sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

אלימות או של חרם כלכלי על היישוב היהודי נדמה היה כי היא אכן קיימת . ההתנגדות למפעל הציוני איחדה לכאורה את הקהילה הלאומית הפלסטינית ; אך אחדות זו התקיימה במישור הרעיוני והרטורי יותר מאשר במישור המעשי . כך למשל מנהיגי ציבור , בהם יושב ראש הוועד הפועל הערבי מוסא כאזם אלחוסייני עצמו , קיבלו שלמונים מנציגי התנועה הציונית , מכרו קרקעות ליהודים או תיווכו במכירתן תוך שהם נושאים את דגל הלאומיות הערבית הפלסטינית _, דבר שלא נעלם מעיני העיתונות והציבור . האליטות העירוניות גילו חוסר מעש בולט בכל הנוגע למצוקותיהם הכלכליות של הפועלים והפלאחים , אם משום העיסוק הקבוע בסכנה הציונית ואם , מה שנראה משכנע יותר , משום השסעים החברתיים , הכלכליים והתרבותיים בין שתי האוכלוסיות . הערבים הרבו להתלונן על מדיניות הממשלה כלפי המשק הערבי , ובעניין זה בלט החיסרון של היעדר רשות ייצוגית ערבית המקיימת מגע שוטף עם מקבלי החלטות , כפי שנעשה _על ידי הסוכנות היהודית , שאנשיה שימשו נציגיה הרשמיים של התנועה הציונית . במקום זאת נאלצו מנהיגי הציבור הערבי להסתפק במגעיהם עם הרשויות כמושלי המחוזות , או בנציגי המכס והאוצר מטעמם . מעצבי הלאומיות הערבית הפלסטינית עשו מאמץ ליצור מוטיבים לאומיים , חברתיים , היסטוריים ותרבותיים של זהות פלסטינית ייחודית ; אך הם לא יכלו לשנות את העובדה שהייתה זו חברה אגררית ומסורתית ברובה , ומפוצלת מבחינה חברתית . האחראים ליצירת אותם מוטיבים באו בעצמם מתוך אליטה עירונית קטנה של נכבדים , ואינטלקטואלים ובעלי מקצועות חופשיים מן המעמד הבינוני . למרות שביטאו תחושה אותנטית של לאומיות ייחודית , הם התעלמו מן החולשות ההתנהגותיות והמבניות החמורות של החברה שאותה ביקשו להנהיג או לא היו מודעים להן . אפשר להבין מדוע זכו המופתי אלחאג' אמין והממ"ע שבראשה עמד לפופולריות כה רבה בקרב האוכלוסייה הכפרית , באמצעות מסריהם האסלאמיים שהיו רכיב אורגני בתפיסת הזהות של מרבית הציבור הערבי הפלסטיני . גם במובן זה בלט השוני בין ערביי פלסטי ן לבין התנועות הלאומיות בארצות הערביות השכנות . ההנהגה הערבית הפלסטינית הייתה אולי מסוגלת לגייס את קהילתה במידה סבירה של יעילות נגד השלטון הבריטי הזר למען המאבק לעצמאות ; אולם ההתמודדות עם היישוב היהודי והתנועה הציונית חייבו אסטרטגיה אחרת , שנגדה את האינטרסים החברתיים כלכליים של שכבת הנכבדים והייתה עלולה להרוס את מערכת החסות שכוחם התבסס עליה . הוזכר שהרעיון הלאומי של 'פלסטין ערבית' חדר גם אל הסקטור הכפרי , וכי האיום הציוני הובן בעיקר בהקשרו הגאוגרפי והדתי תרבותי . אולם מושג הזהות הלאומית נותר מעורפל ומשני ביחס לזהות המקומית והאזורית וקשרי השארות של בן הכפר . תפיסה מקומית משפחתית זו והבנת מושג הלאומיות בהקשר דתי תרבותי השתקפו היטב במאמצי 62 פורת , צמיחת התנועה הלאומית , עמ' 63 Austin . TX 1985 . pp . 22 ff . Chapel Hill . NC 1984 . pp . 65-70 : Y . N . Miller . Governmentand Society inRural Palestine . 1920-1948 . K . W . Stein . The Land Question in Palestine 1917-1939 . ; 54 כמאל ח'לה , פלסטין ואלאנתדאב אלבריטאני , , 1929-1922 ביירות , 1974 עמ' ; 303-302 אלחות , אלקיאדאת , עמ' Cambridge 1989 Gershon Shafir . Land . Labor and the Origins of the _Israeli-Pulestinian Conflict 1882-1914 . 64 . 228-222

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help