sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:163

בירושלים בין ההפרדה התפקודית לבין זו המרחבית : המקומות הקדושים כולם במזרח העיר , בעוד שרוב היהודים חיים במערבה . תכנית הסוכנות היהודית ב 1937 הגדירה עיר מחולקת ללא גבולות , כשהחלק המערבי יהיה בירה ליהודים ובמזרחי ישלטו הבריטים . הגישה למקומות הקדושים תהיה פתוחה לכול . הציונים ויתרו אם כן ב 1937 על ריבונות במזרחה של ירושלים . עשר שנים מאוחר יותר , ב , 1947 ויתרו הציונים גם על ריבונות במערבה של העיר בקבלם את תכנית הבינאום של האו"ם . היה זה קרבן ראוי , כך ראו זאת אז , למען הסיכוי להקים מדינה עצמאית . בנסיבות של המלחמה שפרצה בדצמבר 1947 חזרו הציונים אל מערב ירושלים . החלל הריק שהותירו הבריטים בעיר 'שאב' אליו את שיירות 'ההגנה' שהעלו עמן מתל אביב אל העיר הנצורה לא רק מזון ותחמושת אלא גם את הריבונות הישראלית . במאי 1948 ערב הקמת המדינה הייתה העיר מחולקת על בסיס יחסי הכוחות הצבאיים , לאחר מלחמה בת חצי שנה בין היהודים שהחזיקו בעיקר בשטחה של ירושלים ממערב לבין הערבים שהחזיקו בעיר העתיקה ובהר הזיתים , קרי , במקומות הקדושים . המצב הזה היה למעשה רצוי לממשלת ישראל , ששאפה שלא להסתבך בשליטה על המקומות הקדושים ולכן ביקשה חלוקה של מזרח ומערב בירושלים . יתר על כן , ההיערכות הצבאית בירושלים במאי 1948 הייתה דומה באופן לא מפתיע לתכנית הסוכנות משנת ; 1937 זו גם זו היו ביטוי למצב הדמוגרפי בעיר . החזרה הישראלית אל מערב ירושלים הייתה רווח , לאחר שחודשים קודם לכן דובר על מדינה ללא ירושלים כלל , וכן חזרה אל תכנית החלוקה מבית היוצר הציוני בשנות השלושים . בשלהי מלחמת , 1948 כאשר יתרונה הצבאי של ישראל כבר היה מובהק , סירבה הממשלה לתת ביטוי מעשי ליתרונה לגבי ירושלים . טובה הייתה לה חלוקה מוסכמת עם ירדן ( ונגד רצונם של האו"ם ושל המעצמות ) בירושלים מאשר לחץ בין לאומי בלתי נסבל לוותר על הנוכחות בעיר כולה , גם במערבה . ישראל עשתה אפוא יד אחת עם ירדן נגד האו"ם , שהתמיד בדרישתו לעיר בין לאומית גם לאחר שנים , כאשר הנוכחות הישראלית בירושלים כבר הייתה עובדה נחרצת . חלוקת ירושלים הייתה אם כן עד 1967 אינטרס ציוני ישראלי מובהק . הממשלה עשתה כמיטב יכולתה להקים בירושלים המערבית בירה שתוכר לא רק _על ידי העולם אלא גם על ידי אזרחיה שלה ; ואכן , הצליחה בכך . האתרים הלאומיים במערב העיר ( בעיקר הר הזיכרון , הוא 'הר הרצל : ' בית העלמין של גדולי האומה ושל הנופלים במלחמה יחד עם ' יד ושם ( ' לצד קריית הממשלה , האוניברסיטה ומוזאון ישראל בגבעת רם , נועדו להיות חלופה לאומית למקומות הקדושים במזרח העיר . עד 1967 לא הציע גוף פוליטי כלשהו , גם לא 'חרות' של בגין , לשנות בכוח את הסטטוס קוו בירושלים . יוצא מן הכלל בעניין זה היה הקמפוס של האוניברסיטה העברית בהר הצופים : המובלעת הישראלית שם לא הייתה פרי מציאות צבאית מדינית בלבד . לעיקשות הישראלית בעניין זה היה טעם נוסף , שלא תמיד נוסח ברהיטות . מאז ראשית הדיונים על אוניברסיטה עברית בתחילת המאה הקודמת נתפס הרעיון כחלופה רוחנית ותרבותית לעולם הישיבות של היישוב הישן . הנהלת הסוכנות , וממשלת ישראל אחריה , העדיפו את הגישה להר הצופים על הגישה אל המקומות הקדושים .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help