sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

השכלה והוראה לכול : מן הדמויות שמופיעות כאן למדו בה הן חאג' אמין והן עז א דין אלקסאם — אם כי לאוו דווקא המנהיגים של השבאן והאח'ואן . קשה לייחס לאלאזהר השפעה ישירה על התנועות האסלאמיות בפלסטין או בכלל . ההשפעה המצרית על התנועות האסלאמיות התבטאה בהשקפת עולם אסלאמית כוללת יותר , ברצו ן לרפורמה ובכושר ארגון מופלג . היא ניסתה לרוב לפעול במנותק מפוליטיקה אישית או משפחתית . נקודה פרדוקסלית היא שלפעמים נראה שהשפעת שאלת פלסטי ן תרמה יותר לצמיחת הארגונים האלה בתוך מצרים מאשר אלה עיצבו את הפוליטיקה הפלסטינית . יחד עם זאת , פלסטין הייתה תמיד תלויה בין המרכזים האסלאמיים הערביים החשובים יחסית יותר אשר בקהיר ובדמשק . ראוי לציין את המוצא הסורי של עז א דין אלקסאם . פרט ביוגרפי זה מוצנע לפעמים בהיסטוריוגרפיה הפלסטינית , אם כי מקורות מסוימים מבליטים אותו כהוכחה לתקפות של הרעיון הפן אסלאמי . כפי שאמרנו לעיל , המורשת העיקרית של תקופת המנדט , מאותן בחינות שסקרנוה , היא בהגברת המודעות האסלאמית בקרב האוכלוסייה הפלסטינית ; ומכאן גם בתכנים של התנועות והמגמות הלאומיות . כל הניסיונות , גם הכנים ביותר , לשלב במנהיגות הפלסטינית את החוגים הנוצריים נשארו למעשה בעייתיים . חלופות חילוניות , כגון מפלגות פוליטיות אמתיות או איגודים מקצועיים , לא פיתחו תנופה בתקופת המנדט . האידאולוגיות שלהם לא היכו שורשים בלבה של חברה שנשארה דבקה בדת ובתרבות הרוב , בארצה , ובמנהגיה המסורתיים . בפרספקטיבה ארוכה יותר , גם אחרי כל שנות אש"ף מאז שנות השישים לא דעך הגורם הדתי אלא התנדנד , ועלה שוב בימים אלה כדומיננטי בפוליטיקה הפלסטינית . ספק כישלון , ספק החמצה . אין זה פשוט להתיר את הקשר ההיסטורי המסובך , האסנאד ( המקור ההלכתי ) כביכול , של כל הביטויים האסלאמיים מאז תקופת המנדט . יחסי גומלין קיימים בין כל הגורמים האלה , ובין אלה למאוחרים יותר . תנועת החמאס ( 1987 ) רואה את עצמה כהמשך של האח'ואן , מה גם שהיא נשענה בתחילת דרכה בגדה המערבית במידה רבה על מנגנוני הווקף ( כפי שבזמנה עשתה גם הממ"ע . ( דוגמה נוספת : המאבק על האדמות בארץ הקודש נשאר בתוקף , מטבע הדברים . בשנים 1936-1935 קיימה הממ"ע כנסים המוניים נגד מכירת קרקעות ליהודים , ואף הוצאו פתוות ( גם קולקטיביות ) נגדה . חאג' אמין דיבר על פלסטין כאמאנה ( פיקדון ) של אללה בידי תושביה . סעיף 11 של אמנת החמאס , ( 1988 ) מפרט שכל פלסטין היא וקף . ייתכן שמתגלית כאן אסוציאציה של מנסחי האמנה ( קיימת סברה שהיא פרי עטו של שיח' אחמד יאסין ) עם אותן אמירות של חאג' אמין אלחוסייני , והיא מעניינת בגלל השימוש החדשני במושג וקף : מבחינה הלכתית מוסלמית אין הקדשה של ארץ שלמה . הרוח של עז א דין אלקסאם משפיעה גם היא על החמאס ועל תנועת הג'יהאד . היא 7 חסן א נא , המדריך העליון של האח'ואן למד בדאר אלעלום ( שהוקם כמעין סמינר למורים , משקל נגד לאלאזהר , ( וד"ר עבד אלחמיד א סעיד ממנהיגי השבאן למד משפטים בפריז . 8 אין לשכוח שרבים ממנהיגי אש '' ף התחילו את דרכם באח'ואן . 9 קופפרשמידט , המועצה המוסלמית העליונה , עמ' ; 242 השווה : The lslamization of Meir Litwak .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help