sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

העולה אל מחוץ לחומה : חברי המשפחות המכובדות שהתבססו בשייח' ג'ראח בצפון _וב וערייה בדרום כבר באמצע המאה התשע עשרה . מעבר דומה התרחש בקרב האוכלוסייה היהודית עם בניית השכונות החדשות של מאה שערים וימין משה , שסימנו את הפרדת דרכיהן של הלאומיות הערבית הפלשתינית המודרנית והמודעות הקהילתית היהודית גם לפני השתרשות הציונות באוכלוסייה היהודית בעיר . יחסו של ג'אוהרייה אל הקהילה היהודית בעיר מורכב יותר . אין ספק שסיפורו צבוע על ידי זיכרונות רטרואקטיביים בדבר ההתנגשויות עם התנועה הציונית בשנות העשרים וב _, 1936 וכן על ידי תפיסה שהושפעה מן המאורעות של מלחמת . 1948 עם זאת הוא מודע לעידן האחר , כאשר השתתף כנער באירועי פורים ( שהוא מתאר אותם בפרוטרוט , כולל התחפושות שלבשו הוא ואחיו חליל , ( וכן בפיקניקים משפחתיים באביב בקבר שמעון הצדיק בוואדי ג'וז . הוא מזכיר גם כמה משפחות ספרדיות שמשפחתו הייתה ביחסי קרבה אתן , ביניהן המשפחות אלישר , חזן , ענתבי , מני ( מחברון ) ונבון . וסיף עצמו ניגן עם כמה מוזיקאים יהודים או התוודע אליהם , כולל שיחאדה , נגן העוד של באדיה מסבני . הוא מזכיר גם את תפקידן הבולט של להקות של יהודי אלפו ( חלב , ( בשם דלתייה , שגרו בירושלים . היו אלה להקות זמר ספרדיות שהופיעו במוזיקה אנדלוסית בחתונות של ערביי ירושלים . הוא עצמו נהג לנגן לפני תחילת המנדט בקהילות יהודיות בסביבות ירושלים . במקרה אחד הוא ליווה בנגינת עוד להקת זמר אשכנזית בביתו של חוג'ה סלמון החייט במונטפיורי ( כלומר , ימין משה , ( בנגנה מה שנדמה היה כמוזיקה מזרחית . הצגתם בערבית את התסכית המפורסם בזמנו 'נעים נעים האל ריחך הייתה מעוותת כל כך שהוא הניח שזוהי 'בלדה אשכנזית חדשה . ' חיקויו הדמוי אשכנזי של שיר זה הפך לפריט מבוקש ברפרטואר הקומי שלו , שהציג אותו לעתים קרובות . הוא מוסי ף בעצב , 'זה היה לפני הופעתה של הצהרת בלפור הארורה . ' התפתחותה של העיר המודרנית לגבי ההיסטוריון החברתי , יומני ג'אוהרייה מספקים גם דיווח בן זמנו על גידול העיר שמחוץ לחומות . למרות ששייח' ג'ראח , ימין משה ו וערייה הוקמו לפני זמנו , וסיף מספר על התפתחותן בתקופת ילדותו של מוצררה ושל אזור ה'מוסקובייה' לאורך רחוב יפו , ולאחריהן טלבייה וקטמון בשנות השלושים . הוא חזה בחנוכתו של רחוב חדש המחבר את העיר העתיקה למוצררה ב , 1906 בחסות ראש העיר דאז פאידי עלמי . התרחבות זאת , ובדומה לה גם בבקעה , הביאה למעברן של מאות משפחות ( שרבות מהן נמנות בשמן ) לבניינים מודרניים המצופים אריחים ובנויים בטון מחוזק בפסי ברזל . בכל הבתים החדשים נמשכה בניית מאגרים למי גשמים בחצרות , כדי לקיים אותם בקיץ הארוך והיבש של ירושלים . בשכונות אלה הופיעו לראשונה סממני המודרניות : חשמל ( שהוכנס לראשונה למתחם נוטר דאם ממול לשער החדש , ( מכוניות על רחוב יפו , הסינמטוגרף , ומעל לכול — הפונוגרף , שאפשר לג'אוהרייה להכיר את עולמם של סלמה חיג'אזי וסעיד דרוויש . הזיכרונות מקדישים חלק נכבד לחיי המוזיקה והאמנות בירושלים בתקופה העות'מאנית . הוא כולל רשימה ארוכה של בוני עוד , רקדנים וזמרים . רבים מהם הופיעו כלהקות משפחתיות בחתונות מקומיות ולאחר מכן , בתקופת המנדט , בקפה / קברט מחוץ לחומות . בשילוב עם המאסף שלו על הטיפולוגיה של המסורות המוזיקליות שהיו קיימות בפלשתינה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help