sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:399

ד . 3 התוספות להיסטוריוגרפיה המקראית לאחר ימי שיבת ציון לאחר ימי שיבת ציון נמשך עיבודם של המקורות ההיסטוריוגרפיים הקדומים , כמו גם זה של ספרי הנבואה . נוספו בתוכם גיוונים רעיוניים חדשים ונתפרשו מסרים קדומים ברוח ימי התקופה . ב'ביוגרפיה' של ירמיהו אין פסוקים מסוימים או שלב בעריכה שניתן לשייכם לתקופה זו . לעומת זאת , בתיאור המשנה תורתי הוגדרו כמה תוספות מאוחרות . רובן נתחבו לתוך המערך הקדום , ( Dtr ) ובולט בהן רובד העריכה הנומיסטי . ( Dtr ) רוב התוספות ששייכות לרובד עריכה זה נתחבו לצמתים היסטוריים מרכזיים שתוארו בחיבור הקדום , ( Dtr ) אולם שני פסוקים מרכזיים השייכים למערך זה נתחבו לטקסט המשנה תורתי המאוחר ( כג . ( 25-24 פסוקים אלה מסבירים את ההידרדרות לקראת החורבן ואת התפיסה _הנומיסטית בדבר הרפורמה של יאשיהו . שתי תוספות מרכזיות אחרות זוהו בטקסט המאוחר — ( Dtr ) האחת בתיאור הגלות של יהויכין ( כד ( 14-13 והשנייה בתיאור ימי החורבן ( כה . ( 12 הנושא של פסוקים אלה חריג על רקע מאפייני החיבור , וכך גם מגמתם ולשונם . פרט לעיסוק הבולט בכלי המקדש , החשיבות והחידוש שיש בהם הוא בביקורת המודגשת נגד ה'נשארים . ' הדגש הוא על כך שההנהגה גלתה בגלות יהויכין , וביהודה נותרה רק ' דלת עם הארץ' ( כד _pbnn . ( b 14 הנותר מהעילית גלה לאחר החורבן , ומי שנותרו ביהודה הם 'מדלת , "pan אשר הושארו כדי להיות 'לכרמים וליוגבים' ( כה . ( 12 פסוקים אלה נכנסו אל 'תפר' קיים בטקסט בין שתי קביעות מוקדמות ( מלכים ב , כה , ( 22 ; b 21 ויש בהם עימות של ממש עם תיאור מעמדם של ה'נשארים' ב'נספח' שמתחיל ב כה . 22 לעומת תיאור 'העם הנשאר' _בא _^ יהודה ( פסוק , ( a 22 נכתב ' ומדלת הארץ השאיר ' ... ( פסוק _nDivV ;( a 12 תיאור נבוכדנאצר מלך בבל כמי שהתיר להם להישאר ( פסוק , ( a 22 נכתב בתוספת כי מי שהשאירם היה 'רב טבחים' ( פסוק ;( a 12 לעומת הרשות של נבוכדנאצר לקיים חיים אוטונומיים תחת שלטונו של גדליהו ( פסוק , ( b 22 ניתנה לדלת העם הזכות להישאר מתוך מטרה כלכלית מוגבלת.- להיות ' לכרמים וליוגבים' ( פסוק . ( b 12 בפסוקים אלה מיוצגת אפוא עמדתם של שבי ציון . מטרתם היא להמעיט בחשיבותם של ה'נשארים' ולהדגיש את ערך ה'שבים . ' לדעתי , בנקודה זו באה לידי ביטוי התפתחות רעיונית חדשה , שלא הייתה מוכרת בטקסטים מוקדמים יותר . אין זה עימות הנוגע לזכויות על האדמה , וגם לא לתפיסת הגמול של הגולים ושל ה'נשארים' כארץ . זהו מאבק על מקומה של העילית , אשר מנסה לשוב ולהשליט את עצמה על ה'נשארים . ' עימות כזה היה יכול להתפתח רק לאחר ימי שיבת ציון , ויש בו עדות לחוסר נכונותם של ה'נשארים' לקבל את הנהגתם של ה'שבים . ' 19 לסיכום הפסוקים ששייכים לשכבה זו ראו אובריאן , , 1989 עמ' 20 . 284-281 מצד אחד , מסתיים התיאור פרי עטו של ה _^ _ס בקביעה מכלילה , ולפיה התרוקנה הארץ כליל מיושביה ( כה . ( b 21 מצד אחר , ה'נספח' המאוחר שנוסף לטקסט , נפתח בהגדרתו של 'העם הנשאר / 7 x 7 יהודה , ' שהורשה לקיים חיים אוטונומיים ביהודה ( כה 21 . ( 22 ראו זייטס _, , 1989 עמ' . 180-178

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help