sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

וכך שהמודעות הדתית הוגדרה במונחים אתניים דתיים — וגבולותיהן של זהויות אלה גם הם הותוו לפי אזורי מגורים בתוך גבולות הרבעים של העיר העתיקה . העיר המחולקת לרבעים תאמה על פי גישה זאת לחלוקות האתנו דתיות של ארבע הקהילות : המוסלמית , הנוצרית , הארמנית והיהודית . מרכזיהם של רבעים אלה היו סגורים פחות או יותר , מוגדרים פיזית ונתמכים במנגנונים של עזרה הדדית , התמחות באומנויות , חגיגות טקסיות , מערכת חינוך פנימית , ומעל לכול בכללי האנדוגמיה של הדת . למרות שהייתה קיימת בעיר מידה רבה של יחסי גומלין בין הקהילות , אלה היו מוגבלים בעיקר לשוק ולביקורים חברתיים טקסיים . מנקודת מבט זאת , המודרניות של העיר נראית כתוצאה של התפוררות המערכת העות'מאנית לאור ההשפעה המשולשת של החדירה האירופית , ההגירה היהודית ותכניות המודרניזציה של המנדט הבריטי . אשתמש בהצגת הדברים כאן בקריאה שלי ב'זיכרונות וסיף ג'אוהרייה' ( Jawhariyyeh . Memories Wasif ) כדי להצביע על חולשה משמעותית בפרדיגמה זאת : ראשית , באמצעות הטענה שהמודרניות של ירושלים הייתה תופעה של דינמיקה פנימית בתוך העיר העות'מאנית ; שנית , באמצעות ההנחה שהמבנה החברתי של העיר המוקפת חומה היה נזיל בהרבה ממה שנהוג להאמין , ושהשיטה של רבעים החופפים לאמונות הדתיות היא עצמה תוצאה של תקנות קולוניאליות בריטיות שנכפו על העיר באורח רטרואקטיבי . קריאה בנרטיבים מקומיים כמו זה של ג'אוהרייה , שאין לו כל עניין מיוחד אידאולוגי או תפיסתי מכיוון שכתב את הנרטיבים לעצמו , כופה עלינו לחשוב מחדש על קטגוריות הניתוח ובסופו של דבר לעצב מחדש בדמיוננו את ההיסטוריה החברתית של העיר . בהתבססי על זיכרונותיו של ג'אוהרייה , אציע שתי אפשרויות לחשיבה מחדש : האחת טוענת שההרכב הקהילתי של העיר העתיקה היה שונה בתכלית מן הניתוח המקובל שלפיו המבנה הדתי הוא המסמן הבסיסי של זהות מקומית . אני מציע במקום זאת הופעת צורות חדשות של זהות שבהן ה'מחלה' , ( Mahallah ) או השכונה המקומית , ממשיכה להיות המסמן המרכזי , תוך שקיים בה מעבר משמעותי של מודעות ביךקהילתית ולאומית החוצה קווים כיתתיים . נוכל אולי להתייחס למודעות זאת כקובעת את המודרניות המוקדמת של ירושלים , וזאת שסללה את הדרך לזהויות המתחרות זו בזו בתקופת המנדט . מה שגורם לה להיות 'מודרנית מוקדמת' הוא מעטפת של רשתות קשרי פטרונות הטבועות בחייהם של אנשים כמו ג'אוהרייה , שהזדהה עם מעגל קוסמופוליטי של סופרים ומציגי תרבות . הזירה השנייה לחשיבה מחדש על המודרניות של העיר מתמקדת באופייה של הדתיות העממית אשר חגגה את חגיהם של קדושים עירוניים באורח הטיפוסי לסינקרטיזם ולכלאיים . כלאיים כאלה היו הכרחיים לזהות הערבית הטרום ציונית של ירושלים , אשר שילבה באורח מרהיב מסורות נוצריות , מוסלמיות ויהודיות , כמו גם חגיגות שיוריות של דתות טרום מונותאיסטיות . בהשתמשי במונח 'כלאיים' לתיאור הזירה התרבותית בתקופת מלחמת העולם הראשונה , אני מודע לבעיות הקונספטואליות השונות . השימוש הנפוץ במונח זה מתייחס לריבוי של זהויות רב אתניות החולקות מרחב אחד , ויוצרות צורות תרבותיות של תערובת כתוצאה מפעולות הגומלין ביניהן — ההתייחסות כאן היא לסגנון חיים , לקודים של לבוש , למטבח ,

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help