sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

סוף שנות העשרים נוספה גם רכישת קרקעות על ידי יהודים , בעיקר מבעלים שעיבדו אותה או התפרנסו ממנה , דבר שהוסיף שמן על מדורת המצוקות הכלכליות של אוכלוסיית הכפריים והפועלים העירוניים . נטייתם של תנועות וארגונים להגדיר עצמם הן במונחים לאומיים צרים והן במונחים פן ערביים ופךאסלאמיים אפשרה אמנם גם לנוצרים למלא בהן תפקיד פעיל , אך הי קף השתתפותם והשפעתם היה ככל הנראה נמוך בהרבה ממשקלם באוכלוסייה , בוודאי בהתחשב במשקלם הסגולי בקרב מעמד הביניים העירוני , העיתונות ומוסדות החינוך . מגמת האסלאמיזציה של התנועה הלאומית הפלסטינית , שהגיעה לשיאה בתקופת המרד של , 1939-1936 הגבירה את המתח בין נוצרים לבין מוסלמים , שהוחרף על ידי השסעים הקיימים על רקע חברתי כלכלי והפער בין כפר לעיר . נוצרים כמעט שלא נטלו חל ק פעיל בחבורות המורדים , שייצגו אוכלוסייה מוסלמית כפרית מסורתית והפעילו במהלך המרד אלימות נגד אליטות עירוניות . הבורגנות העירונית הנוצרית , כמוה כבורגנות המוסלמית , הייתה מעונינת בהפסקת המרד . מצד שני נשמעו מדי פעם , בראשית תקופת המנדט , מחאות מצד מוסלמים נגד העסקת נוצרים רבים מדי בשירות הציבורי . לבד ממפלגת אלאסת ק לאל נשאו ההתארגנויות המפלגתיות החדשות אופי משפחתי ואזורי מובהק והיו מזוהות עם דור הנכבדים הוותיק . גם אם המפלגה החוסיינית הצליחה לזכות בתמיכה רבה יחסית בקרב האוכלוסייה ומראשית שנות השלושים גם פעלה להכנת זרוע צבאית חשאית לקראת יום פקודה , היא לא קיימה מסגרות גיוס וארגון מודרניות , נוכחות ופעילות שוטפת במגזרים חברתיים או בקרב קבוצות של בעלי אינטרסים . המערכת המפלגתית שיקפה נאמנה את הפיצול המשפחתי , הפוליטי והאזורי בקרב הנכבדים , בשעה שקבוצות מהמעמד הבינוני החדש שביקשו לתת ביטוי למאווייהן הפעילו לחץ גובר על ההנהגה הוותיקה לעבור לפסי פעילות רדיקליים יותר במישור הלאומי והחברתי . לחץ זה נעשה אפקטיבי באמצע שנות השלושים , ובא לידי ביטוי באוקטובר 1933 בייזום ההפגנות ההמוניות נגד שלטון המנדט על ידי 'הוועד הפועל הערבי' ובהקמת הוועד הערבי העליון באפריל . 1936 עומק הניכור בין הפוליטיקאים מקרב הנכבדים העירוניים לבין מעמד הביניים החדש , וכל שכן הפועלים והכפריים באזורי המגע עם תחום ההתיישבות הציונית , התבטא בצמיחתן של קבוצות רדיקליות שחרתו על דגל ן סדר יום מיליטנטי ובכך קראו תיגר על המנהיגות הירושלמית , הן החוסיינית הן הנשאשיבית . בין אלה בלטה במיוחד קבוצת ה'קסאמים' בהנהגתו של השיח' עז א דין אלקסאם שצמחה מתוך 'אגודת הצעירים המוסלמים' בחיפה , 34 על הפער בין כפרי לבין עירוני , ראו עדותו של ח'ליל _א סכאכיני ביומנו ( לעיל , הע' , ( 13 עמ' ; 234 Middle Eastern 5 /»
יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help