית לחלוקת ירושלים : סיפוח החלק היהודי למדינה היהודית וצמצום ה'קורפוס םפרטום' הביךלאומי לחלק השני , ההיסטורי דתי בלבד , של העיר . אך גם ועדת האו"ם לא קבלה את ההצעה היהודית , ונותרה בתכניתה להפיכת ירושלים והאזור סביבה , כולל העיר בית לחם , לשטח בעל מעמד מיוחד תחת שלטון האו"ם . נימוקיו של כל צד היו זהים לאלה שעלו כבר בעת הדיונים בתכנית ועדת פיל . דומה כי גם לאו"ם היו אינטרסים שה'קורפוס ספרטום' הירושלמי יהיה גדול במיוחד , שכן הדבר היה מחזק את מעמד הכוח השולט באזור זה ומנהל אותו . קבלת תכנית החלוקה של האו"ם ב 29 בנובמבר 1947 הביאה לפרץ של שמחה ; _px _3 אך מיד התברר כי התכנית לא תוגשם ללא מלחמה בין שני הצדדים . אירועי המלחמה ביטלו את רעיון המעמד המיוחד שהוצע לירושלים , והמלחמה על העיר החלה . הנהגת היישוב חתרה שוב לחלץ בראש וראשונה את האוכלוסייה היהודית הרבה שנמצאה בעיר ממוראות המלחמה , ושאפה ליצור רצף יהודי שיחבר את החלק היהודי של העיר עם המדינה היהודית שהלכה וקמה _px _3 _w . _Vx לאחרונה מובעת דעה במאמרים מחקריים כאילו ההנהגה היהודית , ובראשה דוד בן גוריון , לא שאפה כלל בתקופת מלחמת העצמאות להשתלט על העיר ירושלים כולה , ותכננה מראש לכבוש רק את החלק היהודי שבה ובכך להביא לחלוקתה של העיר כפי שהציעה בדיוניים הקודמים שהתקיימו בדבר עתידה של ירושלים . דעה זו נראית כלא נכונה . לימוד המדיניות האסטרטגית של ההנהגה היהודית בתקופת מלחמת העצמאות מראה כי שלטה בה תמיד הגישה ה'פרגמטית : ' להשיג מה שהכרחי ואפשרי בזמן מסוים , ולדחות לשלב מאוחר יותר מה שאי אפשר להשיג מידית . במקרה של ירושלים , מה שנראה להנהגה היהודית כדחוף ביותר היה לחלץ את האוכלוסייה היהודית הגדולה שנשארה תקועה בה , להתחבר אליה ולהשתלט על החלק היהודי של העיר . עד לנפילת הרובע היהודי בעיר העתיקה נעשו כמה ניסיונות הרואיים לפרוץ לרובע היהודי מתוך מטרה להתחבר אליו

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help