sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:155

החלוקה , ההנהלה הציונית לא דחתה את ההמלצה אבל גם לא קיבלה אותה . הדעות בהנהלה היו שקולות : כמה חברים חזרו על התביעה לחל ק את ירושלים מטעמים דומים לטעמים שהועלו בשנים 1938-1937 ובמרכזם ההכרח שירושלים תשלם את מחיר קבלתה של מדינה יהודית ; אחרים , ובראשם בן גוריון _, ויתרו על מאבק והסכימו לבינאום העיר כולה . לצד רצונו העז להקים את המדינה היהודית — ומהר ככל האפשר , ואף במחיר של ויתור על ירושלים שכן מאבק על ירושלים יעכב ואולי אף יכשיל את השגת המדינה — העדיף בךגוריון את בינאום העיר כולה על פני האפשרות שזו תחולק בין הערבים , היהודים וגורם בין לאומי שיקבל לידיו את העיר העתיקה . עם זאת , הוא פעל להנחות את המשלחת הציונית לאו"ם בראשותו של שרתוק לחתור באו"ם לכך שתושבי ירושלים היהודים יוכלו לבחור להיות אזרחי המדינה היהודית , מתוך הנחה כי רק מעטים יבחרו להישאר אזרחי הקריה הביךלאומית ; לא לאפשר לערבים שלטון אפילו בחל ק קטן מן העיר , וכן לדאוג שחופו המערבי של ים המלח ומדבר יהודה יהיו בשטח המדינה היהודית כשלמערבו של אזור זה יהיה גבול משותף עם העיר הבין לאומית . ירושלים בין לאומית שבה קיימים מוסדות יהודיים רבים , שרוב תושביה הם יהודים אזרחי המדינה היהודית עיר כזאת תהיה ממילא בעלת אופי יהודי . כך סיכם בן גוריון כי אין לחשוש מבינאום : ' אין לחשוש לירושלים . ירושלים היא עיר יהודית ; הסוכנות היהודית תישאר כאן ; כן גם האוניברסיטה ' ... מכל מקום , סוגיית ירושלים לא הוכרעה בהנהלה אלא הועברה להכרעתו של שרתוק , תוך שרוח הדברים בדיוני ההנהלה והנחיותיו של בן גוריון מועברים אליו . לנוכח פני הדברים , שרתוק השתדל אמנם כי בהחלטה הסופית שתוגש לאישורה של עצרת האו"ם ידובר על חלוקתה של העיר ועל העברת מערבה של העיר לתחומי המדינה היהודית ; אך הייתה זאת כבר דרישה מן השפה אל החוץ , שכן ברור היה כי היא לא תתקבל ורק עלולה לסכן את ההחלטה הקרובה על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל . תחת זאת , מאמציו היו להבטיח את הנושאים הבאים במסגרת הבינאום : הגבלת תקופת הבינאום לעשר שנים שבסופן ייערך משאל בין תושבי העיר על עתידה המדיני — מתוך כוונה לנצל את הרוב היהודי בעיר ; זכות הגירה חופשית אל ירושלים , מתוך הנחה כי רוב המהגרים יהיו יהודים ; הגוף שינהל את ענייני העיר לא יורכב מנציגי מדינות שייבחרו באופן מקרי על ידי האו"ם אלא שווה בשווה מנציגי מנגנון האו '' ם , המדינה היהודית והמדינה הערבית , והוא שיקבע את אופי המשטר בירושלים ו יובטחו אוטונומיות נרחבות ליחידותיה הלאומיות של העיר באופן שהעיר העתיקה תהיה אמנם באחריות האו"ם אך היהודים והערבים ינהלו אזורי משנה אוטונומיים בהתאם לתפרוסת הדמוגרפית הלאומית בעיר . כך , לפחות מוניציפלית , יקבלו היהודים אחריות על חלקה המערבי של העיר — אותו חלק שרוב מניינה ובניינה יהודי . כך גם תוכל ירושלים להמשיך לשמש בפועל כמרכז _הרוחני תרבותי של העם היהודי כולו . מדיניות זו של השלמה עם הבינאום בצער ומתוך פרגמטיזם פוליטי , אך יחד עם זאת עשיית מאמץ להשיג את המרב גם בתנאים אלה , השיגה בסופו של דבר את יעדיה . ועדת המשנה של האו"ם שעסקה בהכנת הפרק על ירושלים אשר הוגש להחלטת העצרת , קיבלה את עיקר רעיונות הסוכנות . מכל מקום , בניגוד לשנות השלושים ובניגוד לעמדתה עד לפרסומו של דוח אונסקו " פ , ויתרה הנהלת הסוכנות בשלהי 1947 גם על ירושלים

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help