sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:65

העיר והארץ שקבעו את בירתם בירושלים . יש לזכור כי הצלבנים ראו את עצמם כחוזרים לארץ שנגזלה מהם ולא כשליטים חיצוניים חדשים . הרומאים , והביזאנטים אחריהם , קבעו את מרכז השלטון בקיסריה ; ואילו הערבים בנו את רמלה כבירתם בארץ ישראל . בתקופת השלטון העות'מאני נשלטה האר ץ מעכו , מדמשק ומביירות . רק לקראת סו ף התקופה קיבלה ירושלים מעמד בכיר , אך גם אז הייתה מרכז שלטוני רק לאזור מן הירקון והמשך הקו מזרחה ועד לצפון הנגב . ההחלטה הבריטית על מעמדה של ירושלים הייתה מנוגדת גם לתהליך התפתחותה של הארץ . אמנם בעת קביעתה של ירושלים כעיר בירה היא הייתה העיר הגדולה בארץ ; אך מיקומה במרכז הרי יהודה גבוה מעל פני הים , וכן דרכי הגישה הלא נוחות אליה , הקשו על פיתוחה הכלכלי המודרני . למרות קביעתה של ירושלים כעיר הבירה , היא איבדה במשך תקופת השלטון הבריטי את מעמד הבכורה כעיר הגדולה המרכזית בארץ ישראל לטובת תל אביב . הגוש האורבני במרכז מישור החוף הפך בתקופת השלטון הבריטי למרכזה הכלכלי של ארץ ישראל . ערב סיום השלטון הבריטי מנתה אוכלוסיית ירושלים כ 60 ו אלף איש , בעוד שבתל אביב חיו אז _כ 200 אלף וביפו הצמודה אליה היו עוד כ 100 אל ף . בשונה מעמדת השלטון הבריטי , נראה כי האוכלוסייה היהודית בארץ התייחסה באדישות לשאלת עיר הבירה . הגופים היהודיים הדתיים והמסורתיים ראו בירושלים עיר קדושה ומרכז רוחני , והתייחסו בשוויון נפש לסוגיית מיקומו של השלטון . אנשי היישוב היהודי החדש , התנועה הציונית ובעיקר הזרם הפועלי , ראו את מרכזם מחוץ לירושלים . כבר בחזונו של בנימין זאב הרצל נראתה חיפה כמרכזה הכלכלי העיקרי של ארץ ישראל היהודית , בעוד שירושלים נתפסה כמרכז רוחני ומרכז שלטוני קטן . התפתחותה של תל אביב הביאה לקביעתה המעשית כמרכז היישוב החדש בארץ ישראל . אנשי העליות שקדמו לשלטון הבריטי בארץ הפכו את יפו היהודית ואחר כך את תל אביב למרכזן , ותהליך זה גבר בתקופת השלטון הבריטי . אופיה הדתי מסורתי , והקשר הרופף של מרבית יהודי ירושלים לתנועה הציונית האירופית החילונית , לא הביאו למשיכת ההנהגה הציונית לירושלים . במשך זמן רב שכנו מוסדות ההנהלה הציונית בתל אביב . גם לאחר המעבר לירושלים , עם בניית מרכז השלטון היהודי בעיר במתחם המוסדות הלאומיים ( הסוכנות היהודית , קרן קימת לישראל וקרן היסוד ) בשכונת רחביה , נותרו מחלקות רבות בתל אביב . מרבית מרכזי הכוח הכלכלי , הפוליטי והתרבותי העברי נוצרו או הועברו לתל אביב , ששימשה מוקד לפיתוח הארץ . גם המנהיגות הציונית הבכירה לא גרה בירושלים : חיים ויצמן התגורר ברחובות ודוד בן גוריון בתל אביב . המנהיגות הציונית קיבלה ואישרה את כל תכניות החלוקה של הארץ שבכול ן לא נשארה ירושלים תחת ריבונות יהודית " , ואף הסכימה בשלבים שונים לחלוקתה של העיר לאזורים יהודיים וערביים בשליטה עליונה בריטית . גם היישוב הערבי מוסלמי בארץ לא ראה את מרכזו בירושלים . העיר הפכה אמנם מוקד לפעילות המוסדות המוסלמיים העליונים , והמופתי הירושלמי חג' אמין אלחוסייני פעל 9 ר' קרק _, יפו , 1917-1799 ירושלים _תשמ"ה , עמי 10 . 175-174 ח' לבסקי ( עורכת , ( ירושלים בתודעה ובעשייה הציונית , ירושלים תשמ"ט , בעיקר מאמריהן של מרגלית שילה וחיה הראל . 11 ש' דותן , פולמוס החלוקה בתקופת המנדט , ירושלים תש"ם .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help