sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

שאין ביכולתו להביא להפסקת השביתה גם לאחר שנמשכה כשישה חודשים , ומהזדקקותו לקריאה רשמית מצד שליטי עיראק , עבר הירדן , ערב הסעודית ותימן כמקור לגיטימציה להפסקת השביתה ומעשי האיבה . גם אם הוועד הערבי העליון המשיך להתקיים , הוא ייצג מכאן ואילך בעיקר את הגרעין הלאומי המיליטנטי של החוסיינים ושל אלאסתקלאל , כשהיריבים מן האופוזיציה הנשאשיבית לא השתתפו בו למעשה . עומק האיבה בין שני המחנות נחשף בכל חריפותו בשנים , 1939-1937 כשהיריבות הסיעתית הפכה למאבק דמים שייצג את רכיבי הפיצול השונים בחברה הערבית הפלסטינית : בין כפר לעיר , בין מודרניות למסורת , בין עשירים לעניים , בין חמולות ובין שבטים . בסתיו , 1937 עם הוצאת הוועד הערבי העליון אל מחוץ לחוק והחלטת הממשלה הבריטית לדכא את המרד בכוח הזרוע , נאלצו המופתי יחד עם אחרים מצמרת הסיעה החוסיינית להימלט מן הארץ ולהעביר את מוקדי פעילותם לארצות ערב השכנות , משם המשיכו לנהל את פעולות הסיוע למורדים בכספים ובנשק . בתנאים אלה של נתק פיזי , של מתח ושל ניגוד אינטרסים בין הגרעין הפוליטי החיצוני בראשות המופתי לבין האופוזיציה מבית , הפכו הטרור והאלימות למכשיר העיקרי לאכיפת מרותו וסמכותו בקהילה הפוליטית הערבית הפלסטינית . כנופיות המורדים שפעלו בסיועו והשראתו של המופתי היו מורכבות במידה מכרעת מאיכרים והונהגו על ידי ותיקי חבורת ' אח'ואן אלקסאם . ' הן היו רחוקות מלסור למרותו המלאה של המופתי ולמעשה פעלו על פי שיקולים שרירותיים שנבעו לעתים קרובות מתסכול וממשקעי איבה על רקע מקומי , חברתי ותרבותי . מאפיין זה בלט במיוחד בהתנהגותן האלימה והמתעמרת של הכנופיות כלפי האוכלוסייה הערבית בכלל וכלפי השכבה העירונית , המודרנית בפרט . מאבק הדמים הפנימי שהתחולל בתקופת המרד בין כנופיות וסיעות יריבות גרם להרס כלכלי , ופער תהום של איבה וחשבונות נקם בין עירוניים לכפריים ובין סיעות יריבות ולפגיעה אנושה בדור הביניים של האליטה הפוליטית הפלסטינית . משקעי הקרע הפנימי שנוצר בשנות המרד עתידים היו לבוא לידי ביטוי במלוא חריפותם לקראת מלחמת 1948 ובמהלכה . היחלשות מעמדו של הוועד הערבי העליון התבטאה גם במיסוד דפוס התלות של המרכז הפוליטי הפלסטיני באליטות הפוליטיות של ארצות ערב השכנות , שהחל עם סיום השביתה בעזרת שליטי ערב ונמשך בעצם נוכחותם ופעילותם של המופתי ועוזריו בסוריה , בלבנון ובעיראק מכאן ועד . 1941 לתלות זו היו משמעויות מרחיקות לכת בשנות המלחמה , כשהמופתי נגרר לפעילות אזורית ובין לאומית שהקשר בינה לבין בעיית פלסטין היה עקיף לכל היותר . מעורבותו במרד _האנטי בריטי בעיראק ב 1941 וקשריו ההדוקים עם גרמניה הנאצית סיבכו אותו באיבה עמוקה עם ההאשמים בעיראק , וטבעו בו חותם של אויב חסר תקנה בעיני בריטניה וארצות הברית עם סיום מלחמת העולם השנייה . לתלות של ההנהגה הפלסטינית היה היבט נוסף : קיום מערכות יחסים מקבילות של יריבות במישור הפנים פלסטיני ובמישור הבין ערבי . תצורה זו של זיקות מקבילות בין שני המישורים נותרה בעינה עד 1948 ושבה לשרור בתקופת פעילותם של הארגונים הפלסטיניים לאחר מלחמת . 1967 בפרספקטיבה השוואתית הבליטה תקופת המרד הערבי את הפער הגדל והולך בין שתי הקהילות היריבות בארץ לטובת היישוב היהודי , במונחים של עצמה חומרית וסמכות המוסדות הפוליטיים . בעוד שביישוב היהודי הייתה זו תקופה של שגשוג ושל

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help