sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

תעשיית הבדים והביגוד — חודשים ספורים לפני הצהרת בלפור ( בריטים רבים ראו ביהודים את המרוויחים הגדולים מן המלחמה . 'חמסנים' אלה צוירו בקריקטורות בעיתון Punch כבעלי לסתות כחולות ואפים מעוקלים , הנוהגים במכוניות שעל לוחות הרישוי שלהם נכתב . yid ככלל , האנטישמיות הבריטית הייתה נפוצה , נוחה וקלה — לא היה צורך בהתנצלות כלשהי . היא פשתה בבתי הספר , במועדונים . בעסקים , בקרב אנשים גדולים וקטנים כאחד . כך , אפילו אותם בריטים שבאו לפלשתינה עם אהדה לציונות העדיפו עם הזמן את הערבים ; זאת , למרות שהיו בין הערבים — לפחות לפי אמות מידה בריטיות — אנשים פשוטים , אכזריים ולא צפויים . גם אופי אכזריותם היה ברברי — למשל , העדפתם את הסכין על פני הרובה . בעיה זאת הייתה חמורה כל כך עד שממשלת המנדט אסרה את ייצורם של חרבות , סכינים ופגיונות — או אפילו מכירה או נשיאה של פגיון _> אך למרות סלידתם ראו הבריטים בכל אלה סממני פרימיטיביות — ואכן הם חשבו את הערבים לפרימיטיביים , פראים אציליים או סתם פראים . ( לגבי הבריטים , לערבים הייתה זכות להיות מבחילים ; ליהודים לא הייתה זכות כזאת . היהודים והבריטים לא מצאו שפה משותפת . נעמי שפרד מספרת על הפסיכולוגיה של עושי שלום קולוניאליים אלה , מלאי החשיבות העצמית : צעירים שקראו דרור ליצריהם בגרסה הפלשתינית של המערב הפרוע , שעניינם בפוליטיקה היה מזערי עד כדי כך שלא ידעו מיהם השרים בממשלתם , לא היו מסוגלים להזדהות עם המניע האידאולוגי החזק של המתיישבים היהודים , וחשו דחייה כלפי סגנון החיים המתנזר שלהם . היא מצטטת כאן את דבריו של רוברט קינג קלארק , חיל ביחידה מיוחדת , שתחביביו היו מירוץ מכוניות ורדיפת שמלות : נימוסיהם של הערבים , סובלנותם , ההומור שלהם ואורח חייהם הלא מסודר קוסמים הרבה יותר מאשר הלהט , החריפות והמסירות המתבטאים באורח חייהם של היהודים — בין אם של מתיישבים בקיבוצים בין אם של חרדים בעיר . המנדט הבריטי היה על כן תפוח מורעל . לא היה כל בו פתרון פרט להעדפה מוחלטת לצד הערבי , במיוחד כאשר הדת החריפה והגדירה את הסכסוך שהיה לכאורה לאומי וחילוני גם לסכסוך דתי . דבר לא יכול היה להיות גרוע יותר . היסוד הדתי הוא שהפך את ירושלים למוקד הסכסוך ; שאם לא כן — למה דווקא ירושלים ? בירתם העתיקה של דוד ושלמה שכנה במרומי ההר , הגישה אליה הייתה קשה והתנועה בה בלתי אפשרית — דרכים 4 G . Alderman , Modern British Jewry , new ed ., Oxford 1998 , pp . 235-236 3 על תחושות ואפנות אנטישמיות , ראו jo Resolve the Jewish Question , London 1996 . pp . 157-158 G . Wheateroft . The Controversy ofZion , or How Zionism Tried 1 ראו גם דיונו כשני המסלולים העיקריים בכיוונים אלה : 6 N . Shepherd . _Ploughing Sand : British Ride in l ' alesiine . London 1999 . pp . 189-190 5 New York 1922 G . K . Chesterton . The New Jerusalem . London 1920 ; H . Belloc . The Jews . Boston & שם , עמ' . 196 , 203

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help