sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

לא סלולות , תנאים סניטריים פרימיטיביים אם בכלל , ולכלוך , לכלוך בכול . לשם מה לחיות או לעבוד בה י ואכן , ירושלים הייתה פחות חשובה בהשוואה ליפו , לחיפה או אפילו לתל אביב הצעירה . אך ירושלים הייתה לבה הדתי של הארץ , ואפילו של העולם , לשלוש הדתות המונותאיסטיות . ירושלים הייתה המקום להילחם ולהרוג בעטיו . כאשר לא היו די אנשים להרוג ולהיהרג , ערבים ולאחר מכן יהודים התקבצו לשם ממרחקים כדי להוסיף משקל להתנגשויות ולאלימות ( דבר זה נכון עד עצם היום הזה . ( אכן , גם המקרה מילא כאן תפקיד . האלימות פרצה בכל מקום שהיו בו אמתלה או הזדמנות . הטבח בחברון ב 1929 תואם דגם זה . אך המקומות הקדושים בירושלים סיפקו הזמנה מתמדת לאלימות , במיוחד כותל הדמעות שכונה מעתה הכותל המערבי . מנקודת ההשקפה היהודית , הזכות הנצחית להתפלל ולבכות בכותל הייתה קדושה . למרבה הפלא אפילו החילוניים תמכו בטענה זאת , עובדה שהתמיה את היהודים הבריטים המתבוללים ששירתו במנהל המנדטורי . כך , מרג'רי בנטוויץ , ' אחותו של התובע הכללי , שמחוות אלה של דבקות נראו לה כעבודת אלילים צרופה , תמהה : 'כיצד יהודים יכולים להתפלל לאבן ' ? לערבים , שמבניהם בחצר שלפני הכותל לא הותירה כמעט מקום לתפילת היהודים , נראו טקסים אלה באמת באמונות טפלות ובעבודת אלילים ; אך הם שימשו למשיכת יהודים ולריכוזם כדי להציק להם , לקלסם _, ולעתים אף חמור מכך . התעוררה אז השאלה האם מותר יהיה ליהודים המתפללים ליד הכותל לתקוע בשופר כחלק מתפילת ראש השנה . שאלה זאת נראית בפעוטה — הרי , ככלות הכול , לאיזה מרחק נישאים קולות השופר ? אך ראיית הבעיה כעניין של מטרד ציבורי ותו לא היא החמצת העניין . הזכאות להפיק רעש דתי מעידה על זכות ועל הכרה ציבורית , ועל כן היא מונופוליסטית . בצרפת למשל הזכות לצלצל בפעמונים שמורה רק לכנסיות נוצריות . היהודים למדו במשך דורות להתפלל בשקט ככל האפשר , ורצוי אף להיות בלתי נראים . הזרימה המוסלמית לצרפת בימינו — המגורים מרצון בחברה שאינה מוסלמית — הביאה לראשונה לבניית מסגדים ציבוריים , אך אלה אינם משתמשים ברמקולים בקריאתו של המואזין לתפילה . ( זאת מעלתם של הפעמונים : הם יוצרים רעש רב מבלי להיזקק לחשמל . ( ובכן , המנהיגים המוסלמים בתקופת המנדט התריסו נגד תקיעה פומבית בשופר , והמנהיגים היהודים הסכימו בתבונתם להתרחק מן הכותל בשלב זה של התפילה ולתקוע בשופר בבית כנסת סמוך . המהומה סביב מטרד דתי זה מדהימה במיוחד לנוכח העובדה שלא הייתה למוסלמים בעיה כלל לחיות עם חג הקרבן השנתי ( עיד אלאדחא , ( הנערך לזכר בריחתו של מחמד ממכה למדינה , וכן גם לזכר הקרבת האיל על ידי אברהם במקום הקרבת בנו ( ישמעאל ולא יצחק , לפי המסורת המוסלמית . ( חג קרבן זה הוא עניין ספוג דם , הכולל תהלוכות ברחובות ועצירות לשחיטת בעלי חיים , שלא לדבר על משחטות פרטיות בחצרות ובבתים . אמנם מרבית התושבים והמבקרים בירושלים בתקופה זאת הם מוסלמים ; אך אפילו מוסלמים 7 ראו : . 2000 . pp . 320-321 T . Segev . One Palestine . Complete : Jews ami Arabs under the British Mandate , New York הגברת בנטוויץ' נאלצה לסבול את הרדיפות האנטישמיות כנגדה . נשים אחרות במושבה הבריטית , מנומסות מלהרים את קולן , מחאו כף בשקט לכל מעידה שלה בטניס . האיבה , כמו האלימות , לובשת כסות תרבותית .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help