sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

החידוש החשוב השני של המנדט הבריטי היה יצירת שירות המדינה , שבסיסו היה בירושלים . יש משהו בריטי מאוד במונח 'שירות המדינה' , ( civil service ) או 'עובד בשירות המדינה' . ( civil servant ) המונח מגלם תפיסה של סמכות ושל הדרך שבה יש להפעיל סמכות שהם בריטיים במהותם , ואולי אפילו אנגליים במהותם . עובד שירות המדינה הוא משרת וכן אזרחי במובנים שונים של תארים אלה . הוא משהו שונה מאוד מן הפקיד הצרפתי או הגרמני או הרוסי אפילו באירופה , והוא בוודאי שונה מאוד מכל דבר שהיה לפניו באזור זה . דבר זה קיים לדעתי עד היום . המושג הוכנס גם לחלקים אחרים של האימפריה הבריטית , ומעניין להשוות את התלאות של עובדי הציבור ושל שירות המדינה המאורגן באותם מחוזות , מדינות ושכונות _פוסט אימפריאליסטיים . אני מתרשם שבישראל , למרות כרסום כלשהו פה ושם , התפיסה של עובד שירות המדינה על תפקידיו וחובותיו נותרה כפי שנקבעה בתקופת המנדט הבריטי . אגב , קיים מסמך עות'מאני מעניין ביותר . שגריר שנשלח לפרוסיה ב , 1795 חזר וכתב דוח מעניין ביותר על ממלכת פרוסיה , המסתיים בכמה המלצות בקשר לדברים שראה בפרוסיה ושראוי שהממשלה האימפריאלית העות'מאנית תאמצם . אחד מהם הוא שירות המדינה , שבו הבחין בדבר ראוי לציון — שמשרתי הציבור מונו לא _על ידי יחסי פטרונות או _קליינטאז' כמקובל אלא על פי יכולתם בתחום או בנושא שבו עסקו ; והם קודמו בדרגה או פוטרו לפי יכולתם או אי יכולתם . היה זה רעיון מהפכני , ואני רואה לעתים סימנים מדאיגים של חזרה לדפוס הקודם גם במדינה המודרנית ... הנקודה השלישית היא ההופעה תחת חסותה של ממשלת המנדט , ובמיוחד תחת שירות המדינה שלה , של מה שאנו נוהגים לכנות היום 'החברה האזרחית . ' זהו מונח עתיק למדי , עוד מימי הביניים ; אך במובנו המודרני הוא משמש בהוראה של רשת התאגדויות בעלות קשרי הגומלין . בחברה המסורתית קיימים שני סוגי קשר : זה הלא רצוני אך החזק שאדם חייב בו מלידה לשבט , לכת , לשכונה ; והנאמנות הכפויה לשליט . החברה האזרחית היא רשת של קבוצות אנשים הקשורים יחד מבחירה , מתוך עניין משותף , מתוך תכנית משותפת או אפילו תחביב משותף . אגודות הספורט הן חלק חשוב בחברה האזרחית . קיימות התחלות של חברה אזרחית בתקופה העות'מאנית המאוחרת , אך נראה לי שגם אלה היו חלק מן החידושים העיקריים שיש לייחס למנדט הבריטי . בחלק גדול מן העולם , ובמיוחד במזרח התיכון , קיים בלבול רב בין שני מושגים י חירות ועצמאות . בחלקים רבים של האזור נעשה שימוש בשתי אלה כאילו היו מילים נרדפות , ולא כך . מובנן שונה בתכלית . חלקים רבים מן העולם למדו בכאב כי לא זאת בלבד שייתכן קיומה של האחת ללא השנייה , אלא שקיימים מצבים רבים שבהם הן נראות כמוציאות זו את זו . כמה אימפריות העניקו _לנתיניהן חירות רבה מאוד במונחים של זכויות הפרט מאשר הוענקה אי פעם על ידי המדינות העצמאיות שקמו על חורבותיהן של אלה . כיום יש המגדירים במרירות את העצמאות כזכות להיות נבעט על ידי בן ארצך במקום להיות מוכה על ידי זר . במובן זה , מוסדות חופשיים הפכו גם הם לדבר נדיר . העיתונות החופשית באמת הראשונה שאנו מוצאים במזרח התיכון , שבה יכולות סוגיות להיות נדונות בגילוי ובפתיחות ואפשר אפילו לבקר את הממשלה , הייתה במצרים הכבושה על ידי הבריטים מאז שנות השמונים של המאה התשע עשרה ואילך . מצרים , גם תחת שלטון אימפריאלי , הייתה מקלט לאנשים

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help