sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

תקופת המנדט הבריטי בקונטקסט השוואתי בתרד לואיס כל שיטה מדעית , ועל כן כל שיטה מלומדת , היא השוואתית . כאשר אתה בא לרופא עם כאב בידך הימנית , הוא בודק גם את השמאלית . עיקרון דומה שימושי לדעתי בבחינת תקופה היסטורית . במבט ראשוני , תקופת השלטון הבריטי בארץ נראית כאפיזודה חולפת בין 400 השנה של שלטון עות'מאני שקדם לה לבין העשורים המתמשכים של שלטון יהודי וערבי שבאו לאחריה . עם זאת , זוהי לדעתי תקופה חשובה ביותר , וחקר התקופה תורם להבנת ההיסטוריה לא רק של הארץ אלא גם של האזור כולו . כאמור , כל שיטה מדעית היא השוואתית , ועשויה להיות מועילה להשוואת רישומו של המנדט הבריטי כאן לא רק עם מה שקדם לו ומה שבא לאחריו , אלא גם עם מה שהתרחש בסביבה עם אימפריות אחרות , ממשלות שבאו לפניו ואחריו , ועם טריטוריות בריטיות אחרות . נראה שבריטניה הגיעה לארץ בחוסר רצון . עם פרוץ המלחמה ב , 1914 ראש הממשלה אסקווית הודיע לאומה בצער בנאומו _Guildhalls שהאימפריה העות'מאנית בחרה לצאת למלחמה בצד שכנגד . עד לאותה עת היה זה עיקרון יסוד של המדיניות הבריטית באזור לשמר את אי התלות והשלמות של האימפריה העות'מאנית כדרך הטובה ביותר להגן על המזרח התיכון מפני פלישות אחרות . מר אסקווית ציין בהזדמנות זאת , תוך תובנה נבואית , שקבלת ההחלטה על ידי האימפריה העות'מאנית היא למעשה התאבדות וחתימה על אבדנה . הוא אמר את הדברים בצער רב . עוד ב , 1916 ועדה בין משרדית שמונתה על ידי ראש הממשלה לייעץ לממשלה בדבר מדיניות למזרח התיכון המליצה שלמרות שהאימפריה העות'מאנית הייתה עתה מעצמה עוינת הנלחמת עם הצד השני , העניין הבריטי הוא בכל זאת לשמר אימפריה זאת אחרי המלחמה , ולאפשר לה להמשיך בשלטונה ובשיפוטה באזור המזרח התיכון . דבר זה , טענה הוועדה , עדיף על כל חלופה נראית לעין . אפשר לתהות האם לא צדקו ככלות הכול ; אולם מדיניות זאת נזנחה , השקפה אחרת אומצה וסידורים אחרים נעשו . כמו מרבית הממשלות האימפריאליות , השלטון הבריטי בארץ ישראל היה מבחינות רבות שמרני זהיר , בשמרו הרבה מן הסדר הישן , במיוחד בעניינים חברתיים ותרבותיים ובראש וראשונה בעניין הדתי , במובן המזרח תיכוני הרחב של המילה . אעיר רק דרך אגב שלמרות שעברה למעלה ממחצית המאה מאז סיום המנדט הבריטי , ממשלות ישראל שבאו אחריו נקטו מדיניות דומה של שמרנות זהירה בטיפול במוסדות דתיים , כך שהיום אפשר לומר שהמורשת העות'מאנית נשמרה בישראל בשלמות רבה יותר מאשר בתורכיה בוודאי , ויתר על כן — הייתי אומר יותר מאשר בכל מדינה באזור . מורשת זאת מיוצגת באורח פרופ' ברנרד לואיס — פרופסור אמריטוס ללימודי המזרח התיכון , אוניברסיטת פרינסטון . מבין ספריו שתורגמו לעברית : 'האסלאם בהיסטוריה , יעלי היסטוריה : קובץ מאמרים , 'שמיים ואנטי שמיים : מחקר על סיכסוך ועל דעות קדומות . ספריו האחרונים : what Went rt > . _oei ואוסף השירים שתרגם לאנגלית Musie of a Distant Drum : Classieal Arable . Persian , Turkish and Hebrew Poems

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help