sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

מאבקי השליטה בין הסיעות היריבות של האליטה הפלסטינית למן הקמתה . בהתאם , הצלחתו של המופתי אלחאג' אמין אלחוסייני לבסס את מעמדו כנשיא המועצה מיום הקמתה . חרף הישגיה המרשימים של האופוזיציה בבחירות למועצה ב , 1925 בנתה את מעמדו כמנהיג הלאומי הראשון במעלה של הציבור הערבי הפלסטיני , במיוחד מסוף שנות העשרים . יתר על כן , מעמדו הדתי של המופתי , אישיותו הכריזמטית והאיום הציוני על _pnn בכלל ועל המקומות הקדושים לאסלאם בירושלים בפרט , הפכו בעבורו למנוף _רב עצמה לבניית יוקרה פוליטית וקשרים עם מנהיגים דתיים ופוליטיים ערביים ומוסלמים מתוניס ועד להודו . אין זה מקרה שהממ"ע הגיעה לשיא כוחה ויוקרתה בראשית שנות השלושים , בעקבות מהומות , 1929 הן בקרב ערביי פלסטין הן באזור בכללותו . הדבר בא לידי ביטוי בקיומם בירושלים של כנסים בעלי אופי אזורי , אסלאמי ופן ערבי כאחד , שהרוח החיה בהם היה אלחאג' אמין אלחוסייני . חשיבותם של כנסים אלה הייתה בראש וראשונה ביצירת מערכת קשרים אישיים עם מנהיגים ממצרים ומארצות 'הסהר הפורה , ' שהיו בסיס לזהות קולקטיבית אזורית שינקה מאסלאם ומערביות כאחד . אולם קשרים אלה לא הביאו רק תועלת אלא גם סיבכו את המופתי במערכת ניגודים ותחרות על יוקרה , כל אסלאמית _וכל ערבית כאחת . כך , הקונגרס האסלאמי שכינס המופתי בירושלים בדצמבר 1931 ( שבו בלט שיתוף פעולה עם ועדת הח'ליפות ההודית בראשות שווכת עלי , ( עורר את התנגדותם של מנהיגים בעלי יומרה להנהגה כל אסלאמית משלהם במצרים ובערב הסעודית , ושל המשטר הכמאלי בתורכיה שחשש מכל ניסיון לחדש את מוסד הח'ליפות . תכניות הקונגרס להקים , בין השאר , אוניברסיטה אסלאמית בירושלים עוררה את התנגדות הממסד האסלאמי של אלאזהר . נטייתו זו של המופתי לטפח קשרים עם אישים ותנועות פוליטיות בארצות ערביות ומוסלמיות , לעתים אף 'מעל לראשן' של ממשלותיהן , התבררה כהרת אסון במיוחד בהקשר הבין ערבי , משום שבשנות הארבעים המכריעות היו אלה שליטי המדינות החברות בליגה הערבית שלקחו לידיהן את ניהול המדיניות הערבית הקיבוצית בעניין אר - _^ _ישראל , ולעת הזאת ראו כמה מהן במופתי אויב מר ומקור סכנה ליציבותן הפנימית . הממ"ע לא יכלה להתפתח לכלל מרכז פוליטי לאומי של ערביי פלסטין , גם אם מ 1928 ניסתה לפעול בגלוי בכיוון זה , בראש וראשונה משום שייעודה ותפקודה הוגבלו על ידי הממשלה לתחום הדתי . למרות חתירתו של אלחאג' אמץ אלחוסייני לנצל את מעמדו וכוחו במועצה לצרכיו הפוליטיים , אפשרויותיו בתחום זה היו מוגבלות בשל הסתירה העקרונית בין מעמדו כפקיד ממונה על ידי הממשלה לבין היעדים המוצהרים של התנועה הלאומית הערבית הפלסטינית . שנית , משום שהנוצרים , עשירית מהאוכלוסייה הערבית ורכיב משמעותי באליטה החברתית הכלכלית העירונית , לא יכלו בשום פנים ואופן להזדהות עם מוסד זה או לפעול בתוכו . הנוצרים ראו בחרדה את עליית כוחה של להניח כי עלה במשך השנים שלאחר מכן . יעקב שמעוני , ערבי _px _w , _VK תל אביב , 1946 עמי 81 ( להלן : שמעוני , ערבי או ץ ישראל . ( ראו גם Pan Arabism and the Palestine . Foreign Affairs , 1938 . p . 313 Robert G . _Woolbert , 18 Problem סלע , 'מהומות הכותל .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help