sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

מול מנהיגים כמעט אלמונים , ( או את הממד האידאולוגי ( מאבק מזוין מול פרגמטיות ;( מכל מקום , אין כאן הכוונה לא אמצעית של ירושלים או של משפחותיה המובילות . ההיפוך בהדגשים , שנראה כללי למדי בספרות , מושפע ככל הנראה מן ההיסטוריוגרפיה הפלסטינית , הן לגופו של המאבק המזוין של אלקסאם ותהילתו והן מתוך רצון להינתק מן העבר של הנהגת משפחות האעיאן , אלה ששיתפו פעולה עם הבריטים . ניכר גם הרצון להינתק מחאג' אמין אלחוסייני , על כל הבעייתיות הפוליטית שבתורתו ובהתנהגותו , ומן השסע שבין המחנה החוסייני לבין זה הנשאשיבי של תקופת המנדט . אם נאמץ בהקשר של עז א דין אלקסאם את הנימוק של 'הליכה אל העם , ' כלומר של הרחבת הבסיס העממי של התנועה הלאומית , לא נוכל להסביר מדוע זה לא נעשה כל ארצי . תהליך זה יכול היה לקבל תנופה מבצעית בצפון בשל מיקומו המרוחק יחסית . נכון שגם בסביבת ירושלים והמרכז ( החוסייני בעיקר ) צמחו קבוצות מיליטנטיות ; אך כל אלה לא היו יותר מאשר מיעוט חלש . יחד עם זאת , בתחילת דרכו היה לעז _א דין אלקסאם קשר עם מוסדות שעמדו תחת פיקוח הממ"ע : כאמאם במסגד אלאסתקלאל בחיפה , ומאוחר יותר כמאד'ון ( רשם נישואין ) בכפרים בסביבה למשל . אולם לימים , הקשר עם חאג' אמין אלחוסייני נעשה דו ערכי יותר ויותר , ומכאן קיימות פרשנויות מנוגדות 1 הסניף החיפאי של השבאן , אגודת הצעירים המוסלמים , שבחרה בעז א דין אלקסאם כראש הסניף בחיפה , לאו דווקא היה ארגון של המג'לסיון . אם אכן התפתחה בינו לבין חאג' אמין אלחוסייני מחלוקת באשר למאבק האלים , כפי שמקובל לחשוב , אפשר רק להעלות השערות האם הייתה זאת טקטית בלבד או אסטרטגית . כמו בחלקים נרחבים אחרים של האימפריה העות'מאנית , קמו גם בפלסטין אגודות ומועדונים רבים תחת הכותרת ותחת הסמלים של ה'אסלאם ; ' דבר זה נכון בעיקר לגבי התחלת התקופה המנדטורית . אך אלה נשארו בדרך כלל אגודות מקומיות וקטנות . הראשונה שהפכה לכל ארצית הייתה אגודת השבאן , שנוסדה ב 1927 בקהיר , ולמרבית הפלא נראתה בשלבים הראשונים מתפשטת מהר יותר בערי פלסטין מאשר במצרים עילית . הוקמו סניפים בכל ערי הארץ ; אך חשוב לציין שהקונגרסים השנתיים לאו דווקא התקיימו בירושלים , מה שמצביע גם על השפעה חזקה של חוגי האופוזיציה . אגודת האח'ואן ( האחים המוסלמים ) הוקמה גם היא במצרים ( מקובל לציין את שנת , ( 1928 אבל לא הפכה בפלסטין למתחרה של השבאן כמו במצרים עצמה , אלא בסופו של דבר כמחליפתה . היו קשרים ומגעים עוד משנות השלושים ; אבל הסניף הראשון הוקם בירושלים רק ב , 1945 ולאחר מכן הוקמו סניפים בכל ערי פלסטין . המתיחות בין סניף ירושלים ( שנשלט על ידי החוסיינים ) לבין סניף יפו ( שהיה נאמן למרכז בקהיר ) היא פרק מרתק מבחינת החתך החברתי של החברים והאוהדים , אבל הוא נקטע עם פרוץ המלחמה . למרבית האירוניה , העמדות הנחרצות למען ערביי פלסטין ומאבקם תרמו רבות להתחזקותה של תנועת האח'ואן במצרים , במיוחד בימי המרד ב , 1936 ואלה מתפארים עד עצם היום הזה בתרומתם הפעילה למלחמת תש"ח . תולדות השבאן והאח'ואן מדגימות את יחסי הגומלין בין ירושלים כמקום המקודש השלישי בחשיבותו באסלאם לבין מצרים כמרכז רוחני . כידוע , אלאזהר שימשה מרכז של

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help