sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

שזה חיזק את דואג' אמין לא מבחינה כספית בלבד ; אך ייתכן שהתפתחות זאת גם קנתה שקט יחסי בארץ עד לפרוץ המרד ב . 1936 אכן פריצת המרד הייתה עממית וספונטאנית , ולא פרי תכנון של חאג' אמין אלחוסייני . אפשר להתווכח על כישלונם של הבריטים , בכך שנתנו מלכתחילה חופש פעולה גדולה מדי לממ"ע ; אך כך או כך , תיקון מסוים של המעוות נעשה עם החזרת מידה של פיקוח ב . 1937 חאג' אמין עזב לחו"ל ( אני נשאר בהנחה שהבריטים לא היו ממש מעונינים לעצור אותו בחרם א שריף . ( הגו ף עצמו , מכל מקום , היה חיוני מבחינה מנהלית , ולא בוטל . אם בוחנים את תולדות הממ"ע מנקודת מבט פלסטינית ולאוו דווקא ישראלית או בריטית , ברור שהיא תרמה רבות להגברת התודעה המוסלמית הדתית : שופצו המסגדים בחרם א שריף , ומן הכספים שנאספו ברחבי העולם המוסלמי נבנה מלון פאלאס ( שמאכס ן היום את משרד התעשייה והמסחר . ( גם ניהול ענייני הווקף היה טוב ממה שאפשר היה להאמין _על פי השמועות וההשמצות מחוגי האופוזיציה . מלבד האינטרסים הפוליטיים , פעלו בהחלט גם שיקולים כלכליים . ייתכן שהופעלו יותר לחצים דווקא על בתי הדין השרעיים , אבל גם מערכת זאת שרדה את התקופה המנדטורית בלי שינויים מרחיקי לכת , ועברה למשטרים היורשים . המגביות של חאג' אמין אלחוסייני בחו"ל , קבורת מנהיגים מוסלמים אחדים בחרם א שריף וכינוס הקונגרס האסלאמי הכללי בירושלים , ( 1931 ) היו ציוני דרך בהגברת התודעה הכל מוסלמית לשאלת פלסטין , ותודעה זאת הוגברה עם המרד ולבסוף עם מלחמת . 1948 את כל זה אפיינתי כ'אסלאם במגננה , ' כלומר שימוש _לאומי פוליטי במוסדות האסלאם ובסמליו . לאחר 1948 היו ההאשמים והישראלים מודעים באותה מידה לרכיב החוסייני במורשת של הממ"ע , וניסו עד כמה שאפשר לרוקן את מוסדותיה מכל מטען מאיים או לנטרל אותה לגמרי . בכל זאת קמה לתחייה מועצה מוסלמית עליונה , ( 1967 ) אמנם כיזמה ספונטנית פלסטינית — בעיקר נכבדים ירושלמיים שלאחר מכן פעלו כמגן על הנכסים האסלאמיים . אין מדובר בגוף שירש סטטוטורית את סמכויות קודמו ; אך השם התקדימי , וחלק מהצהרותיה , מצביעים על חתירה לעבר . הקורא בהיסטוריוגרפיה הנוכחית , ובכתיבה בכלל , תוהה מדוע התחלפו ההדגשים . היום מתעלמים לרוב מן המרכזיות של הממ"ע , ולעומת זאת מבליטים את תולדותיו של עז א דין אלקסאם ושל יורשיו . צמחה עליו ספרות רבה — אקדמית , פוליטית ואף הגיוגרפית . אכן , מאבקו המזוין מוצג כאוטנטי יותר מאופי המנהיגות ששיקף חאג' אמין אלחוסייני . הוא ייצג לאו דווקא את דרג האליטות אלא את המעמדות הנחשלים — פלאחים מרוששים ומאוימים בגליל , פועלי יום , ותושבי פחונים בחיפה . מגוון של פרשנויות מדגיש את הממד המעמדי ( אליטה מול עם , ( הממד הגאוגרפי ( עיר מול כפר , מרכז מול פריפריה , האעיאן 4 הבריטים לא רצו להתערב בניהול העניינים הדתיים ; אך גם הצרפתים במנדט המקביל בסוריה ובלבנון , שגילו פחות בעיות מצפוניות בנקודה זאת , לא הצליחו לחדור לעצם ניהול ענייני הוקף והשיפוט השרעי , כפי שמלמד עיון בארכיונים המנדטוריים בנאנט ( צרפת 5 . ( קופפרשמידט , המועצה המוסלמית העליונה , פרק 6 . 10 דוד פרחי , 'המועצה המוסלמית במזרח ירושלים וביהודה ושומרון מאז מלחמת ששת הימים , ' המזרח החדש , כח , ( 1979 ) _עמ . 21-3

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help