sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:30

לעגם ואיבתם , שלא לדבר על אדיקותם הדתית . — Morituri , vos _praetipitanus ההולכים אל מותם , אנו מזרזים אתכם בדרככם . הערבים מצדם ראו את הארץ כשייכת להם וכמותרת לחלוקה רק עם ערבים אחרים . רובם היו מוסלמים , והשלטון מאז הכיבוש הערבי הראשוני היה מוסלמי , פרט לתקופה הקצרה של ממלכת הצלבנים . ככלל , המוסלמים היו נכונים לחיות עם הנוצרים , כל עוד שאלה היו מוכנים לקבל בהכנעה את כפיפותם למוסלמים . היחסים היו פשוטים יותר בשל ההפרדה הפיזית של המקומות הקדושים לשתי הדתות . לנוצרים היו בית לחם , נצרת , וכנסיית הקבר בירושלים ' למוסלמים — ההר שבו שכן פעם בית המקדש היהודי והיום עומדים בראשו מסגד אלאקצא וכיפת הסלע , וכן מערת המכפלה בחברון ( בערבית המסגד האברהימי . ( אשר ליהודים הדתיים , הם התפללו בקרבת מקום . עמד לרשותם הכותל המערבי , שכונה בלעג 'כותל הדמעות' , ( Wailing Wall ) ונאסר עליהם לבקר בפסגת ההר . לשם יגיעו רק עם בוא המשיח — דחייה מתמדת נוחה ביותר . ( המשיח שימש ליהודי הדתי לדחיית אחרית הימים . לא היום , לא מחר ; אולי לנצח . ( ביקורי היהודים בכותל היוו בעבור הערבים מטרד וכן הזדמנות להצקה ולהשפלה . סובלנותם של המתפללים היהודים חיזקה בקרב הערבים את תחושת עליונותם ואת הבוז שרחשו כלפי היהודים . כך גם במערת המכפלה , לשם לא אופשרה הגישה ליהודים . אלה יכלו להתפלל ליד הקיר החיצוני ולהתבזות בנשיקת החרכים בסלע , שהערבים נהנו לטנפם בלעג כלפי הכופרים העלובים . אביהם הקדמון של הערבים היה איברהים , ולא אברהם . כל עוד היו המתיישבים היהודים מעטים , בעיקר זקנים ולא מזיקים בעליל , למדו הערבים לסבול את נוכחותם , והיו גם מקרים של ידידות אישית ויחסי שכנות טובה . אך מרבית הערבים לא סבלו את ה'זרים' הללו , מסיבות שונות . היהודים הביאו אתם ערכים זרים , שהערבים תיעבו אותם וחששו מהם . באשר לנוצרים — ערבים ואחרים — הבעיה החריפה לאור סירובם של היהודים לאורך השנים להכיר בנצרות , דבר שביטא לא רק בוז סמוי אלא גם היה מכשול לגאולה הכללית . הנוצרים , שלא כמו היהודים , ציפו לאחרית הימים במהרה בימינו , וככל שתקדים הרי זה משובח . היהודים שימשו של גורם מעכב . באשר למוסלמים , הסכנה הכמוסה הייתה טמונה בכמיהה העקשנית היהודים _לא _, _^ שהם ראו בה את מכורתם . כמיהה זאת בוטאה תדיר בתפילותיהם , שכמה מוסלמים הכירו אותן ובודדים היו מוכנים לקבלן בסובלנות בגעגועים המפיגים כאב . עם זאת , בתקופה המודרנית קיבלה הכמיהה היהודית לציון צורות חדשות חילוניות , ואלה נתקלו במהרה באיבה ערבית — זמן רב לפני ההגדרה של העניין הפלשטיני . בימים ההם , טענות אינטלקטואליות טרום פלשטיניות בדבר זהות ערבית באו מקהיר ומדמשק . אך בארץ אלה רווחו לא רק בקרב מנהיגים וראשי ה'חמולות' — ה'שושלות' שעושרן ועצמתן נמשכו לאורך מאות בשנים — אלא גם בקרב איכרים ומשרתים פשוטים שראו ברכישת אדמות על ידי היהודים איום לנגישותם המסורתית לקרקע . היהודים לא ציפו , וגם לא אוו , לכבוש את הארץ . הם היו זכאים לכך לתחושתם מתוקף ההיסטוריה , אך לא היו ברשותם הנשק או האנשים לעשות זאת , והם לא חיפשו צרות . הם אכן טיפחו את התחושה שהארץ הייתה ריקה וחפצה להילקח _pN — ללא עם המצפה

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help