sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

ואפילו לשפה . הזירה העיקרית של כלאיים אלה היא המטרופולין הבתר תעשייתית שראתה הגירות גדולות מן העולם השלישי ב 20 השנה האחרונות , וכן יצירת צורות רב אתניות של מגורים וקטגוריות כפולות של זהות אזרחות . במקרה של ירושלים בסוף התקופה העות'מאנית , ערב המנדט הבריטי , יש לנו בניגוד לכך זהות קהילתית , מודעות _טרום לאומית של השתייכות דתית , המתחרה עם הלאומיות הערבית העולה והנמרצת ועם רגשות לאומיים מקומיים ( םוריים פלסטיניים ;( כמו גם תנועה עוברית יהודית ציונית שמתחרה על השתייכותן של קהילות יהודיות ילידות . בדרכים רבות , יצירת הזהות המשתנה חופפת זיקות חדשות שהחלו להופיע בתקופת המנדט ואף גוברת עליהן . זיכרונותיו של ג'אוהרייה נפרסים על פני כ 60 שנה ( 1968-1904 ) של ההיסטוריה המודרנית הסוערת של ירושלים , ומכסים ארבעה משטרים וחמש מלחמות . משמעותי יותר , הם מציינים את המעבר של החברה הפלשתינית אל המודרניות ואת פריצת האוכלוסייה הערבית אל מעבר לתחומי הגטו של העיר העתיקה . אביו , גירגיס , ( Jiry is ) היה מוכתר הקהילה האורתודוקסית המזרחית בעיר העתיקה ( 1884 ) וכן חבר במועצת העיר בתקופות כהונתם של ראשי העיר סלים אל חוסייני ופאידי אלעלמי . הייתה לו השכלה של עורך דין , הוא היה בקיא בחוקי השריע המוסלמי ושלט בכמה שפות , כולל יוונית , תורכית וערבית . הוא עבד זמן קצר כמעריך מס ממשלתי , אך לאחר מכן פנה לעסקים פרטיים והיה למגדל משי מצליח בעזרייה וכן בעל בית קפה ציבורי על נהר הג'ריישה . הוא היה גם מומחה ליצירת איקונים ומוזיקאי חובב — דבר המסביר את עידודו את וסיף ללמוד נגינה עוד מילדותו . אמו , הילנה ברקאת , הייתה נצר למשפחה אורתודוקסית מן המקום שנודע לאחר מכן כרובע הנוצרי . גירגיס האב גר במתחם המגורים של משפחת ברקאת לפני שעבר לחרת א סעידייה , התיידד עם אביה של הילנה , וכאשר הלה מת בגיל צעיר הוא דאג לשני ילדיו . הוא נשא לאישה את הבת הילנה , שהייתה צעירה ממנו בהרבה , כאשר זו הגיעה לגיל ההתבגרות . היכן יש למקם את משפחת ג'אוהרייה במדרג החברתי של ירושלים בסוף המאה התשע עשרה ? החומר המסופק _על ידי הסופר מבלבל למדי . מצד אחד , האב והסב מילאו כנראה תפקידים ציבוריים חשובים הן בשירות הציבורי העות'מאני והן במוסדות העירוניים . כפי שנזכר , גירגיס היה גם חבר מכובד בקהילה הנוצרית האורתודוקסית , ונציג במועצת העיר . אך חברי משפחה אחרים היו לכאורה בעלי עיסוקים צנועים יותר . במקום אחד הוא מדבר על סבו כסנדלר או כמעבד עורות . אחיו המבוגר חליל התחיל כשוליית סנדלרים לפני שגויס לצבא העות'מאני . וסיף עצמו עבד במלאכות שונות , כולל תקופה קצרה כשוליית ספרים , לפני שהיה לנגן נודד בעוד וזמר בחגיגות נישואין . אין זה ברור אם הוא השתכר מכ ך — בוודאי שמשפחתו לא הייתה מאושרת מעבודתו כמוזיקאי , ושאפה שהוא יתבסס במקצוע מכובד יותר . מאוחר יותר השתפר מצבה הכלכלי של המשפחה , כאשר האב היה לעורך דין מכובד ולשליח בית דין . חליל היה לבעליו של בית קפה מצליח ליד שער יפו , ווסיף הצטרף לשירות המדינה העות'מאני — ולאחר מכן הבריטי . אפשר לומר בביטחון כלשהו שחברי המשפחה תמרנו בשוליים הלא בטוחים שבין עבודת כפיים לבין הדרגות הבינוניות של השירות הציבורי . מן התיאור המפורט של טקס הקבורה של גירגיס מסתבר שהמשפחה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help