sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

הגיעה למעמד חברתי מכובד בעיר העתיקה קצת לפני מלחמת העולם הראשונה . בכל מקרה הם היו עירוניים לחלוטין , והיו בעלי עמדה מרוחקת , אם כי נדיבה , כלפי האיכרים בכפרים הסמוכים שהן לאב והן לבן היו עסקים רבים אתם . עם זאת , אין להבין את מקומם של בני משפחת ג'אוהרייה בפלשתינה הטרום מנדטורית ללא התייחסות לקשריהם המכריעים כבני חסותה של משפחת חוסייני בירושלים : בעלי אחוזות פאודלים ואצילים מן המעגל הפנימי של עיאן ( מכובדים . ( גירגיס בילה חלק מתקופת עבודתו המוקדמת כאחראי לאחוזות של החוסיינים בכפרים המערביים של ירושלים , במיוחד בחרבת עמר . וסיף 'אומץ' לאחר מות אביו על ידי חוסיין אפנדי , שהיה לאחר מכן ראש עיריית ירושלים . חוסיין אפנדי סידר את וסיף בכמה תפקידים בעיר , ודאג לכך שהוא יטופל היטב בצבא העות'מאני . קשרי המשפחה עם פטרוניה היו אינטימיים כל כך עד שווסיף מונה לטפל ברווחתה של פילגשו של חוסיין אפנדי , פרספונה , כאשר חלתה . תיאורו הבהיר של וסיף את חיי היום יום במחלת א סעידייה ( בין באב א זהרה לבין ויה דולורוזה ) במשך העשור הראשון של המאה הקודמת הוא אחת מן העדויות החשובות ביותר על החיים הפלשתיניים העירוניים . הדיווח משמש מקור ראשוני ממעלה ראשונה להיסטוריון החברתי ולאתנוגרף . המעברים אל ההתברגנות באורחות החיים הביתיים מוגשים לפי תקופות ומתוארים בפרוטרוט . המפה הקוגניטיבית של ג'אוהרייה של השכונות בירושלים , והזיהוי של גבולות הקהילות כפי שהיו קיימים בצעירותו , מחזקים את ההשקפה שחלוקת העיר לארבעה רבעים לפי האמונות הדתיות הייתה התפתחות מאוחרת יותר . הגבולות החדשים הותוו על ידי הבריטים למטרות שמירת שיווי המשקל בין האוכלוסיות השונות של העיר , על בסיס יצירת איזון כיתתי מודרני בין ארבע הקהילות המסורתיות . בסיס האיזון היה שמירת הסטטוס קוו בניהול המקומות הקדושים , שהושג במשא ומתן זהיר בסוף התקופה העות'מאנית והורחב ונחקק בכתב בתקופה הראשונה של שלטון המנדט בעיר . היומנים מתריסים במרומז על תפיסה זאת של רבעים המבוססת על הסדרת היחסים בין הירושלמים במונחים של מקום משכנם הדתי והאתני . בתיאורו את חיי היום יום בסמטאות העיר העתיקה אנו מופתעים מחולשת העניין בשני היבטים : האחד מרמז שלא הייתה תחימה ברורה בין שכונות לפי דת ; אנו רואים ערבוב משמעותי של קבוצות דתיות בכל רובע . בנוסף , גבולות אזורי המגורים היו המחלאת , הרשת השכונתית של גבולות חברתיים , אשר בתוכם הופגנה סולידריות קהילתית רבה . לכידות זאת הופגנה בבירור _על ידי ביקורים תקופתיים וטקסים משותפים , כולל חתונות ולוויות , אך גם על ידי השתתפות פעילה בחגיגות דתיות . אחדויות אלה חתרו תחת הקביעות של המערכת הדתית מן הרשת של השתייכויות טרום מודרניות ( ואולי אף בראשיתיות . ( עליית התנועה הלאומית בפלשתינה גם היא חתרה תחת הגבולות של האמונות : בתחילה בהקשר של תנועת החוקה העות'מאנית בראשית המאה , ובמיוחד לאחר ההפיכה של 1908 שזכתה לתמיכה רבה מן החוגים האינטלקטואלים בירושלים ; ולאחר מכן במגמות האנטי תורכיות בתוך הלאומיות של סוריה הגדולה . אפשר לדלות תנודות אלה מן הזיכרונות בצורה מקרית וסלקטיבית . ג'אוהרייה מאמין בבירור שהמעבר לקראת המודרניות ( וכנראה גם לקראת הלאומיות _הבתר עות'מאנית ) היה קשור למעבר של המעמד הבינוני

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help