sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

בשלהי המאה , תצפיותיו של ג'אוהרייה מספקות לנו מקור ייחודי על _המודרניזציות של המוזיקה הערבית ב'בילאד א שאם' ועל השפעתם של חדשנים כמו שייח' יוסיף אלמיאלאווי וסעיד דרוויש על בירה פרובינציאלית כירושלים . ב'מחברת המוזיקלית' שלו , שנכתבה לפני תום המלחמה , פיתח הליך סימול כדי להפוך את השיטה הערבית עות'מאנית של רבעי טונים לנגינת העוד לשיטת התווים המערבית . מה שנובע מכל זה הוא דיוקן אינטימי של המודרניות העות'מאנית של ירושלים ברגע שהציונות עמדה להתעמת עם הלאומיות הפלשתינית העולה . הוא מספר על הופעת הפונוגרף והסינמטוגרף בבתי הקפה בעיר ב , 1910 ועל הפליאה שחווה כאשר צפה בתמונות הנעות בפעם הראשונה במגרש הרוסים ' ) הכניסה עלתה בישלי ק עות'מאני אחד , ששולם בדלת . ( ' ב 1912 ראה בפעם הראשונה את 'הרכב ללא סוס' ( מודל פורד , ( שנהג בו מר וסטר מן המושבה האמריקנית ליד גן העיר ברחוב יפו . בקיץ 1914 הוא רכב על חמור עם אביו לבקעה שבדרום ירושלים כדי לחזות בנחיתתו של מטוס צבאי עות'מאני . ... ' העיר הייתה עזובה מתושביה ביום קיץ חם זה . רוכלים עשו הון ממכירת מים . ' למרבה הצער , המטוס התרסק בצמח שליד טבריה ושני טייסיו , הקצינים נורי ואסמעיל , נהרגו . וסי ף כתב שיר הלל מיוחד לזכרם , אשר לטענתו הושר בארץ כולה . בסתיו של אותה שנה הצליח לראות בנחיתתו של מטוס בבקעה העליונה , שטייסיו היו גרמני ותורכי . קפה ג'אוהרייה : ירושלים הדוניסטית ? ג'אוהרייה מציג בפנינו את החוגים החברתיים העשירים בירושלים של שנות העשרים והשלושים , שאי ן לתארם אלא כהדוניסטיים . אירועים ליליים של שתייה , ריקודים ולעתים גם עישון חשיש חוזרים בהתמדה בכתב היד . המשפחה תרמה רבות לאווירה זאת עם פתיחת 'קפה ג'אוהרייה' ב , 1918 ליד מגרש הרוסים בכניסה הדרומית לרחוב יפו . חליל , אחיו של וסיף , תרם לקפה את המיומנויות שלמד בביירות בעת שירותו בצבא התורכי . אלה כללו הגשת 'מזה' מיוחדת עם הזמנת עראק ומי קרח — דבר שהיה חידוש בירושלים והתאפשר רק עם הופעת החשמל . תוך חודשים ספורים לאחר פתיחתו הפך הקפה למוקד משיכה למחפשי ההנאות בעיר כולה והתפרסם בהבאת הזמרים הטובים ביותר בארץ , כולל שייח' אחמד טאריפי , מוחמר אלעאשק , זאקי אפנדי מוראד , ואחרונה אחרונה חביבה — מסבני . קרבתו של וסיף לרקדנית הקברט הלבנונית באדיה מסבני ולבעלה נג'יב א ריחאני החלה בתקופה זאת . מסבני הייתה מבקרת ביפו בעונות הקיץ בדרכה מקהיר לביירות , ולפעמים הייתה באה גם לירושלים . וסיף פגש אותה לראשונה בקיץ של , 1920 כאשר הופיעה בקפה תאטרון אלמעאר ף מחוץ לשער יפו . הוא מונה כמה תסכיתים נועזים שלה בזמר ובריקוד , שהייתה מציגה אותם לבושה במה שהוא מכנה 'בגד שקוף . ' היא גם שרה כמה משיריו של סעיד דרוויש שהיו חביבי הקהל — במיוחד הסאטירה החברתית על העשירים , 'אלחק אל ער'נייה . ' לאחר מכן פגש וסיף את באדיה במסיבות אינטימיות , באחוזותיהם של מכובדי ירושלים כגון פכרי נאששיבי ומוסטפה אלג'בשה _, או במלון סט' ג'ון שהיה שייך לאבי אשתו . שתייה כבדה וחשיש העצימו את האווירה של ערבים אלה , ומספרים לנו שגם קוקאין היה נצרך בקביעות על ידי מסבני וריחאני . במקרה אחד ליווה וסיף עצמו את באדיה על העוד במסיבה לאורך לילה שלם , שהחלה בקפה ג'אוהרייה ונמשכה בבית אביו —

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help