sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

מגוונות . חומר ארכיוני רב יותר נגיש היום , לרבות מסמכים של המועצה המוסלמית העליונה ( הממ"ע ) עצמה , כגון אלה במרכז המורשת הפלסטינית באבו דיס _, בעוד שנאמר לי בזמנו שהם אבדו . ' הסכסוך' הארוך שעומד ביסוד ההיסטוריה הפלסטינית אינו מאפשר עדיין מבט שקול , וגם הפרשנויות וההדגשים השונים — אולי מעבר למקובל במחקר היסטורי רגיל — משתנים כל העת , ומגיעים לעתים עד לוויכוח לוהט . עצם המאבק על המורשת המנהיגותית והמוסדית , ועל הזיכרון הקולקטיבי , מתמשך . גם המתח בין הסממנים האסלאמיים הדתיים לסממנים החילוניים ( על כל גוניהם ) נראה כמטולטלת . מאמרו של סלע מפנה תשומת לב רבה לכישלונות של המנהיגות ושל המוסדות הפלסטינים בתקופת המנדט , לרבות בשנים המכריעות בין 1936 ל . 1948 נראה שיש כאן יסודות ברורים של אי שוויון במשאבים , והבדלי חזון מדיני וראייה מפוקחת של אפשרויות הפעולה . אולם השאלה העיקרית שהוצגה בכנס זה , לדעתי , אינה שאלה של ניצחון או תבוסה אלא של מורשת , של דפוסים , מוסדות , תשתיות , ושל משמעויות שעברו לדורות הבאים . אכן , המורשת הבריטית היא מגוונת ונשמרת בישראל במישורים שונים , הן בתשתיות הלוגיסטיות ובתרבות החומרית והן ביסודות של המנהל ושלטון החוק , לטוב ולרע , במערכת הבריאות ובשירותים אחרים . אפשר להעלות את השאלה אם הממ"ע שייכת למורשת הבריטית : הרי היא הוקמה על ידי הבריטים ב 1921 כדי לגלגל מעליהם את האחריות לניהול העניינים האסלאמיים הדתיים הרגישים . מהלך זה השתלב גם במדיניות של העדפת שכבת ה'אעיאך ( הנכבדים . ( ומאחר והממ"ע קיבלה עוגן מנהלי בירושלים כבירת משטר המנדט , מקומה הדתי האסלאמי המיוחד של ירושלים התחזק עוד יותר . מצד שני , בשל המדיניות המנדטורית המוצהרת של אי התערבות בעניינים דתיים , הבריטים העבירו למעשה את המורשת העות'מאנית לדורות הבאים : באשר למערכת ה'מלתים _, ' בתי הדין השרעיים _, מעמד נכסי הווקף וניהולם , דיני המשפחה , וחוקי הקרקעות , חתר השלטון הבריטי במודע לשמרנות ; ואם נעשו רפורמות מסוימות , אלה היו מוגבלות . נראה לפעמים שדווקא מבחינה 'אסלאמית' יותר מאשר מכל היבט מנהלי אחר , קיימת המשכיות מעידן האימפריה העות'מאנית ( והאימפריות המוסלמיות הקודמות ) ועד להווה . אני סבור עדיין שהממ"ע הייתה אחד הארגונים הפלסטיניים המרכזיים ביותר בזירת המנדט , אם לא המרכזי מביניהם . למרות התדמית השלילית של חאג' אמין אלחוסייני , לרבות בהיסטוריוגרפיה הציונית , אפשר להוכיח שלפחות בשנות השלושים הראשונות נעשה תלוי יותר במנהל הבריטי ( רצוי להימנע מן המונח הטעון 'שיתוף פעולה . ( ' הגירעון הכספי של הממ"ע בסוף שנות העשרים הביא למשא ומתן ממושך עם הבריטים על 'החזרת' נכסי וקף לידי הקהילייה המוסלמית , והבריטים נענו בנדיבות , אולי אפילו נדיבות יתר . נכון 2 במיוחד ההיסטוריוגרפיה הפלסטינית צמחה והתפתחה , וחלק מן החומר החדש משתקף גם במאמרו המקיף של אברהם סלע . סלע ואני התחלנו את דרכנו האקדמית באותה שנה ( 1970-1969 ) שבה הועבר בפעם הראשונה באוניברסיטה העברית בירושלים סמינר על ערביי ארץ ישראל [ כך [! על ידי מורינו גבריאל בר ויהושע פורת . מאז הפך נושא זה לרכיב קבוע של תכנית הלימודים בחוגים רבים . 3 ראו השימוש הנרחב במסמכים אלה על ידי ; British Mandate . London 19 % Yitzhak Reiter . _hkim ' w IC _CaOCSCD in Jerusalem under ראו גם מחקריו של Michael Dumper

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help