sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:26

סמלי אפילו בלבושם של המכובדים הדתיים , המשקף את זה של פקידים עות'מאנים בדרגי הביניים באמצע המאה התשע עשרה . אדגיש נקודה נוספת : דברתי על 'לפני' ו'אחרי _, ' ואני מניח שכהיסטוריון מצפוני אני חייב לקהל הסבר על ניסוח זה . כחוקר מקצועי של ההיסטוריה העות'מאנית , אני חש שיש לי מה לומר בדבר מה שקדם לתקופה זו . כאורח תדיר ומתבונן נלהב בארץ זאת במשך מחצית המאה שחלפה , אוכל לומר משהו בדבר המתרחש בה . באשר למנדט הבריטי , לדאבוני כישוריי פחותים בהרבה . ביקרתי _VN-w-pKn המנדטורית פעמיים , בפעם הראשונה כסטודנט בעל מלגת נסיעה מ'החברה המלכותית לאסיה , ' ובפעם השנייה בקצרה בזמן מלחמת העולם השנייה , בשליחות מטעם הוד מלכותו . כך שיש לי תחושה כלשהי בדבר מה שהתרחש . דובר הרבה על היבטים שונים של המורשת הבריטית , _pK _3 והתרשמתי במיוחד מכמה נקודות שהודגשו בסרט שצפינו בו זה עתה , לדוגמה מורשת גלויה לעין כגון השימוש באבן ירושלמית , וכדומה . עם זאת , רציתי להפנות את תשומת לבכם לשלושה שינויים ייחודיים שנראים לי בעלי חשיבות מכרעת . הראשון הוא המושג 'פלשתינה . ' ברור שהיו מדינות באזור לפני כן , אך הן לא נקראו פלשתינה . כמו כן , היו מקומות באזור זה לפני כן שנקראו 'פלשתינה , ' אך הם לא היו מדינות . אזכיר לכם בקצרה שהשם 'פלשתינה' מופיע בתקופה היוונית רומית הקדומה . התרגום המאושר של התנ"ך נוקט בשם פלשתינה שלוש פעמים ; כל שלושתן הורחקו בנוסח המתוקן , מכיוון שהן היו תרגומים לא נכונים של המילה 'פילישתיה' — בעברית ' פלשת' _pN — הפלשתים ; לא פלשתינה אלא פילישתיה . המילה לא מופיעה כלל בברית החדשה . היא מופיעה בתקופה הרומית המאוחרת כשם של פרובינציה , לאחר מכן של שתי פרובינציות , ולבסוף של שלוש פרובינציות באימפריה הרומית המאוחרת . השם שרד במשך תקופה קצרה באימפריה הערבית המוקדמת , ולאחר מכן נעלם . הצלבנים קראו _px ' _p _^^ הקודש , ' ולמדינה 'מלכות ירושלים . ' לאחר סופן של המדינות היהודיות העתיקות , עיר הבירה של המחוזות שנקראו פלשתינה הייתה במקומות אחרים — בקיסריה , ברמלה , בלוד ומקומות אחרים . הפעם היחידה שירושלים שימשה כעיר הבירה בין המדינה היהודית העתיקה לבין זו המודרנית הייתה בתקופה הממלכה הצלבנית , 'הממלכה הלטינית של ירושלים ; ' וגם זאת הייתה תקופת ביניים קצרה יחסית . שם התואר 'פלשתיני' גם הוא חדש יחסית . אין צורך להזכיר לכם שזהו חבל _pn של תרבות עתיקה ושל זהויות מושרשות ולעתים מורכבות ; אך פלשתינה לא הייתה אחת מהן . אנשים מזהים עצמם למטרות שונות באמצעות דת , מוצא , נאמנות למדינה או לשליט , ולפעמים גם מקומיות . אך כאשר הזדהו מקומית היה זה ככלל לפי העיר או המחוז המידי או לפי הפרובינציה ; כך שהיו עשויים להיות ירושלמים או יפואים , או סורים המזדהים עם הפרובינציה המורחבת של סוריה שנקראה בערבית קלסית — שאם . הרכבתה או יצירתה של ישות פוליטית בשם 'פלשתינה' שצמחה מתוכה לבסוף אומה הקרויה פלשתינית , והקביעה המחודשת של ירושלים כבירתה , נראים לי — ודבר זה התברר כחשוב מאוד - חידושים מתמשכים של המנדט הבריטי . גם בתקופה העות'מאנית הייתה ירושלים בירת מחוז ירושלים , אך היו מחוזות נפרדים שנשלטו מערים אחרות כגון צפת , שכם או עזה .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help