sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

יהושע פורת : הערות באשר לתנועה הלאומית הערבית הפלסטינית בשנה האחרונה השתתפתי בכמה דיונים בעקבות הרצאות שהושמעו בימי עיון , וקראתי ספרים שראו אור . דברים רבים אשר נשמעו ונכתבו לא מצאו חן בעיני ולא עמדו לדעתי במבחן הפשוט ביותר של האמת העובדתית . לעומת זאת , כאן אני מוכרח להודות כי אני עומד בפני בעיה . לא מצאתי הבדלים גדולים בין הערכותיו של אברהם סלע לבין אלה שלי ביחס לנושא העומד לדיון כאן . לפיכך אעיר רק כמו הערות , או אפילו אציע משפטים אשר סימני שאלה מוצבים בסופם . כאשר כתבתי את ספרי הראשון כיניתיו 'צמיחת התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית . ' הראשון אשר לא הבין מדוע הכפלתי את תואר השם וכתבתי 'ערבית פלסטינית' היה המוציא לאור האנגלי שלי . הוא רצה 'ליפות' את השם ולהותיר את שם התואר 'פלסטינית' בלבד ; אך הסברתי לו כי בכך הוא שם לאל את כל מאמץ פרשנותי בספר . לא התכוונתי לומר כי התנועה הלאומית הזאת הצליחה ליצור סינתזה רעיונית וסמלית בין שני רכיבים אלה של זהותה הלאומית . היא לא בנתה ופיתחה אתוס מכונן אשר יש בו יסודות כל ערביים מצד אחד וטריטוריאליים מקומיים מצד שני , שבכוח אתוס זה הוליכה מנהיגות התנועה הזאת את הציבור . הייתה זו תנועה ערבית פלסטינית במובן זה שהיא התלבטה , וממשיכה להתלבט עד היום , בין שני קטבים . היו שנים שבהן נטתה אל הקוטב המקומי , ושנים אחרות שבהן נטתה והדגישה את הקוטב הכל ערבי — הכול על פי הנסיבות המדיניות המק ומיות , המזרח תיכוניות והבין לאומיות המשתנות . היעדר אתוס לאומי מכונן הוא שאפשר את הנדנדה הזאת . לכן אין לדבר על זהות לאומית פלסטינית מובחנת ועל קיום מערכת סמלים ורעיונות מיוחדים . זה היה גורם חשוב לחוסר יכולתה לכונן מנגנון חינוך וגיוס , לגבש כוח פוליטי וחברתי , לבנות מוסדות פוליטיים ולהיאבק נגד מי שנחשב בעיניה לאויב . לפיכך , ההשוואה שנעשתה בין התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית לבין היישוב העברי מוטעית לפי דעתי לחלוטין . בניגוד גמור לתנועה היריבה , היישוב העברי פיתח אתוס מכונן , ובמסגרתו התפתח המרכז הארץ ישראלי . לא במקרה נתכנתה קהילה זאת ' היישוב העברי' ולא 'היהודי . ' היום אולי אין זה מקובל ואף לא מנומס להתייחס כך אל היישוב , אך זוהי עובדה שאין להכחישה . אופיו העברי המיוחד של היישוב התבטא במערכת סמלים משלו , בשפה משלו ובאתוס לאומי משלו . בניו הזדהו עם הבסיס הטריטוריאלי שלו ; מנהיגיו כוננו מערכת חינוכית שטיפחה את אהבת _pKn והנהיגה את תגובות פרופי יהושע פורת - מהחוג ללימודי האיסלם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית . חקר ופרסם רבות על התפתחות התנועה הלאומית הפלשתינית בארץ ישראל . ספריו בנושא זה הם ספרי יסוד בלימודה והכרתה של תנועה זו . כן כתב על נושאים נוספים בתולדות היישוב היהודי בארץ .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help