sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

לילה שממנו שמר מזכרת מצולמת . באדיה הייתה אחת מכמה אמנים מצרים ולבנונים שווסיף בילה אתם , ביניהם סלמה חיג'אזי . דאוד חוסני ושייח' יוסיף אלמיניאלאווי . רבים מזמרים אלה התפרסמו בפלשתינה עם ייבואן של מכונות המוזיקה החדשות : קודם המכונה בעלת תקליטי שעווה עגולים ולאחר מכן הגרמופון המופעל ביד בעל תקליטי ויניל של 78 סיבובים לדקה , שהוא מכנה אותם פונוגרפים של אדיסון . בתחילת מלחמת העולם הראשונה היו רק עשרה מכשירים כאלה בירושלים , וכל אחד מהם עלה כ 25 לירות צרפתיות — סכום עתק באותם ימים — כך שאנשים בודדים בלבד יכלו לרכוש אותם . תכונה נוספת של חיי התרבות בירושלים העות'מאנית כפי שסופר עליהם כאן הייתה ה'עודה' — דירת רווקים הדומה למקבילתה הצרפתית . ( _garconierre ) היה מקובל אז שרווקים בני המעמד הבינוני ישכרו דירות מרוהטות בנות חדר אחד ויבלו בהן את ערכיהם במשחקי קלפים , בעישון , בשתייה ובלילות החורף הארוכים גם בנגינה בעוד . הדירות שימשו גם לפרשיות אהבים , או להבאת זונה מזדמנת . לא היה ל'עודה' בהכרח מוניטין שלילי , למרות שברור מתיאורו של וסיף שבני המשפחה המבוגרים , ובוודאי שהנשים שבהם , לא היו שותפים לאירועים שם . ג'אוהרייה מונה כמה דירות כאלה בעיר העתיקה ובשייח' ג'ראח שבהן נהג לנגן את המוזיקה שלו . במשך שנים אחדות היה לו מפתח לעודה של חוסיין האשם מאחורי בית הקברות ממילא , שם נהג לארח 'גבירות רוסיות ויווניות' בחברת ראג'ב ביי נאששיבי ( לימים ראש העיר ירושלים ) ואסמעיל אלחוסייני . אירועים אלה גורמים לנו להרהר שוב בדמותה של ירושלים בתחילת המאה , תקופה שבה היא מתוארת ככלל ( בטעות ) על ידי ילידים ומבקרים כאחד כעיר רצינית , שמרנית וחסרת שמחה ' ) הדבר היחיד שאמר עליה הוא שהזכירה לו את המוות , ' ציטט אדווארד סעיד את אביו המתאר את ימי צעירותו בעיר . ( כיצד נסביר סתירה זאת ? עלינו לזכור שירושלים הייתה עיר של דת אך לא עיר דתית במיוחד ; כלומר , מעמדה הדתי חולל מספר רב של תעשיות ושירותים למען האוכלוסייה הגדולה של צליינים , אך האוכלוסייה המקומית לא הייתה בהכרח דתית יותר מאשר מרכזים עירוניים אחרים באזור ההרים . עם זאת , אני מאמין שההסבר לסובלנות לגבי מה שנראה באווירה של הוללות נעוץ דווקא במקום אחר . תיאורו של ג'אוהרייה נובע מתקופה מוקדמת יותר של תולדות העיר , שבה גבולות המעמד וסמכויות האדונים יצרו אווירה שבה השכבה החברתית העליונה חשה נבדלת יחסית בדפוסי התנהגותה ממגבלות המוסר של העין הציבורית . במקרים רבים הם אפילו נופפו בהתנהגות זאת , למשל בעניין החזקת פילגשים ושתייה בפרהסיה , ללא חשש מעונש . מקור אחר להגנה על חירויות אלה היה נעוץ בעובדה שירושלים הייתה עדיין עיר מוקפת חומה , עם הגירה מועטה אליה מן הכפרים הסמוכים או מהר חברון של איכרים שהפעילו מאוחר יותר השפעה שמרנית על הנורמות של חיי העיר , שנודעה לאחר מכן בשמרנותה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help